• Fiviva

prematur födslar- vaginal eller snitt?

ni som fått prematur barn. fick ni föda vaginalt eller blev ni snittade?
    min son kom i v 33 den naturliga vägen.
    har en skräck för snitt.
    är det mer vanligt att bli snittad när barnet kommer tidigt?
    hur gick det för er?

• Svar på tråden prematur födslar- vaginal eller snitt?
  • små räkorna

Mina tvillingar föddes med kejsarsnitt i v.36+0,pga att den ena hade gått ner sig i vikt.
    Dem ville först sätta igång mig,men eftersom att jag hade tid hos en dr.för att prata om snitt och att det var en ivf-grav.så beslutades det att jag skulle snittas.

Båda vägde 2,5kg när dem kom&mår hur bra som helst idag!!Skrattande

• små räkorna

svar till 08 i skåne:man brukar kalla det för akut även om det inte görs omgående,och man brukar oxå försöka att ge ryggbedövning.

Allt som inte är inplanerat kallas för akut...

dem enda gångerna som det görs omgående är när det är fara för barn/mamma,

det kallas då för omedelbart snitt....

Tänkte att du kanske ville veta ,eftersom du verkar undra varför dem kallade det akut i ditt fall...Glad

• PiffÅPuff

Hejs,

Verkar som om det är lite olika med vad det kallas...
    Jag fick förklarigen:
    Akutsnitt=ej planerat
    Urakutsnitt=de har max 8min på sig att förlösa
    Katastrofsnitt=de har max 3min på sig att förlösa

Mina blev förlösta med Urakutsnitt i v.29+3 på grund av att hjärtljuden gick ned på båda och det gick snabbt!

• oOrosamarängerOo

Urakut och katastrofsnitt är samma sak, bara två olika benämningar. Idag använder man hellre utrycket urakut då katastrofsnitt har nlite negativ klang. Inte heller några speciella minutantal hur fårt det ska gå, vart har du hittat de uppgifterna?

• oOrosamarängerOo
    SooJuicy skrev 2008-04-24 10:26:16 följande:
    Urakut och katastrofsnitt är samma sak, bara två olika benämningar. Idag använder man hellre utrycket urakut då katastrofsnitt har nlite negativ klang. Inte heller några speciella minutantal hur fårt det ska gå, vart har du hittat de uppgifterna?
    Stavar ju som en kråka idag, men ni fattar säkert
  • PiffÅPuff
    SooJuicy skrev 2008-04-24 10:26:16 följande:
    Jag frågade barnmorskan eftersom jag själv blev "urakutsnittad".
    Spelar ju inte så stor roll egentligen, som jag skrev så är det nog lite olika med vad det kallas.
  • MsBeauty

till mig sa de "katastrofsnitt", det var nämligen meningen att jag skulle få det. Vi hann bara inte slångt innan lillen kom ut... vet att jag skulle bli sövd i alla fall, så är glad att jag slapp det.

• oOrosamarängerOo
    PiffÅPuff skrev 2008-04-25 12:38:11 följande:
    Jag frågade barnmorskan eftersom jag själv blev "urakutsnittad".Spelar ju inte så stor roll egentligen, som jag skrev så är det nog lite olika med vad det kallas.
    Jo, det sperar ju roll om de ger dessinformation.
  • camillarockstar

Wille kom i v 34+4 å föddes vaginalt... Han var ganska stor för att vara nästan 6 veckor tidig... 2862gr vägde han.

• sarath80

födde båda mina vaginalt, v 34+3 och v 31+1.

• Nanne 73

Min dotter är född i vecka 32+3 och föddes via planerat snitt för att hon var så liten 1092g och 38cm lång

• Livsglädjen

Jag fick höra benämningen akutsnitt respektive subakut snitt (att jämföra med planerade snitt).
    Själv blev jag enligt barnmorskorna snittad "subakut". I mitt fall innebar det att läkarna bestämde på morgonen att mitt barn inte skulle klara av att vara kvar i magen längre, men det behövdes inte snittas inom några minuter. Däremot gällde det senare samma dag.

Jag fick även höra att man inte försöker sätta igång en förlossning så tidigt som mär min son föddes (v 28+5) för att mammans kropp inte är beredd på det och i mitt fall hade barnet inte klarat av påfrestningen att födas vaginalt. Det är skillnad om det sätter igång naturligt, då är mammans kropp mer förberedd (fast jag har hört av andra som har fött naturligt både prematurt och fullgånget, att det är smärtsammare att föda vaginalt när det är extremprematurt trots att barnet är mycket mindre).

• MsBeauty

Ojdå, är det sant att det är smärtsammare med prematurförlossning?

Jag kände Ingenting och hade ingen bedövning. Kände inte alls av öppningsskedet (var öppen när jag kom in), och kryst'värkarna' var att det tryckte lite mot ryggslutet. När det var klart, tankte jag så att om det är så här det känns, kan jag föda 10 barn.
    Men alla raserade ju den bilden och sa att det gick så lätt för att sonen var så liten (700 gram).

• cloudberry79

Jag hade ingen bedövning men helvetiskt ont under öppningsskedet, sen höll jag på ge upp under krystvärkarna, men med snitthotet över huvudet så gav jag ändå järnet. Då vägde dock Vidar dubbelt så mycket

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Livsglädjen
    MsBeauty skrev 2008-05-18 15:23:00 följande:
    Ojdå, är det sant att det är smärtsammare med prematurförlossning?Jag kände Ingenting och hade ingen bedövning. Kände inte alls av öppningsskedet (var öppen när jag kom in), och kryst'värkarna' var att det tryckte lite mot ryggslutet. När det var klart, tankte jag så att om det är så här det känns, kan jag föda 10 barn. Men alla raserade ju den bilden och sa att det gick så lätt för att sonen var så liten (700 gram).
    Ja, jag VET ju inte, det är ju bara något som jag har hört någon gång... Själv sov jag mig igenom hela förlossningen
  • S vali s

Vår dotter förlöstes med kejsarsnitt i v. 31+0, läkarna befömde det som att hon var alldeles för liten o svag för att klara av en vaginalförlossning

Den late får brått när det blir kväll
  • camillarockstar

det som KAN vara att prematurfödslar gör ondare (inte för att jag vet men iaf) är att barnet inte har kommit ner. Wille låg rätt högt upp så det tog säkert 3-4 timmar extra för att försöka få ner honom.... Så förklarade iaf min BM det hela för mig när hon tyckte att min förlossning borde gått lite fortare....

• Livsglädjen
    camillarockstar skrev 2008-05-19 12:50:44 följande:
    det som KAN vara att prematurfödslar gör ondare (inte för att jag vet men iaf) är att barnet inte har kommit ner. Wille låg rätt högt upp så det tog säkert 3-4 timmar extra för att försöka få ner honom.... Så förklarade iaf min BM det hela för mig när hon tyckte att min förlossning borde gått lite fortare....
    Det tror jag kan vara en ganska rimlig förklaring... (inte för att jag själv vet något, som sagt)
Svar på tråden prematur födslar- vaginal eller snitt?