• Kängu o Ru

Ska tonåringen bestämma dina dryckesvanor?

Det talas så mycket om tonåringar som dricker och vad föräldrarna ska göra åt det? Men... Vad gör man när man har en tonåring som anser sig kunna styra sina föräldrars alkoholvanor och t.o.m. häller ut vin- och spritflasor för en?? Har mman ingen rätt till ett eget liv som förälder?
    Vad är det frågan om?
    Jag har full förståelse för om detta var ett alkoholisthem, men det är ett helt vanligt måttligt Svensson-drickande vi talar om.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-23 19:56
    Okej, om man säger så här; min uppfattning om Svensson-drickande är ett par glas vi eller några öl en helgkväll. Personligen kan jag dricka cirka TVÅ öl på en kväll. Spriten finns hemma för att vi alltid har en välfylld bar när det kommer gäster - sen behöver man inte dricka av den. (Vid nämnda tillfälle hällde min dotteräven ut en souvenirflaska som jag köpte på Rhosos -79! Jag har jobbat på restaurang, jag har sett alkoholmissbruk på nära håll - jag behöver inte dessa påhopp. Min fråga var vilka gränser man bör sätta för att barnen/ungdomarna inte ska lägga sig i föräldrarnas liv.

• Svar på tråden Ska tonåringen bestämma dina dryckesvanor?
  • Felicia6

Ts. Jag har oxå läst din blogg nu och då är det ju en helt annan situation.
    Jag lider med er som har det som vardag med bråk och skrik
    Varför vill bup avvakta?

Gbp-operation den 26e februari 2008
  • mammutten81
    Ammi82 skrev 2008-02-23 20:17:26 följande:
    Men TS, har du frågat varför din dotter beter sig så där? Kanske något som hänt, som gör att hon tycker att alkohol är obehagligt?
    Jag blir lite irriterad, inte på dig Ammi82, men det vore lättare om vi alla visste att det var" vanligt" för dig TS med dessa utbrott i och med hennes sjukdom.
    Men Ammi82, om du läser TS blogg, så förstår man lättare vad TS går igenom.
  • Ammi82

Ska läsa! Tack för vinken..

mammutten81 skrev 2008-02-23 20:19:31 följande:
    Jag blir lite irriterad, inte på dig Ammi82, men det vore lättare om vi alla visste att det var" vanligt" för dig TS med dessa utbrott i och med hennes sjukdom.Men Ammi82, om du läser TS blogg, så förstår man lättare vad TS går igenom.
    Nya bilder i galleriet
  • Ammi82
    mammutten81 skrev 2008-02-23 20:19:31 följande:
    Jag blir lite irriterad, inte på dig Ammi82, men det vore lättare om vi alla visste att det var" vanligt" för dig TS med dessa utbrott i och med hennes sjukdom.Men Ammi82, om du läser TS blogg, så förstår man lättare vad TS går igenom.
    Men nu blev jag irriterad också!!! Att inte ens skriva att hon är sjuk. TS är ju totalt vilseledande...
    Nya bilder i galleriet
  • Ammi82

Beklagar iaf vad du går igenom!

Nya bilder i galleriet
  • korven72

Har skummat igenom TS tråd. Förstår att ditt liv inte är så enkelt alla gånger MEN...

Om din dotter nu har det handikappet som hon har anser jag att det är ÄNNU viktigare att fundera på hennes agerande kring det här med alkoholen. Har du frågat henne varför hon inte vill att du ska dricka?

Ett förslag är att du pratar med soc. om att skaffa en kontaktperson till din dotter. Dvs en person som hon kan träffa och prata av sig med, kan vara en förebild och du får en lite andrum ibland... =)

• Bevabus

Mina föräldrar dricker som "svenssons" och det är typ på bröllop (vilket vi inte har varit på, på flera år nu), kräftskivor. Men framförallt helger när vi äter pizza. Då tar dom alltid öl till den. Men det blir ju inte mer än en. Och hur ofta äter vi pizza varje månad? Kanske en gång sisådär...DET är svenssondrickande för mig.

Jag själv dricker enbart när det är fest. Senast jag drack var nyårsafton. Men det är ju snarare ungdomsdrickande, än svenssondrickande..

• Mextrates

Det är väl självklart att välja bort spriten på ungarnas begäran?

Varför ens tänka tanken på att bestrida barnen ifråga om drogbruk?

