• Jan och Anna

Heltid på dagis 1 månad efter förlossning?!

Hej

hörde från någon att reglerna har ändrats och att man nu får ha storebror/storasyster heltid på dagis i 1 månad efter förlossning?

Någon som vet något?

• Svar på tråden Heltid på dagis 1 månad efter förlossning?!
  • 3 barns mor

men dom 10 pappadagarna ska väl va till nua barnet inte för att va hemma med syskonet.

enilorac skrev 2008-02-25 11:56:46 följande:
    Gtr: jag har ingen aning men måste inte pappan ta av sina 10 pappadagar ifall man blir kvar på BB....Kram C och C
  • enilorac

Gtr: Jo det låter ju logiskt... Men då vet jag inte eftersom pappan ska väl inte behöva ta semester ?

Ska nog kolla det där idag när jag hämtar sonen på dagis !

Kram C och C

• solida

Jag menar inte detta som ett påhopp på någon, men varför ska man ha barnet på heltid i en månad efter förlossningen? Okej om man har haft komplikationer, eller ex gjort kejsarsnitt, då kan jag förstå om man har svårt att hämta och lämna plus ta hand om två barn själv. Men annars...? Jag är nyfiken på hur man tänker bara. Själv har jag bara ett barn, så jag vet inte hur det är när man får det andra...

• enilorac

Har nu ringt och frågat och i vår kommun gäller 15 timmar på dagis efter bebis är född....

solida: Vet inte riktigt.... En del barn är ju verkligen i behov av dagis t.ex om de är energiska. Föräldrarna kanske känner att barnet har det roligare med sina kompisar på dagis än hemma den första tiden då de kanske inte får lika mycket uppmärksamhet.

Min son älskar dagis så hade vi haft andra regler i vår kommun hade jag nog låtit honom vara där några fler timmar än 15 i veckan.

Kram C och C

• sSARAa

Jag fick ha sonen heltid nu hela feb, fick barn den 21jan.

Fick veta av dagmammorna där sonen går att om lillebror hade föds 1feb så hade han fått gå heltid hela feb och hela mars.
    Jag bor i sthlm..

//Sara

• Jan och Anna

Jag bor i Gävleborg. ska ta och ringa och kolla!

• Mrs Jane Doe

Måste bara fråga:
    Menar ni att ni lämnar det äldre barnet på heltid även när pappan tar sina pappadagar? Alltså - äldre barnet på dagis och mamma, pappa + nya syskonet hemma?
    Eller är det först efter pappadagarna ni vill (ha möjlighet att) lämna på heltid?

• enilorac

Gtr: Jag frågade idag när jag hämtade sonen på dagis och personalen var inte säkra men skulle kolla upp det. De trodde att man då blir sjukskriven de dagarna och att pappan då är hemma och vårdar syskonet.

Kram C och C

• latlisa

hur i hela världen kan man vilja lämna sitt barn på dagis när man går hemma och skyll inte på att barnet vill det för att dom har inte det behovet uttanet är vi föräldrar som skapar det

• Elfva

Olika från kommun till kommun. Där jag bor nu får man ha upp till heltid (dock ej att rekommendera för det nyblivna storasyskonets räkning dock...) i två månader. I min förra kommun fick man ha kvar ungefär ordinarie schema men max 35 hrs per vecka i en månad efter förlossningen.

För det barnets skull bör man tänka på att ett barn som plötsligt får gå långa dagar på förskolan fast de vet att mamma eller kanske till och med mamma och pappa är hemma så kan det kännas väldigt jobbigt. Många barn känner sig dumpade och bortglömda när de inte får vara hemma med resten av familjen. Det är verkligen inte roligt att se...
    Utan vill du att ditt barn ska gå till förskolan som vanligt den tiden (för att ni ska få ordning på rutiner osv fram tills det ni blir 15 timmars) så försök förlägga kanske 25 hrs i veckan, det räcker gott och väl för barnets räkning och ni får tid tillsammans hemma också.

• Elfva

Du blir inte sjukskriven när du ligger på BB... Det ska mycket till för att du ska sjukskrivas. Tanken är att eftersom pappan vanligen tar ut sina 10 dagar i samband med barnets födelse så är det inget problem med barnomsorg för syskonet... Nå väl, måste man jobba och mamman ligger kvar på BB så har jag svårt att se att nån förskola skulle neka familjen till att utnyttja sin plats till fler än femton timmar även om man har den regeln i kommunen att det är 15 hrs direkt från syskonets födsel.

