• Cmon baby

Erfarenhet av hemsjukvård?

Hej
    Vår son Charlie föddes för 2 veckor sen i v 32+6. Allting gick jättebra, han var stark redan när han kom ut och har återhämtat sig jättesnabbt. Idag har vi ett möte med hemsjukvården för att se om vi ska få komma hem eller inte.
    Charlie väger 1780 och är 40 cm lång. Äter mycket från bröstet redan och får resten via sond när han inte orkar snutta mer, men han är på god väg att äta bara från bröstet.

Vill bara ha lite info från er som haft hemsj.vrd och hur det funkade för er. Vi är mer än redo att åka hem eftersom vi har tagit hand om Charlie hela tiden på sjukhuset, alla nattpass också och det har funkat otroligt bra. Så skulle de säga att vi får åka hem när vi vill, packar vi ihop redan idag

Hur har ni haft det hemma tiden efter neo? Förkylningar? När tog ni er ut med vagnen första gången?

Vi ska vara försiktiga första tiden och inte utsätta Charlie för andra människor eller gallerior och dylikt, men man får väl känna efter sånt beroende på hur Charlie mår.

/C

• Svar på tråden Erfarenhet av hemsjukvård?
  • mistryrose

Stort Grattis till er!! vilken tur ni har haft som fått ett starkt barn. Det är helt underbart att få komma hem efter neotid.

Vi hade också stora (för sin ålder) och friska barn och hade hemsjukvård i ca 2 veckor (efter nästan två veckor på neo) vilket fungerade jättebra. Det kom hem en sköterska och vägde tjejerna ca 3ggr per vecka. Tjejerna vägde ca 2 resp 2.5kg. Vi var extremt nojiga och tog inte hem allt för många besökare utan mest närmsta familjen. Vi dubbelkollade alltid med alla att de var friska (gör det fortf efter 3 månader). Vi har även handsprit i hallen och alla som kommer hem till oss får tvätta händerna och sprita. Det är nog bättre att vara lite överdriven än att barnet blir sjukt. Det är ju inte bara prematurer som är extremt infektionskänsliga utan en fullgången nyfödding är ju också det.

Vi gick ut med vagnen utomhus redan när barnen var några veckor förutsatt att det inte var för kallt eller blåste för mycket. Nu den senaste måndaden har jag gått in i butiker på förmiddagar samt åkt kollektivt när det inte är allt för mycket rusning. Jag hänger alltid för en sjal över vagnen för att minimera droppsmitta. Kräksjuka och förkylnings"droppar" flyger ju i luften. Jag spritar alltid händerna innan jag tar i barnen om jag är ute och tex har tagit i dörrar eller pengar.

Sunt förnuft men stor försiktighet är nog bra. Man kanske inte behöver åka till IKEA på en helg. Det är ju så kort tid och om man tagit någon risk och barnen skulle bli sjuka så skulle man ju ångra sig så sjukt mycket.

Ha det så bra nu!

• JewelGirl

Vi åkte hem 14 november efter 6 veckor på sjukhuset. Hade hemvård till 31 november. Först då började vi gå ut lite smått till affären fast undvek rusningstiderna. I annat fall var det bara promenader utomhus som gällde.
    Vi isolerade oss inte men vistades heller inte med folk som var alltför förkylda.
    Barnens första snuva kom för ett par veckor sen.

Kan ju säga att ju mindre folk ska sticka ner huvudet i vagnen och peta på barnen, desto bättre.

Själv hemsjukvården var toppen. Bäst av allt var ju att få vara hemma och vi visste ju att det antingen bara var att ringa in till neo eller åka dit om det var något vi var osäkra över. Barnen hade sonderna kvar när vi åkte hem men inte mer än en vecka, de åt bra och dessutom ryckte de bort sonderna själva så ofta att det kom fram till att det var lika bra att strunta i det Man behöver ju tack och lov inte rusa till sjukhuset när sonden dras ut, inte så länge man kan få i dom mat via bröst eller flaska för det är ingen höjdare att åka någonstans kl 3 på morgonen

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • Cmon baby

hej igen o tack för era svar.

Nu har vi träffat hemsj.vrds-personalen och vi åker hem imorgon ....tänk att den dagen man längtat efter äntligen kom, helt underbart.

