• Anonym

Hur fungerar det om man ska resa med främlingspass?

Vi vill åka på semester någonstans i sommar men min man har bara främlingspass, hur fungerar det då?
    Kan han resa som vanligt på det tillsammans med mig och barnen eller är det en massa krångel att resa med sånt pass?

• Svar på tråden Hur fungerar det om man ska resa med främlingspass?
  • Wagram

Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men pa migrationsverkets hemsida star foljande:

"Med ett främlingspass kan du resa till alla länder, men dessutom krävs det vanligtvis visum.

Främlingspasset uppfyller EU:s krav på pass. Det innebär att det är försett med ett datachip som lagrar innehavarens personuppgifter och passfoto."

Det verkar alltsa som om det inte racker med passet om ni skall resa utomlands.

• Anonym
    Wagram skrev 2008-02-22 19:23:19 följande:
    Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men pa migrationsverkets hemsida star foljande: "Med ett främlingspass kan du resa till alla länder, men dessutom krävs det vanligtvis visum.Främlingspasset uppfyller EU:s krav på pass. Det innebär att det är försett med ett datachip som lagrar innehavarens personuppgifter och passfoto."Det verkar alltsa som om det inte racker med passet om ni skall resa utomlands.

Okej, så man måste ha visum då med.

Hur skaffar man det då? är det skillnad om man reser enbart inom europa?

Tack för svaret

• pilliss

Främlingspass gäller väl bara inom Schengenländerna?
    Där behövs väl inget visum?

• pilliss

Sorry.
    Behövs visum...

Med ett främlingspass kan du resa till alla länder, men dessutom krävs det vanligtvis visum.

• Marvinna

Du måste ha visum även till många EU-länder. Visum skaffar man på respektive lands ambassad (de flesta ambassader finns i Stockholm).

I vissa EU-länder räcker det med att det finns ett uppehållstillstånd inklistrat i passet.

Det bästa är om ni bestämmer er för vart i vill åka och hör med det landets ambassad om vad som gäller.

• Anonym

Okej, tack för svaren

• dawoud

hej.
    jag har ett främlingspass och ska åka till Grekland  som ingår Schengensamarbetat,
    behöver jag visum? 
    eller gäller med ett uppehållstillstånd kort?

• Nabi

om man har ett främlingspass och har uppehållstillstånd och vill åka till England bara för en vecka, behöver man visum eller ?
    blir jätte tacksamt om jag får svar!!!!!!!

• Reber

Jag letar efter ett korrekt svar om man har en främlingspass, får man åka till England utan visumet?

Svar på tråden Hur fungerar det om man ska resa med främlingspass?