Finns det ingen på FL som gjort ÄD i Spanien?
Eller som känner någon som varit där?
Har försökt hitta genom "sök inlägg" och sökt på gamla trådar.Men finner bara andra i kliniker i Finland och Riga m.m
Ska själv dit på måndag.
makima
Eller som känner någon som varit där?
Har försökt hitta genom "sök inlägg" och sökt på gamla trådar.Men finner bara andra i kliniker i Finland och Riga m.m
Ska själv dit på måndag.
makima
Ingen? Intressant att ingen valt Spanien....
makima
Hej du!
Hade vi vetat om alternativet Spanien när vi valde klinik hade vi åkt dit som ett skott!
Går det inte vägen nu, vi har sex frysägg som väntar på oss i Östeuropa, då blir det Spaninen.
Återkom gärna och berätta om hur det var.
Hej! Vi är på G i Riga. Tyckte när jag läste om Spanien att det var dyrt. Åker du till kliniken som har någon form av garanti? Svårt att välja klinik, men det blev Riga för oss.
Lycka till Kram
Orsaken till att vi valde Spanien var att vi fått dem rekommenderade av IVF kliniken Triangeln i Danmark. Vi genomförde våra IVF försök där.
Den vi valde var IVI-kliniken i Spanien. Det finns ungefär 10 st ivi-kliniker i Spanien. www.ivi.es. Och vi tog den i Madrid.
Den du tänker på ninnie65 är nog en som jag tror heter institutomarques, www.institutomarques.com
De erbjuder 70% av summan tillbaks om de tre försöken ej funkar. Men priset är ju också 300 000 kr.
Squirl: Återkommer gärna och berättar hur det var...
Lycka till ni också!
makima
Det stämmer Makima, det var instituto marques jag tänkte på.
Önskar dig lycka till på måndag! Vem vet, vi kanske också hamnar där till slut.
Jag är också nyfiken på hur det är på ivi-kliniken!
Ska du göra ÄD på måndag eller är det ert första besök?
Vi väntar nu på donator vilket kan ta ett par månader. Hur är väntan vid ivi?
Lycka till en gång till!
Ja lycka till makima!
Vilken klinik har du valt Ninnie?
Egentligen skulle det kanske vara på sin plats med en blandtråd för alla som valt olika kliniker i europa?
ninnie65: Detta blir mitt första besök på måndag.
Vet ej hur lång väntetiden är men jag är ju varken blond eller blåögd *ler* Så de kanske hittar en donator snabbt.
Inget ont menat om blonda, menar bara att det finns kanske inte så många av dem i Spanien.
Men jag kommer tillbaks och berättar vad ni vill veta när jag kommer tillbaks på tisdag.
isisisis: Det hade nog inte varit en dum idé om att ha en blandtråd....då kanske man kan jämföra för- och nackdelar...tex
makima
Hej Makima,
vår äd-läkare i sverige var väldigt kritisk till vissa äd-kliniker utomlands närjag frågade (tror han nämnde donatormatchningen som han ansåg vara en bluff) men framhävde att det fanns några väldigt bra kliniker i just Spanien. Vill gärna höra hur det går! Vi gör vårt första försök här hemma nu men funkar det inte så åker vi nog utomlands. Hade spanat in EGV i Riga innan vi plötsligt kom fram i kön här hemma. Lycka till!
/TracyC
Hej isisis,
nej han sa absolut inget om att den skulle vara mindre lyckosamma - det kom upp när jag frågade om de matchade donatorer här (det gör de inte) eftersom de gör det utomlands och då sa han att han tvivlade på om det verkligen var så i praktiken. Och att det fanns kliniker som inte var bra - men så är det väl med allting? Han vet inte att vi planerat att åka utomlands så det var inte riktat mot någon enskild klinik. Och så nämnde han Spanien som ett exempel på ställen där de var väldigt duktiga på äd. Ville bara säga till Makima att jag hört bra saker om Spanien helt enkelt. Hemskt ledsen om jag väckte någon oro eller ilska, det var klantigt uttryckt av mig ser jag nu.
/TracyC
Hej!
Isisisis...vi är på G på AVA-Riga. Väntar på donator vilket kan ta ett par månader.
Jag behöver heller ingen blond & blåögd donator så Spanien kanske blir ett nästa alternativ. Spännande att höra din erfarenhet av Spanien Makima!