Grattis till era småttingar och ha det så bra.
    /C

• Bamsefarmor

Vi har fått prova en annan variant av "hemsjukvård" än ni... Vi åkte hem från neo efter drygt 8 veckor på sjukhus. Min son Jonas var då i vecka 36+2. Det som är annorlunda är att vi har 25 Mil till sjukhuset!
    Vi fick ta med oss en Neohit hem. Det är en Webb-station som gjorde det möjligt att ha kontakt med neo via webben. Jag kunde på så sätt kontakta neo och "visa" upp min son framför datorn. Jag fick gå på BVC och väga/mäta och sen pratade jag med neo över webben om viktuppgång och ev. andra bekymmer/frågor. Tack vare Neohiten kunde vi åka hem tidigare.
    Vi åkte hem med sond. Jag fick lära mig att sätta sonden själv, för den åkte ju ut lite titt som tätt:), fungerade ju inte att åka 25 mil för att sätta sond...
    För oss betydde det mycket att få komma hem. Både jag och min son sov bättre hemma och allt fungerade bra. Sen så är det ju underbart för hela familjen att få vara samlade.
    Efter ca 1 månad blev vi utskriva för gott, och Neohiten returnerades till sjukhuset.
    Vi har varit extremt nojjiga ang. infektioner och inte tagit hem några besök och när vi varit någonstans så spritar vi alltid händerna direkt vid hemkomst och innan vi tar i Jonas. Har fått rådet av läkaren att vara extremt försiktig ang. infektioner mars månad ut, ett råd som vi tänker följa!

Promenader i vagn gjorde vi första gången medans vi var kvar på neo, och sen har vi varit ute varje dag om vädret inte varit för kallt eller blåsigt.

• jomano

Hej och grattis vi fick en pojk i v 30+2 på juldan vi stannade också på neonatal tills de sa att nu får i åka hem vi hade hemsjukvård i 2,5 v funkade jätte bra härligt att va hemma och ha frihet! vi har aktat oss för tex köpcenter och platser med my folk men hemma har vi haft my besök men alla som kommer hem måste vara friska och tvätta sina händer vi har också köpt em handsprit man kan inte vara för försiktig. Nu är våran prins 2 mån och mår super.

• maroon

Jag gillar hemsjukvård skarpt! :) Min son föddes i vecka 31+0 o vi fick stanna lite mer än tre veckor på neo, då hade han precis börjat amma cirka en gång per dag så vi hade sonden kvar givetvis.
    Sen kom hemsjukvården tre gånger per vecka för att se till honom, väga etc, diskutera amning osv. Hemsjukvården hade vi i ytterligare tre veckor innan vi blev utskrivna.

Under tiden som vi var inskrivna på sjukhuset tog vi INTE emot besök alls. Vi fortsatte med handhygien som om vi vore på sjukhuset dvs tvätta o handsprita o vår lille kille har klarat sig helt utan förkylningar. Min sambo var förkyld en hel vecka men smittade inte sonen!

Jag tror inte alls det är några problem att gå ut med vagnen, frisk luft gör sunt för själen, men folk ska inte sticka ner huvet där o peta på bebisen. Jag gjorde som så att jag hellre tog lite mindre på honom (vi bor i Skåne) o så satte jag fast "locket" på vagnen så han knappt syntes!

Nu är han 10 veckor och vi tar fortfarande inte emot några enorma mängder av människor, folk har dessutom lärt sig att vi inte vill ha oväntat besök, utan de ska planeras, OCH kunna avstyras om det inte känns rätt för oss!
    Vi har inte ens träffat sambons familj eftersom deras förkylningar har avlöst varandra under 1½ månad :)

Lycka till! Det är en befrielse att få komma hem! :)

• annananaa

Vi blev utskrivna från hemsjukvården idag! Hurra!

Efter fyra veckor på neo fick vi åka hem med hemsjukvård (dottern föddes 30+4). Det tog två veckor innan vi fick hem vagnen så då höll vi oss inne. Nu har vi förstås börjat med promenader men skippar det där med butiker, det känns helt enkelt inte riktigt rätt...

Sonden ryckte hon själv i fredags, så nu flaskas det på heltid eftersom amningen inte funkade alls, tyvärr.

Vi har varit väldigt sparsmakade med besök, närmaste släkten har fått komma men bara i små portioner. Jag har dock fixat en blogg som jag uppdaterar nästan dagligen med fina bilder så alla bekantingar får delta i utvecklingen lite iaf. :)

Svar på tråden Erfarenhet av hemsjukvård?