• Kängu o Ru

Jag hade aldrig förväntat mig alla dessa reaktioner på min fråga. jag är smått chockad över alla inlägg och synpunkter. Min situation kanske är lite mer komplicerad än så och tack ni som bemödat er med att också läsa min blogg och förstått. Min dotter har Aspergers och diverse komplikationer som inte gör livet lättare, men jag valde att inte ta upp det ifrån början eftersom mitt inlägg endast var av tonårsproblematik-karaktär. Min frågeställning var mer om hur mycket man ska låta sin tonåring styra sitt egna liv och vilka gränser man som förälder/vuxen bör sätta. (Som majsan70 förstod)

Detta är inte frågan om en familjesituation lik den i Alakoskis Svinalängorna, det är inte ens ett mindre alkoholmissbruk jag antyder, utan en fråga om ungdomars kontrollbehov över oss föräldrar. Det kunde lika gärna ha varit ett klädesplagg som min dotter lånat av mig och förstört. (vilket också har hänt)

Tack än en gång ni som förstod vad jag menade.

• Majsan72

Jag ser beteendet som lika absurt som tonåringen skulle slänga familjens kött i kylen, bara för att hon är vegetarian. Sånt beteende kan man liksom inte acceptera. Du gillar kanske inte hennes musiksmak, men inte sabbar du hennes skivor el playlists! Gå till nån familjerådgivning om prata om det, ifall det ligger någon djupare bakom det. Om det är som du säger att ni "Svensson-dricker" så gör du henne ingen tjänst genom att låta hennes idéer styra.
    Mextrates. "Drogbruk" var väl inte särskilt respektfullt benämnt med tanke på dem som på riktigt lever i drogmissbrukande familjer....

• Bevabus

Ja du kan ju vara lite mer detaljrik så man förstår bättre ifrån början...jag läser inte andras bloggar så hehe...

Men bra att du berättade nu i allafall(Y)

Nja, alltså...varför skulle din dotter förstöra din tröja? Det förstår jag inte..såklart inte det är rätt.
    Sen det där om alkoholen, har du frågat henne varför hon göra detta? Tycker hon att du dricker för mycket? Är hon emot alkohol? Eller vad är problemet?
    Kängu o Ru skrev 2008-02-24 00:53:49 följande:

Jag hade aldrig förväntat mig alla dessa reaktioner på min fråga. jag är smått chockad över alla inlägg och synpunkter. Min situation kanske är lite mer komplicerad än så och tack ni som bemödat er med att också läsa min blogg och förstått. Min dotter har Aspergers och diverse komplikationer som inte gör livet lättare, men jag valde att inte ta upp det ifrån början eftersom mitt inlägg endast var av tonårsproblematik-karaktär. Min frågeställning var mer om hur mycket man ska låta sin tonåring styra sitt egna liv och vilka gränser man som förälder/vuxen bör sätta. (Som majsan70 förstod)Detta är inte frågan om en familjesituation lik den i Alakoskis Svinalängorna, det är inte ens ett mindre alkoholmissbruk jag antyder, utan en fråga om ungdomars kontrollbehov över oss föräldrar. Det kunde lika gärna ha varit ett klädesplagg som min dotter lånat av mig och förstört. (vilket också har hänt)Tack än en gång ni som förstod vad jag menade.
  • Mextrates

Respektfull, vad har det med saken att göra? Jag har inte direkt gått till angrepp på någon, utan ifrågasatt attityden att om man bara tar lite sprit så är det helt okej, och barn har inget att säga till om.

Jag gör skillnad på kläder, mat, bruk, och missbruk.

Att jämföra drogbruk och drogmissbruk, det får andra syssla med. Att inta en drog, är att ha ett drogbruk.

Jag har däremot svårt att se hur alkoholinnehav i strid med barns uttryckta önskan försvaras, särskilt dumt blir det att skylla på Asperger eller annan diagnos.

• Majsan72

Mextrates. Mmm, men det är väl rätt uppenbart att du själv är absolutist och kanske inte har helt vanliga perspektiv här... De allra flesta i Sverige är faktiskt "drogbrukare" i så fall. Jag är för en öppen, liberal och respektfull attityd som går båda hållen. Föräldrar är också människor, och har rätt att ta sig ett glas vin på fredagkvällen om de känner för det, utan att det ska "förbjudas" av minderåriga.

