• tulpaner

Järn i barnmat utomlands

Hej!
    bor i Österrike med min lilla dotter- nu 7 månader, som precis har börjat äta riktig mat. Har sett att det i Sverige är tillsatt järn i exv. barngröt, men ej här! Här finns även HIPP och Nestle på burk (synd bara att fisk saknas helt på burk- vilket ju finns i Sverige. Har dock tillagat egen). Ger ni era barn extra järn, eller får de i sig tillräckligt på bara maten? (ammar än så länge en hel del fortfarande, och då får hon ju i sig det i vilket fall, men är lite nyfiken på hur ni gör, ska höra med doktorn också såklart!)

• Svar på tråden Järn i barnmat utomlands
  • Laurentia

Här i Frankrike finns särskild mjölk att köpa för ett- till tre-åringar. Det känns som det till stor del är smart marknadsföring för att kunna sälja en dyrare produkt, men då vår dotter är svår med maten har vi ändå valt att ge henne sådan "fortsättningsmjölk" (lait de croissance på franska). Den är baserad på komjölk, men innehåller mindre komjölksprotein, och är berikad med diverse vitaminer och mineraler, däribland järn. Vi har kollat hennes järnvärde och det var helt normalt, vilket bara kan bero på mjölken med tanke på hur lite hon äter annars.

Jag gör för övrigt hennes gröt på den mjölken, just för järnets skull.

Kanske finns det något liknande i Österrike?

• Ragnar

På Island finns det också mjölk för barn som har tillsatt järn. Jag har aldrig gett mitt barn det eftersom jag anser, precis som Laurentia, att det handlar om marknadsföring och att kunna sälja en produkt dyrare.
    När jag själv hade järnbrist så skulle jag undvika att dricka komjölk eller äta mjölkprodukter i samband med måltider som innehöll järn eller då jag tog järntabletter eftersom komjölk gör det svårt för kroppen att ta upp järn (c-vitamin hjälper däremot järnupptaget). Jag utgår från att det samma gäller för barn och kan därför inte se tillgången med att tillsätta järn i komjölk.
    Om barnet äter varierande mat så tror jag inte att risken för järnbrist är stor. Det finns mycket mat som innehåller järn. Tex. rött kött och gröna grönsaker (broccoli, spenat). Man kan även sätta lite apprikospure på gröten istället för mjölk, det innehåller mycket järn.

• tulpaner

Tack för era svar! Ger gröt nu, fast utan mjölk, då hon ju inte är så gammal ännu....och fortfarande ammas (och därmed även får i sig järn den vägen).

Svar på tråden Järn i barnmat utomlands