• Helen08

alkohol för mamman

Min man har en dotter som är 14 år. Hon är bjuden på en fest i helgen, hennes första "riktiga". Varken flickans mamma eller min man känner personerna som arrangerar festen. Hon ska dock gå dit med två kompisar och kommer att bli hämtad alternativt ta en taxi hem till sin mamma efteråt. Så, då gäller det alkoholfrågan. Min man och jag menar att hon ska få gå på festen (under förutsättning att hon blir hämtad) men att hon inte ska få tillåtelse att dricka alkohol. Hennes mamma menar att hon ska få tillåtelse att dricka två öl. Några råd här? vem bestämmer, min man eller hans fd? Är vi överdrivet stränga?

• Svar på tråden alkohol för mamman
  • korven72

Jag arbetar med ungdomar och har sett forskning som visar att kidz som får alkohol från sina föräldrar dricker MER än andra ungdomar. Om tjejen får tillåtelse att dricka 2 öl så lär det bli mer.

Ni är inte överdrivet stränga som anser att hon ska vara nykter samt hämtas.
    Jag möter alltförmånga unga tjejer och killar som är berusade och det är aldrig främjande för ungdomen.

Vi snackar ju inte om en sjuttonåring som snart fyller 18år, utan en 14åring.

• Häpp

Öööööhhhh....hon är 14. Räcker inte det som motivation för att hon inte ska få dricka? 18 ¨årsgräns på krogen och 20 på systemet. I det här fallet är bion ute o cyklar...vet hon om att langning är straffbart?
    Stå på er.

• Maggis Nervis

Vad fan ska en 14-åring iväg o drick öl för! Nej för 17 stå på er!

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Manchester

Håller med ovanstående. Det är svårt nog ändå att få tonåringar att låta bli att dricka utan att de ska ha tillåtelse att göra det. Jag tycker nog att redan två öl är rätt mycket för en 14-åring och hur kan hennes mamma veta att det inte blivit ännu mer? Med ett absolut förbud räcker det med minsta lilla alkohol på andedräkten för att ni ska veta att hon gått över gränsen, men hur bevisar man att två öl blev tre eller fyra?

Din man är lika mycket förälder som flickans mamma. Han får stå på sig och säga att han bara tillåter fester om dottern lovar total nykterhet. Visar det sig att hon dricker ändå får hon väl avstå från fester en längre tid framöver.

• Helen08

stort tack för era råd och synpunkter. Jag håller såklart med om att flickan inte ska dricka, hon är helt enkelt för liten för det. Men, mamman har kontrollen och om hon tillåter att flickan dricker två öl och min man förbjuder det så kommer hon helt klart att dricka minst två öl trots att min man sagt nej. Vad gör man när skilda föräldrar inte kommer överens om en sådan här sak? vad kan vi "sätta emot", mer än att min man ska "stå på sig"? Båda är visserligen lika mycket föräldrar och har gemensam vårdnad men som i många andra skilsmässofall är det mamman som har "makten", vilket kan vara frustrerande när hon gör något som man tycker är fel.

Sen är det dessutom så att flickan bor i Danmark och det är ju lite mer liberala alkoholvanor där. Hon kan ju köpa öl och vin själv när hon är 16. Jag framställs lätt som en svensk med moralpanik....

• Maggis Nervis

Föreslå henne barnölen Danskarna har sk. barnöl och gravid öl. Tuborg super light rekomenderar jag Om hon nu tycker att öl är så himla gott så kan hon ju köpa sig nån flaska sån för dom är helt alkoholfria

Nä ärligt talat så är det ett dilemma.. Har mamman makten så blir det svårt för er när flickan är hos henne. Hos er är det ju era regler som gäller... Det går inte vädja till flickans egna förnuft?

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Helen08

Bra idé Maggis, det ska jag faktiskt framföra. Och min man ska ta ett allvarligt far-dotter snack innan festen så förhoppningsvis går det att vädja till förnuftet, det är ju en bra tjej. Suck, bara 14, jag fasar nästan för hur det blir när festandet kommer igång på allvar...speciellt när vi och mamman har så olika syn på det här. Men vi (läs:min man) ska ta ett snack med henne också och om vi inte kommer fram till gemensamma regler får väl våra regler gälla på våra helger och hennes regler på hennes helger. stackars barn, måste vara förvirrande...

• idisb

jag vet hur jag va när jag va 14 och det blir inte bara 2 öl. nu fick jag inte dricka utan de va något jag gjorde ändå men mina föräldrar gjorde de så svårt dom kunde för mig, något jag kommer göra för mina barn när det gäller alkohol. ha sett för mkt va det orsakar i livet

• MammaLillfis

Hon är ju bara 14 år, då ska man väl inte få lov att dricka någon alkohol alls kan jag tycka. Fick själv inte dricka förrän jag vart 17 och skulle fylla 18.

Svar på tråden alkohol för mamman