• Mextrates

Nejdå, snarast tvärtom.

Men inte en chans att jag håller fast vid någon psykoaktiv produkt om mina barn ber mig sluta.

Att alla gör det, är inte en ursäkt. Och det är inte en rättighet att ha tillgång till något rusmedel alls.

• familjen K

Fast Majsan, jag tycker (utan att på ngt sätt vara absolutist) att man ska lyssna på sina barn om de uttrycker en vilja om att föräldrarna ska avstå från att dricka alkohol, många barn upplever en beteendeförändring på sina föräldrar när de dricker och en del upplever denna förändring som obehaglig.

I TS fall kan man ju fråga sig om det handlade om att TS just dricker alkohol eller om dotterns beteende enbart grundade sig på att provosera och det lika gärna kunde ha varit en tröja som "kom i hennes väg" i denna situation.

Om hennes agerande grundas i att hon inte gillar när det brukas alkohol skulle i alla fall jag som förälder prata om varför hon gjorde så och varför hon inte vill att man ska dricka en öl eller två en lördagskväll, det skulle jag göra oavsett ålder, handikapp eller inte. Likaväl som barnen ska respektera oss föräldrar så måste vi föräldrar visa respekt tillbaka, oftast kan man kompromissa fram en lösning. Sen är det klart att det kan vara svårare när det gäller barn med handikapp, men försöka kan man ju göra, vilket TS kanske redan gjort. Det framkommer ju inte.

Jag tycker det var lite synd att inte TS beskrev mer i inledningen om situationen (eller hänvisade till sin blogg)eftersom TS tog så illa vid sig av kommentarer och frågor som uppstod. Jag har inte som vana att gå in på allas presentationer och luska vidare om personen utan svarar enbart på TS.

• familjen K

Glömde även skriva, att det inte var min mening TS att skriva ngt som gjorde dig stött, men som sagt visste inte ngt om din totala situation innan. Förstår att du har, och har haft det tufft under mååånga år. Hoppas du redan får, eller att du ber om stöd.

Önskar dig och din familj mycket styrka och lycka till i fortsättningen .

• Boel1

Hej! Om din dotter har asbergers så har hon ju svårare för att det blir stökigt och annorlunda, vilket det ju blir om man dricker, även om det bara är två öl så känner hon kanske av att ni blir lite annorlunda än vanligt. Jag tycker nog att ni skulle acceptera om hon tycker det är jobbigt eftersom hon ju har sitt handikapp, hon har svårare för att acceptera det än en tonåring utan det handikappet! Det går inte att få en kontaktfamilj eller avlastning och att ni kan passa på att ta ert öl eller vin när hon är borta!?
    Självklart ska inte en tonåring få styra hur som helst, men när ett handikapp finns med i bilden så är det en helt annan sak tycker jag!

• Mextrates

Varför ska alkoholvanor få styra hur som helst?

Aspergers syndrom är inte ett handikapp på det vis du försöker framställa det, och det verkar väl än underligare att stöka med kontaktfamilj och "avlastning" för att behålla ett störande moment i den egna familjen?

Varför har ni så svårt att lägga av med "bara två öl"? Det är ju knappast livskritiskt, och tanken på att välja alkohol före ett barns önskningar känns rätt avig.

Boel1 skrev 2008-02-24 12:02:24 följande:
    Hej! Om din dotter har asbergers så har hon ju svårare för att det blir stökigt och annorlunda, vilket det ju blir om man dricker, även om det bara är två öl så känner hon kanske av att ni blir lite annorlunda än vanligt. Jag tycker nog att ni skulle acceptera om hon tycker det är jobbigt eftersom hon ju har sitt handikapp, hon har svårare för att acceptera det än en tonåring utan det handikappet! Det går inte att få en kontaktfamilj eller avlastning och att ni kan passa på att ta ert öl eller vin när hon är borta!? Självklart ska inte en tonåring få styra hur som helst, men när ett handikapp finns med i bilden så är det en helt annan sak tycker jag!
  • Maskot

Om min tonåring tog illa vid sig av att vi drack alkohol skulle jag respektera det.
    Man behöver inte ha ett välfyllt barskåp och man kan avstå att dricka i tonåringarnas närvaro. Skulle inte kännas svårt att leva upp till.

Svar på tråden Ska tonåringen bestämma dina dryckesvanor?