• Mammisopappis

    Min dotter blir mobbad är bara 8 år!!!

    Jag tänkte höra här, hur går man tillväga för att lösa detta. Ska man anmäla på något sätt till skolverket eller hur funkar det.

    Min dotter satt här nu på morgonen och nästan grät hon ville inte gå till skolan och hon sa att det kändes som en jätte tung sten låg över henne. Jag ser varnings tecken redan.

    Jag vill hjälpa henne. I november slutade hennes bästa kompis i klassen och sen dess har det bara gått utför...Hon har ingen att va med, ingen vill va med henne och hon frågar men får inte va med.

    Min dotter är väldigt social men det hjälper inte hon mår jätte dåligt vad ska jag göra???

  • Svar på tråden Min dotter blir mobbad är bara 8 år!!!
  • ordning i oredan

    Prata med läraren och fritidpedagogerna om det. Det ska finas riktlijer på alla skolor för hur man hanterar mobbing. Gör de INGET så får du ju gå vidare. Lycka till!

  • ordning i oredan

    Prata med läraren och fritidpedagogerna om det. Det ska finas riktlijer på alla skolor för hur man hanterar mobbing. Gör de INGET så får du ju gå vidare. Lycka till!

  • Jojjjo86

    Hej! Tycker det är väldigt tråkigt att mobbning överhuvudtaget existerar! Jag tycker att du ska börja med att prata med din dotters lärare och berätta för denne hur din dotter känner inför att behöva gå till skolan! En åttaåring ska inte behöva känna så! I den åldern ska man tycka att skolan är rolig att gå till. Och om det inte fungerar att prata med läraren kanske du skulle kunna överväga att eventuellt byta skola?

    Hoppas att det löser sig!

  • Nisses lada brinner

    Jag hade ringt lärarna och frågat vad som händer,sen hängt med henne till skolan, varje dag om det så skulle behövas. Ingen skall få henne att må så dåligt att hon inte vill gå till skolan!

    Om inte lärarna hade lyssnat hade jag rivit upp himmel o jord.

    Jävla jobbig sits, lider med er!

  • Flickan och kråkan

    Prata med lärarna/skolan direkt, så att de får möjlighet att hjälpa din dotter. På många skolor (olika givetvis) är man duktig på sådana saker, i motsats till vad man hör i media. De flesta skolor har t.ex. ett mobbningsteam. "Lustigt" det där med flickor, hur viktigt det är med en bästis och vad svårt det är att vara fler än två...

    Lycka till! Hoppas allt ordnar sig.

  • linjes

    Ta i första hand kontakt med lärarna,fungerar inte det gå till rektorn..

  • Petrah

    jag hade gått till skolan direkt och ställt mig i klassrummet och sagt till dom som mobbar att sköta sig. pratat med lärarna och alla som går.
    min bror va mobbad i hela lågstadiet och inget hjälpte mer än den dagen jag gick in i klassen och tog tag i det själv, då va jag vansinnig kan jag säga men det hjälpte. ingen sa ett ljud sen den dagen. så gör vad som behövs!!


    Wild, Raw and Beautiful
  • TwistedSister

    Bra gjort! Hur gammal var du när du gjorde det?


    Petrah skrev 2008-02-26 08:38:44 följande:
    jag hade gått till skolan direkt och ställt mig i klassrummet och sagt till dom som mobbar att sköta sig. pratat med lärarna och alla som går. min bror va mobbad i hela lågstadiet och inget hjälpte mer än den dagen jag gick in i klassen och tog tag i det själv, då va jag vansinnig kan jag säga men det hjälpte. ingen sa ett ljud sen den dagen. så gör vad som behövs!!
  • Papito

    Som de andra sagt, prata med lärarna & fritidspedsgogerna. Kanske även med rektorn, om inget händer gör du en anmälan till skolverket.

    Kolla med din dotter om det finns någon vuxen som hon har lite mer förtroende för, då kan du/ni prata med den personen först. Det viktiga är att det tas på allvar och att hon blir bekräftad av dig och personalen.

  • Petrah

    oj, jag var nog ca 21 år tror jag när jag soppade rent brossans skola en gång för alla


    Wild, Raw and Beautiful
  • AwsT

    Hjälp!
    Jag känner igen mig så väl i din dotter. Var i en väldigt lik situation hela lågstadiet enda upp till 5:an.
    Min mamma pratade med läraren, denna pratade sedan med klassen och det hela lugnade sig i 1-2 veckor sen bröt det loss igen. Kontakta skolverket och se hur du kan gå tillväga, och viktigast av allt: Lyssna på din dotter, hon behöver dig verkligen! Lycka till och hoppas verkligen det blir bättre!


    Mammisopappis skrev 2008-02-26 08:13:18 följande:
    Jag tänkte höra här, hur går man tillväga för att lösa detta. Ska man anmäla på något sätt till skolverket eller hur funkar det.Min dotter satt här nu på morgonen och nästan grät hon ville inte gå till skolan och hon sa att det kändes som en jätte tung sten låg över henne. Jag ser varnings tecken redan.Jag vill hjälpa henne. I november slutade hennes bästa kompis i klassen och sen dess har det bara gått utför...Hon har ingen att va med, ingen vill va med henne och hon frågar men får inte va med.Min dotter är väldigt social men det hjälper inte hon mår jätte dåligt vad ska jag göra???
  • trisha

    jag var själv mobbad många år när jag gick i skolan och jag var också ändå väldigt social och snäll...så rådet jag skulle ge dig som jag skulle velat att min mamma gjorde var att byta skola...sedan vad som mer hjälpte mig är att de gånger jag flyttade och bytte skola gick jag fram till barnen den första dagen och frågade om jag fick vara med dem...hur jobbigt det än kändes....

  • Krickelin

    Kontakta skolan på en gång. Be att få se deras likabehandlingsplan (tidigare mobbingplan) och se till att de följer den till punkt och pricka.

    Kom också ihåg att du faktiskt är partisk i ärendet och att din dotters upplevelse är din dotters upplevelse och inte ALLTID behöver överrensstämma med de andra barnens upplevelse av läget utan att de behöver ljuga. OCH vice versa. Var ödmjuk med absolut tydlig med att du absolut inte låter skolan komma undan innan de tagit problemet på allvar, om det är allvar för din dotter.

    Att gå till skolverket i det här läget, innan du ens har gett skolan en chans att reda ut problemet, är givetvis förhastat och leder heller ingen vart...

    Tro inte på media och deras bild av att INGEN skola kan hantera detta. Många skolor jobbar VARJE DAG med likabehandlingsplaner och värdegrundsarbete, inte minst i preventativt syfte....

Svar på tråden Min dotter blir mobbad är bara 8 år!!!