• Carolina 86

Blivit gravid trots stress/press???

Någon som blivit gravid trots hög stress/press med tankar som: "tänk om vi aldrig kommer kunna få barn"??? Är BARA intresserad av att höra från er som lyckats bli det, kan det gå ändå?
    Bara tanken att man inte får känna stress är ju ett stressmoment i sig!

• Svar på tråden Blivit gravid trots stress/press???
  • SysterYster2

Carolina- Förstår vad du menar. Håller själv på med ivf och det innebär stress och press om något. Har precis testat positivt efter ett frys-försök. Har dock inga förväntningar att det ska gå bra. Skyddsmekanism troligen. Blev nämligen även gravid på första försöket men fick mf i v 7+2 trots att det två dagar innan såg bra ut på vul.

Såg på efter10 för någon vecka sedan och är var det då en läkare från sophiahemmet som pratade just om svårt att få barn. Han tog död på många myter om vad man kunde göra, äta och hur man skulle göra för att underlätta för graviditet. Han sa att det enda som räknades var embryots genetiska uppsättning eller kvalité för om det skulle funka eller inte. Angående stress så sa han att kvinnor även blir gravida i krig och då borde de ju vara ganska stressade.

Lycka till nu!!!

• nuedetdax

Absolut plusade förra veckan och då är vi mitt uppe i föräljning av vår lägenhet flytt till hus, renovering (grov) omplaceringar på jobbet en dålig mormor och massa massa annat. Så visst går det fast man är under stress/press. Och ja ska ju inte glömma att jag höll på att spraya inför ivf.

Det där med att slappna av existerar helt enkelt inte
    Lycka Till!

• Bispan

Har du ägglossning bryr sig ägget inte om ifall du är stressad!!
    (Vid extrem stress kan ägglossning utebli och då kan man ju av naturliga skäl inte bli gravid.)

Jag har nog aldrig varit så stressad som under vårt IVF.. men som sagt.. ägget bryr sig inte om ifall du är stressad. Jag blev gravid!

• Earth Angel

TS: Jag blev gravid efter 1,5 år på "naturlig väg" och jag var extremt stressad och upprörd över att jag inte kunde bli gravid och att massa andra människor i min närhet blev gravida, men det gick iaf. Så jag tror inte så mycket på det där att "sluta stressa så blir du gravid".

Någon som är barnlös och inte blir gravid under lång tid blir självklart stressad över situationen; det går bara inte att stänga av som många verkar tro.

• challis77

Absolut, jag har varit stressad i två år varje dag över att jag inte kan få barn! Sen har jag ju varit stressad och orolig över hela behandlingen; kommer jag få tillräckligt många äggblåsor, kommer jag få ut några ägg, kommer några bli befruktade, kommer jag få tillbaka något fint till ET, kommer det lyckas eller inte och, och stressen över att höra om alla sm är gravida, stressen när man ser alla gravida, alla bebisar, jag ni vet hur det är!

Men det gick ju vägen nu trots allt, och idag är jag i v. 17+5 och än så länge ser allt normalt och bra ut. Lycka till! , min läkare sa då att det inte finns ett enda bevis på att stress ska ha något att göra med om man blir gravid eller inte, men "alla" tycks ju tro det. Senast förra veckan jbbade jag natt och hade en diskussion med nattsköterskan, och hon sa att man blir ju gravid bara man slutar tänka på det, och hon visste minsann såååå många som adopterat ch sen blivit gravida för då släppte pressen och blablablabla. Ni har nog också hört det där skulle jag tro. Jag sa att det trodde jag inte på, det var nog annat som spelade in, mennej nej, hon var ju SKÖTERSKA, så hon visste ju sååå mycket mer än mig. När jag sa att min ivf läkare sagt att han inte trodde det heller så sa hon bara att det finns så många olika "bevis" om det är så eller inte och man får ju välja vad man ska tro. (Men hon trodde ju det rätta så klart?) Man blir ju lite ledsen, känns ju som man får en spark i magen varje gång nån "kunnig" ska säga att "det är bara att slappna av, så blir du gravid" Som om det skulle vara mitt fel att jag inte blev gravid, det känns ju som de menar så...

Lycka till alla som försöker!

Äntligen gravid!
  • Lovebug

Tror inte stress spelar det minsta roll. Var precis lika stressad inför fjärde IVF-ruvningen som de tidigare....och den här gången fungerade det!

Tycker det är trist att en del folk verkligen tror att slappnar man av så händer det. Det ökar ju bara skulden när man försöker. Enligt min IVF-klinik så har stress eller hur avslappnad man är ingenting att göra med om det lyckas eller ej utan det är helt upp till embryot. För en del människor tar det helt enkelt tid att få guldägget och de hade blivit gravida oavsett om de skaffat en hundvalp eller gett upp tanken på att bli med barn.

• Peki

När det kommer till IVF så finns det en världskänd studie som gjorts på Sahlgrenska, som visar att stressen under en IVF inte på minsta sätt påverkar antalet graviditeter som kommer ut från IVF-behandlingarna.

Och vi vet ju alla att om det är någon period man tänker på att bli gravid OAVBRUTET så är det under en IVF. Om det inte påverkar, då kan du ge dig på att vanlig barnlöngtan inte gör det. Jag har en länk i min länklista till studien.

• Argbiggan

När vi gjorde vårt andra IVF var jag deprimerad och hade väldigt liten lust att leva. Allt detta på grund av barnlöshet. Trots detta födde jag en underbar son 9 mån senare. Jag är övertygad om att stress inte har någon betydelse.

• dallas
    Peki skrev 2008-03-02 16:09:38 följande:
    När det kommer till IVF så finns det en världskänd studie som gjorts på Sahlgrenska, som visar att stressen under en IVF inte på minsta sätt påverkar antalet graviditeter som kommer ut från IVF-behandlingarna.Och vi vet ju alla att om det är någon period man tänker på att bli gravid OAVBRUTET så är det under en IVF. Om det inte påverkar, då kan du ge dig på att vanlig barnlöngtan inte gör det. Jag har en länk i min länklista till studien.
    Precis, går ju på SU och bm berättade för mig om denna studien, vilket i sig var skönt att höra om
    Inväntar V.15...
Svar på tråden Blivit gravid trots stress/press???