Vore lite bra med en blandtråd om olika kliniker, så kan man jämföra lite. Det är ju en djungel. Makima, din DR sa han något om att någon speciell klinik skulle var oseriös eller så? Kan ju vara bra att veta. För det har man ju ingen aning om. Vi valde AVA för att de verkade seriösa men vad vet jag! De är i alla fall dåliga på att svara på mail tycker jag.
Kram Ninnie
Makima nu när jag läste tråden lite bättre såg jag att det inte var din Dr som sa att en del kliniker var lite osäkra! Det var ju din DR TracyC, nämnde han någon speciell klinik man ska akta sig för? Jag önskar jag träffat en läkare här i Sverige som kunde bekräfta vissa kliniker som mer seriösa.
Då vi haft kontakt med en klinik i Malmö nämnde de just AVA som OK. Därför valde vi dem. Men, men vad vet man...
Hej ninnie65,
nej han nämde inga namn alls. Det var vårt första möte inför äd och jag var helt fokuserad på det och bad honom inte precisera vad han grundade sig på eller vad han egentligen menade. Lovar att fråga igenom om/när jag träffar honom (vi har haft en annan läkare sedan dess)!
När vi fick beskedet att äd/adoption var det enda sättet för oss att få barn tänkte vi direkt åka utomlands för att slippa kön. Frågade på vårt dåvarande sjukhus om de hade t ex något samarbete eller utbyte eller så med någon klinik i Europa, men fick negatovt svar och att de inte hade någon aning om hur det funkade. Synd tycker jag, det är ju ändå EU-länder det handlar om och NÅGON borde väl samarbeta? Det hade ju känts som någon sorts kvalitetsgaranti på något sätt. Hur har ni andra gjort? Vad säger era svenska gyn/ställen där ni gått på utredning? Det finns ju iofs många här på FL som kan ge referenser och det är ju superbra.
/TracyC
Lätt är det inte att hitta "rätt" klinik! Vi testar AVA-Riga nu sedan får vi se. Tycker det verkar jobbigt att fara runt till olika länder. Det tar ju på krafterna att bara vara inriktad på en klinik.
En sak jag funderar på...på AVA säger de att kvalitén på frusen sperma är lika bra som färsk. Vet inte om jag ska tro på det! Vad har ni hört? I alla fall så ligger min mans spermier nedfrusan på AVA just nu!
Jag var inne på www.ivi.es men såg inte priser.
Jag är intresserad av 2 alternativ:
1) ÄD - ägg
2) ÄD både ägg och sperma då min mans sperma försämrats.
Skriv gärna om du vet det.
Jag har varit i Riga på AVA och EGV (totalt 2 gånger).
Väljer inte de inge utan går vidare-kanske AVA Peter.
Hej alla!
Är nu tillbaks från min Spanienresa...
Fick ett intryck av att detta var ett bra ställe. Snyggt,toppmodernt och de verkade mycket proffsiga.
Alla pratar tyvärr inte speciellt bra engelska (något de tydligen inte gjorde i Madrid iallafall). Men en tjej följde med oss under hela vårt besök ( som tog ca: 1 1/2 timme)och tolkade om det blev det minsta oklarheter.
Vi fick en mapp med oss där alla kopior finns på de olika papprena vi skrev på.
Behöver ej åka dit igen förrän de hittat en lämplig donator.
Min man har redan lämnat spermaprov ( som ju blivit nedfryst).
Ska göra en testcykel med östrogen och progesteron när jag får min nästa mens. Det var för att se hur min kropp reagerade på detta. Och ska göra UL och blodprover på vissa dagar i cykeln.
Fungerar det som kliniken vill så händer inget mer förrän de funnit en lämplig donator. Då får jag göra om medicineringen och förbereda kroppen + ta någon spruta ( kommer inte ihåg vad det var) får maila och fråga. Sedan har vi upp till 5 veckor på oss att komma ifas med varandra.( Jag och donatorn)
Väntetiden för ÄD är just nu 3-6 månader.
Och mellan 55-60% blir gravida på första försöket.
För oss kommer det att kosta ca: 9 500 euro
suba: 9500 euro kostar en ÄD.
Ska du sedan ha ICSI kostar det 765 euro. Spermadonation kostar 305 euro.
Jag har säkert glömt något, så fråga gärna om det är något jag kan svara på.
makima
Tack för rapport, makima. Lång väntetid, vad det verkar. Hoppas det går snabbt.
Går det inte vägen för oss nu i mars blir det Spanien även för vår del.