• soder76
    latlisa skrev 2008-02-25 19:27:07 följande:
    hur i hela världen kan man vilja lämna sitt barn på dagis när man går hemma och skyll inte på att barnet vill det för att dom har inte det behovet uttanet är vi föräldrar som skapar det
    [/citat]
    solida skrev 2008-02-25 13:22:00 följande:
    [citat]
    Jag menar inte detta som ett påhopp på någon, men varför ska man ha barnet på heltid i en månad efter förlossningen? Okej om man har haft komplikationer, eller ex gjort kejsarsnitt, då kan jag förstå om man har svårt att hämta och lämna plus ta hand om två barn själv. Men annars...? Jag är nyfiken på hur man tänker bara. Själv har jag bara ett barn, så jag vet inte hur det är när man får det andra...
    Med erfarenhet så vet jag att det kan ta upp till en månad innan man får ordning på amning och rutiner och då verkligen behöver lugn och ro ganska många timmar varje dag. Det är anledningen till att jag önskade att det funnits möjlighet att lämna lite längre tid på förskolan här i vår kommun, men tyvärr så är det inte så här. Jag hade en prematur och fick jättemycket klagomål från BVC att han inte gick upp tillräckligt i vikt och då är det verkligen inte kul att höra att man måste få mer lugn och ro och sova mer mitt på dagen. Detta är då verkligen inte lätt när man har en 3-åring hemma.
  • Jan och Anna

självklart så ska han inte få vara mer på dagis än han brukar. tänkte mest att det kan vara skönt innan man fått igång alla rutiner och sånt. Om pappan är hemma är det förståss en helt annan sak.

vet själv att jag inte sov så mycket på nätterna de första veckorna med Felix och tänkte mest att det blir synd om honom (och mig) om han ska vara hemma hela dagarna med en mamma som inte orkar resa sig ur soffan.

• strojes
    latlisa skrev 2008-02-25 19:27:07 följande:
    Det är faktistk skönt för alla att kunna lämna det äldre syskonet några timmar på dagis den första tiden efter förlossningen. Allting tar sån tid i början så det är svårt att ge det äldre barnet den tid det behöver + att bebisen behöver lugn och ro i  början.

Vi fick tvillingar nu i slutet av november och vår treåriga tjej har gått ca 6 timmar per dag sedan dess och då har vi ändå varit hemma både jag och min man. Självklart har stora tjejen fått vara hemma ibland om hon velat, det är inte så att vi tvingar iväg henne. Men att ha möjligheten att få lämna varje dag några timmar är guld värt. Normalt gäller 60 dagar i vår kommnu men med tvillingar får man 120 dagar på samma tid som innan förlossningen.
  • Anonym (Fenix)
    Elfva skrev 2008-02-25 19:33:57 följande:

Olika från kommun till kommun. Där jag bor nu får man ha upp till heltid (dock ej att rekommendera för det nyblivna storasyskonets räkning dock...) i två månader. I min förra kommun fick man ha kvar ungefär ordinarie schema men max 35 hrs per vecka i en månad efter förlossningen.

För det barnets skull bör man tänka på att ett barn som plötsligt får gå långa dagar på förskolan fast de vet att mamma eller kanske till och med mamma och pappa är hemma så kan det kännas väldigt jobbigt. Många barn känner sig dumpade och bortglömda när de inte får vara hemma med resten av familjen. Det är verkligen inte roligt att se...
    Utan vill du att ditt barn ska gå till förskolan som vanligt den tiden (för att ni ska få ordning på rutiner osv fram tills det ni blir 15 timmars) så försök förlägga kanske 25 hrs i veckan, det räcker gott och väl för barnets räkning och ni får tid tillsammans hemma också.

Vad är detta för hittepå? Vad har du för källa/belägg för detta resonemang? 

Att barnet får gå på förskolan handlar dels om att barn mår bra av rutiner men mycket handlar om att förälder ska och bebis ska kunna anknyta till varandra. Postpartum är dessutom oerhört krävande mentalt och fysiskt för många. att barnet sedan går färre och kortare dagar handlar om att barnet också ska få syskontid. 

• Anonym (2008)
    Anonym (Fenix) skrev 2026-02-16 03:52:08 följande:

Vad är detta för hittepå? Vad har du för källa/belägg för detta resonemang? 

Att barnet får gå på förskolan handlar dels om att barn mår bra av rutiner men mycket handlar om att förälder ska och bebis ska kunna anknyta till varandra. Postpartum är dessutom oerhört krävande mentalt och fysiskt för många. att barnet sedan går färre och kortare dagar handlar om att barnet också ska få syskontid. 

Tråden är snart arton år gammal...
Svar på tråden Heltid på dagis 1 månad efter förlossning?!