• myselimysan

Om jag som bonusmamma blir sjuk?

Just nu ligger jag hemma med en vrålförkylning och feber.
    Min sambo väcker mig och säger att han lämnar mitt bonusbarn hemma med mig idag (som ej är sjuk) medans han åker till jobbet.
    Jag hinner inte äns reagera innan han har åkt, jag är så trött på hans brist av ansvar av hans son. Får han lämna pojken hemma med mig så och hur ska man reagera?

Tack på förhand....

• Svar på tråden Om jag som bonusmamma blir sjuk?
  • snuttan2

Klart att han kan lämna sin son hemma hos dig om du tycker det är ok. men det borde han ju kollat med dig i går kväll redan.
    Jag vill helst inte ens ha min egen son hemma om han är kärnfrisk och jag är jätteförkyld o inte orkar med mig själv...

• tea1982

FÅR får han väl, men det är lika idiotiskt att inte diskutera saken kvällen före / innan situationen uppstått oavsett om det är bonus eller bio. Jag hade då inte velat vabba min egen son om jag legat sjuk själv....
    Kommunikation!!

• tea1982

Nu såg jag att sonen inte ens var sjuk.. vilken skön snubbe du har - ta tag i saken för han verkar utnyttja dig lite grann... :(

• TeeLo

Du kan ju dels tolka det som att din kille verkligen litar på dig som låter dig ta hand och ansvar för hans barn när han inte ens är i närheten eller så kan du för andra delen känna dig riktigt utnyttjad.

Du har inget som helst egentligt ansvar för knodden, förutom det du själv vill ta.
    Jag hade nog som mamma, ifall min dotters pappa gjort så här med vårat barn, reagerat och sagt att din flickvän är inte vår dotters barnvakt.

Men verkligen, cudos till dig som gör det!

• vargavarg

Det tycker jag din kille skulle frågat dig om först. Han visste väl om att du var sjuk? Känner man sig inte okej så är det jobbigt med barn. Det är heller inte kul för ett barn när den vuxna är sjuk. Sen spelar det ingen roll om det är de egna barnen eller bonusbarnen. Tycker du ska berätta för din kille hur du känner och fråga vad/hur han tänkte.

• Faithful

Rent torrt juridiskt så har du inget ansvar att ta hand om någon annans biologiska barn, vare sig din killes eller din grannes. Den enda skyldighet du kan komma att ha är rent ekonomisk, dvs din inkomst kan räknas in när det gäller att försörja din parters barn. Vård av barn är pappans sak eller den andra vårdnadshavarens dvs mammans.

Jag skulle nog dra öronen åt mig om jag var som du. Vad händer den dag ni har gemensamma barn?

Antagligen är han som mitt ex och lämnar dig med x antal sjuka barn när du själv är sjuk. Vissa verkar vara sådana, de vill bara ha någon som tar hand om marktjänsten. Se till att du inte slösar bort dina bästa år på en sån.

Tur för mig är att jag fann motsatsen när jag väl brytit mig loss. Nu har jag det bästa man kan önska sig, en man som tar mer än sitt ansvar.

• pikequeen

Hm hade inte tyckt det var ok om jag var sjuk eller om man inte hunnit prata om det ordentligt innan.
    Är jag sjuk så lämnar jag mina barn på dagis för deras skull.
    Däremot har jag varit hemma med sjuk bonusbarn- självklart var det gemensamt beslut.

Svar på tråden Om jag som bonusmamma blir sjuk?