• 3barnmama

jag langtar efter Sverge trots jag ar inte svensk

jag gifte mej med min man och flyttade till Sverge sju ar sen.jag studerade sfi sen jag gick i comvux till jag hade min son(nu 4ar)sen jag fick min dotter(nu 2ar och atta manader).min man arbetade i en foretag for tio ar.sen ville han att vi flytta till England(det finns fler jobb alternativ dar) men ville jag inte den.men jag kommer med honom har(England)darfor jag ville att mina barn ska leva med sina foraldrar.jag trivs inte har trots jag har kusiner och kompisar.min man arbetar 6dagar.jag ville studera men min dotter var ett ar .hon kan inte ga pa dagis tills hon fyller tre ar.det ar jatte dyrt om hom ska ga i privat day care .en sak till jag vill trygghet for mina barn lika som Sverge.jag tror livet ska vara bettre for mig och min famile i Sverge.jag kan studera.mina barn kan leva i bra miljo och jag kan kanna trygghet igen.jag vill inte att mina barn ska ga till dagmama darfor det kanns inte bra for mig.jag fick en babis nu min son gar pa dagis ,min dotter och bebisen ar med mig.jag vill tillbaka till Sverige jag vill att min baby ska ga pa dagis nar han ar ett ar.jag vill att borga studera.jag vill utbilda mig till underskoterska.(allting ar sa bra for mig dar i Sverige)men inte lika for min man.jag vill battre livet till mina barn.jag vill att de ska leva med sina foraldrar jag ar sa forvirrad.vad ska gora .can ni hjalpa mig!!!

• Svar på tråden jag langtar efter Sverge trots jag ar inte svensk
  • Lilla trynet

Låter jobbigt. Vad säger din man om hur du känner? Skulle ni kunna ha det annorlunda utan att behöva flytta? Kan han gå ner i arbetstid för att du ska få lite mer tid för egna behov, exempelvis studier? Jag är otroligt tacksam över att bo i Sverige, inte bara för det är otroligt bra att vara förälder här. Vad är det du längtar till? Fundera på vad i Sverige som du saknar och om det finns möjlighet att göra förändringar där ni bor nu. Jag uppfattade att din man är svensk -hur tänker han om det "svenska systemet" jämfört med hur ni har det i England?

• 3barnmama
    Svar på #1
    tack for din svar.han kan inte ga ner i arbetstider.livet har ar.allting har ar dyrt. so han behova arbeta mer so vi can clara oss.det ar billigare om vara barn gar till dagmamma sa jag kan gar och studera.problemmet ar jag tror sverige ar bettre plats for barn de kan leva i trygghet.foraldrar har mer tid for barnen.varanan vecka det finns mord eller mordforsk mellan tonaringar.jag kan inte ta mina barn till lekplats om min man inte med mig.jag tog dom engang ensam till lekplats nara vart hus och det var tonarigar som smoka drog.jag tog mina barn och gick hem.jag vagade inte anmalla dem jag var radd de ska veta det ar jag .atta manader sen nagon morder en pojke som ar bara 11 ar.nar jag var pa sjukhuset nar jag talade en englskabarnmorska det jag flyttade fran Sverige blev farvanad hur vi lamnade Sverige och kom har.hon sa han ar rad for sina barn och vill flytta till liten stad.min man sager altid det finns manga som flyttade har och de ar glada varfor det ar bara jobbigt for mig(han kan inte forstar jag vill bara mina barn ska ha trygghet och attjag ska ga studera eller arbeta utan att tanka vad ska handa till mina barn. jag tror om jag hade inte barn kunde jag trivas har.mina barn ar det viktigaste till mig
  • Lilla trynet

Vad säger din man om det här då? Har han helt andra värderingar eller tänker han som du? Var han uppfödd i Sverige? (Frågar eftersom jag undrar hur väl han känner till svenska förhållanden) Om ni inte kan flytta till Sverige, kan ni inte flytta till annan stad i alla fall. Låter jobbigt att ha det som ni har nu. Trygghet för sina barn är ju bland det viktigaste i livet.

• sbalogun

Kan ni inte flytta till en annan del av England? Det finns ju platser som inte ar sa farliga och faktiskt trygga.. Jag ar svensk och bor med mina 2 barn i en del av London och har ar jattefint, gront, parker, bra skolor och bra manniskor.. (fast jag haller med om att det ar fruktansvart dyrt har och man far inte samma hjalp som i Sverige)

• 3barnmama

hej pa er!tack for er svar
    min man tror jag overdrivar han sager det finns manga som(har barn)flyttade till England de bor har och glada.jag vet att de ar manga men jag arker inte(nar vi ar ute jag blir stressad tills vi kommer hem.jag altid radd nagon ska ta eller skada mina barn).kanske det ar fel pa mig men jag var inte sa nar vi var i Sverige.jag diskuterade med honom om vi kan flytta till annan del av England men han ar inte overtygad.han sager kanske efter nagra ar vi kan flytta till Sverige.

• WhiskeyRiver

Alltid svårt sådant där. Brukar dock resonera som så att har man bra inkomster har man det bättre i England, har man å andra sidan medel- eller lägre inkomster är definitivt Sverige ett bättre val.

Själv är jag sedan flera år bosatt i London och nu när vi planerar barn inser jag ju att det trots allt inte bara är ekonomin som styr. I dagsläget arbetar jag ca 12 tim/dag och har inte möjlighet till att gå ner i arbetstid, något som inte går att kombinera med en baby.

Även om vi klarar oss ekonomiskt, vet jag inte om jag skulle trivas som "hemmafru". På det viset är ändå Sverige underbart, att det GÅR att kombinera familj och karriär.

Hoppas i alla fall det löser sig till det bästa för dig/er och ni finner en lösning som passar din familj!

• 3barnmama

tack iverem!jag haller med att det vi kan kombinera familj och karriar i Sverige ae i England.vet du (i feel sorry )for mina barn ibland de ser inte sin far(tva dager gar han tidigt pa morgonen sen kommer efter de sover.jag vill inte detta till dom

• WhiskeyRiver

TS: Måste faktiskt säga att jag tycker det är lite coolt att du längtar till Sverige trots att det inte är ditt hemland

Bor du också i London? Själv försöker jag dock tänka positivt, att London har så mycket möjligheter. Men samtidigt vill jag ju ge mina barn det jag hade som barn, dvs möjlighet att leka i ladugården, låta små kalvar suga på handen (underbart) och springa barfota på gräsmattan- UTAN att vara orolig för ev glasbitar, sprutor etc..

Var kommer du ifrån ursprungligen? (Behöver absolut inte svara, är bara jag som är nyfiken i en strut )

Svar på tråden jag langtar efter Sverge trots jag ar inte svensk