• Emsan1988

Ni som gick på gymnasiet när ni blev gravida!

Ni som pluggade på gymnasiet när ni blev gravida. Hur mycket fick ni i fp? Och hur bodde ni? Och hur mycket fick ni i socilabidrag? Jag går ut gymnasiet i sommar och killen jobbar som vikare och vi är inne i bebisverkstaden nu. Vi har ingen lägenhet ännu men söker som dårar. Så det vore bra om jag fick svar på dessa frågor.

• Svar på tråden Ni som gick på gymnasiet när ni blev gravida!
  • Twinkiie

du får de lägsta i FP om du inte har jobbat, alltså 180/dag

om din kille har jobb o en inkomst som soc anser är tillräcklig (inga stora summor ja pratar om!) för ett hushåll dår du inget socbidrag. då e han skyldig att försörja dig o den lille.

så kmr vi ha det.

• Bilja

Hur mycket fick ni i fp? Och hur bodde ni? Och hur mycket fick ni i socilabidrag?

Jag fick lägsta FP, Vi köpte hus just innan 2an kom då jag var 19 år. Vi har aldrig haft eller sökt nå socialbidrag.

***Stolt 2 barns mamma***
  • Caisa85

Jag var 19 och gick sista året på gymnasiet, jag flyttade till min kille (barnets pappa) och han har och hade fast anställning så räkningar och hyra +lite till räckte hans pengar till...sen fick vi 1050 i barnbidrag och ca 3200 i föräldra penning som täckte kostnader för mig och barnet.

• Norpan81

Jag fick min fp beräknad på den sgi jag hade hunnit jobba ihop året innan jag gick sista året på gymnasiet ( tog en paus från skolan) socialbidrag har jag/vi aldrig haft. Jag och min kille bodde då i en 2a.

• Nazeeya

Jag fick lägsta FP, alltså 180 kr/dag. Vi bor i hus.
    Socialbidrag har jag aldrig sökt.

• MlieL

Jag är bara 16 år och jag och min pojkvän planerar en gravidietet =)

• Carola Carro
    Emsan1988 skrev 2008-03-07 21:48:36 följande:
    Tack för alla svar! Har inte varit inne så mkt pga mist en mycket nära vän i självmord=( Vi kommer klara oss bra ekonomiskt, har fått erbjudande om 2 jobb så jag kommer hinna jobba ett tag innan=)
    Du gnäller om jobb men fattar du inte att du måste jobba MINST 8månader för att höja din sgi????
  • Syss Inha
    MlieL skrev 2008-03-23 12:53:27 följande:
    Jag är bara 16 år och jag och min pojkvän planerar en gravidietet =)
    Låter intelligent.
  • MlieL

Ja det tycker jag =)

Syss Inha skrev 2008-03-23 13:17:11 följande:

Låter intelligent.
  • Hogdal

Jag blev gravid feb, tog studenten i juni. Hade innan graviditeten två jobb som jag jobbade lite extra på. Efter + jobbade jag så mycket jag bara kunde. Jobbade kvällar efter skolan, alla helger. Bara för att inte få lägsta nivån, och det klarade jag. Fick ca 500/dag. Bodde i en trea.

MlieL: Du plussar snart igen ska du se=)

• MlieL

Ja det hoppas jag! Om inte annat så är det väldiiigt efterlängtad, även fast det kanske händer om 5 år :D

Hogdal skrev 2008-03-23 13:39:02 följande:
    Jag blev gravid feb, tog studenten i juni. Hade innan graviditeten två jobb som jag jobbade lite extra på. Efter + jobbade jag så mycket jag bara kunde. Jobbade kvällar efter skolan, alla helger. Bara för att inte få lägsta nivån, och det klarade jag. Fick ca 500/dag. Bodde i en trea.MlieL: Du plussar snart igen ska du se=)
  • Kesse88

Emsan08 Jag blev gravid i augusti och går sista året på gymnasiet, detta var dock oplanerat. Jag har kämpat och tentat av alla kurser (skärtorsdan var min sista dag)och är klar med allt som de andra ska ha klarat i juni. Jag har jobbat extra cid sidan av och det har min kille också gjort eftersom han också pluggar på gymnasiet. Vi kommer att klara oss de första månaderna med hjälp av att vi ska bo hos min mamma (usch vill inte) tills i juni då killen börjar jobba och vi kan få en lägenhet. Det är lika stor chans att vi vara lika bra föräldrar som de som skaffar barn vid 30, men vi har det mycket jobbigare ekonomiskt. Vänta tills du har gått ut med att planera barn.. det är mycket lättare då.

• Mommmy  Dearest

Hade/har inget socialbidrag, fick det lägsta i FP då jag inte jobbat tidigare. Bor i lägenhet...

• Emsan1988

Tack för era svar. Tror jag redan är gravid=) Ska testa mig om 3 veckor. Och det där med jobb är igång oxå, kommer få mer info om det på torsdag, så det ska nog inte vara något problem=)

• Tojjo

Hej ts. Jag har inte läst hela tråden men i början av den fick du en hel del kritik.
    Jag har själv inga barn men jag planerar så smått. Tar studenten till våren och både jag och min kille arbetar som timm vikarier och vi har lägenhets kontrakt med inflyttning snart. Mitt tipps till dig är att du ska vara säker, eller inte riktigt säker, det kan man aldrig vara på att du inte kommer behöva socialbidrag. Ni behöver itne ha en stor o fin lägenhet, det äcker med det lilla men se till att ha kontrakt på den först innan ni satsar på att bli gravida.
    Jag tvivlar inte på att du skulle kunna klara av att bli mamma nu, jag skulle ju kunna knara det. Men se till att ha rätt förutsättningar först. Det behöver inte ta så lång tid att skaffa dom häller. Lycka till.

• yngling

Väntar barn nu i augusti och tar studenten i juni. Hur gör man för att få FP? Är det nåt jag bör ansöka om snart?

Känner mig helt lost, så lite hjälp från nån som vet vore snällt =)

• Tina83

jag blev gravid i november, när jag gick i 3.an i gymnasiet. jag fick lägsta Fp men sambon tjänade ju bra, så vi har alltid klarat oss bra.

men jag tycker inte man ska planera att få barn så ung, speciellt inte som 16 -åring. det är en sån enorm skilland att få barn när man är vuxen , missförstå mig inte. men jag skulle inte planera barn när jag va så ung.
    det är inte kul att inte ha några pengar, och dagarna tar slut väldigt fort med lägsta FP.

• Maximumtaste

jag blev gravid första året i gymnasiet.. var 16 år alltså. Jag fick lägstanivåbeloppet från FK.. min kille jobbade så vi klarade oss. Bodde i en trea.

Det är inte åldern det handlar om när man får barn, utan om man är redo och mogen för det. Jag vet att många unga färäldrar har det mycke bättre ekonomiskt än de äldre föräldrarna.

Svar på tråden Ni som gick på gymnasiet när ni blev gravida!