TheLove skrev 2008-02-29 12:36:39 följande:
Jag var med mamma på stan för några veckor sen och då träffade vi några gamla kollegor till henne som säger: "Du är så smal, äter du ordentligt? går du upp som du ska?" och liknande frågor.
Jag har fått liknande frågaor när det gäller storleken på min mage när jag var gravid och hur mycket jag gått upp i vikt. Jag var 31 år och inte vad man kallar för en ung blivande mamma. Det kan vara irriterande, men har inget med ålder att göra.
Precis som någon skrev i början av tråden, så tror jag att många fördommar som unga blivande mödrar råkar ut för, är saker som vem som helst kan råka ut för. Men förväntar man sig att bli ifrågasatt för att man är just ung, ja då läser man in det i folks kommentarer.
Sen är jag fullt medveten om att det självklart är så att det finns människor som förutsätter att skaffar man barn när man är under 20, så är man IQ befriad, socialbidragstagare osv. Vilket är väldígt synd, men det är nog färre än vad många tror.
Min sista kommentar, som jag kanske får på pälsen för är att angående blickar från främlingar på stan, så tyckte jag också när jag var yngre att männsiskor glodde på mig och det berodde inte på att jag var gravid (var ju inte det). Nu glor ingen på mig, så jag undrar om det satt i mitt huvud kanske.