tacksam för andras åsikter och erfarenheter
Har hittat detta underbara forum idag och har suttit mest hela kvällen och läst igenom nya som gamla diskussioner.... Har själv tre barn varav två är tonåringar, grabbar 14 o 16.
16-åringens problem är skolan som nästan ballade ur helt i 8:an men nu i 9:an har han nog fattat grejen lite och anstränger sig något (hoppas det räcker ända fram)
14-åringen går i 7:an och har nu börjat smygröka, lånar pengar av kompisar och vi har ertappat honom i våra sparade småpengar ett par gånger. Vi försöker med hjälp av hans storebror som i det fallet ej nyttjar tobak eller alkohol prata honom tillrätta. Just nu har han datorförbud och indragen veckopeng. HUR GÖR NI???? Handling måste ge konsekvens men i vilka proportioner?
Det är ännu inga jätteproblem och behöver inte bli men kan oxå bli........
Jag älskar mina barn över allt annat men ibland kan man få nojan för mindre, jag vill ju att dom ska växa upp och bli självständiga och ta ansvar för det dom ställer till med, för det gör vi ju mest hela tiden, ställer till det för oss.
Tack för ordet!! Hoppas på utbyte av liknande situationer och eventuella tips som funkat för er.....