• miss maple

Denna okunskap ang ÄD inom vården

Jag stör mig på denna okunskap ang speciellt ÄD och för tidigt klimakterium bla hos gynläkare.
    Man tycker ju att dom borde hålla sig uppdaterade lite iaf.

Var på gynakuten för ett par veckor sedan och då var jag tvungen att ta med dottern. När jag väl kom in så beskrev jag mitt problem och iom det så kom det med mitt för tidiga klimakterium upp.
    Läkaren trodde jag satt och hittade på, han tittade menande på dottern och menade i princip på att hur kom hon till då. Då sa jag som det var att hon är ett "ÄD-barn". Det fick tyst på honom.

Nästa gång denna okunskap blev påtaglig var när jag förra veckan var på mvc för efterkontroll. Då förklarade jag hur det låg till eftersom han frågade om min mens var regelbunden. Då säger han trots att jag förklarat att hon tycker jag borde skaffa mig preventivmedel
    Ehh klimman är ett rätt säkert preventivmedel menade jag på då (visst jag blev gravid 2006 trots det men det blev MA) och sannorlikheten att det ska hända igen är istort sett obefintlig.

Som sagt mycket irriterande detta.
    Nån mer som stött på det här?

• Svar på tråden Denna okunskap ang ÄD inom vården
  • Raspberry81

Jo jag är stött, dels vad gäller okunskapen kring äggdonationer och för tidigt klimakterie. Vi ska starta en hemsida om för tidigt klimakterie, kanske kan läkarna in och lära sig lite

Hur kan man INTE veta att det finns äggdonation att tillgå när man kommit i för tidigt klimakterie. Usch vilka idioter!

• Tracy

Fy vad jobbigt att bli ifrågasatt sådär, missmaple. Har inte hamnat i så många sådana situationer men det beror nog mest på att jag inte behövt berätta för så många... Hittils bara en försiktig undran från damen på apoteket som frågade om jag verkligen skulle äta sådär många östrogentabletter varje dag eller om doktorn kunde ha skrivt fel. "Ja, det här är ju för dem i klimakteriet egentligen, och det förstår jag ju att det inte är frågan om här".

• Raspberry81

Tänkte helt fräckt höra med dig Tracy C, vad har du för östrogen och i vilken mängd. Ska nämligen ta upp detta med min gyn nästa vecka, eftersom jag starkt tror att man nöjer sig m ppiller fast jag ligger lite under ett "normalt" östrogenvärde.
    Jag har yasmine men vill gärna byta till en EXAKT dos i progynon exempelvis. Yasmin har lägre östradiolvärde nämligen än andra ppiller och jag undrar varför man ger det till mig, när jaag behöver höjas.

• miss maple

Ännu en gång har jag råkat ut för detta.
    Var förra tistdagen på ett gynbesök då jag blödit i över 3 veckor och haft ont i nedre vänstra sidan (sitteer en knöl där)
    Det visade sig vara ett myom.
    Tog upp detta med ÄD ännu en gång och nämde även klimakteriet och graviditeten.
    Då säger läkaren att "nej du kan inte vara i klimakteriet du är så ung. Har jobbat med det här i 18 år"
    Sen sa han att jag hade massor av ägg vilken även jag såg.
    Sa att det beror ju på att jag isf fortfarande har hormoner i kroppen.

Helt vansinnigt

• Squirl

miss maple skrev 2008-03-12 12:24:48 följande:

Ännu en gång har jag råkat ut för detta.Var förra tistdagen på ett gynbesök då jag blödit i över 3 veckor och haft ont i nedre vänstra sidan (sitteer en knöl där)Det visade sig vara ett myom.Tog upp detta med ÄD ännu en gång och nämde även klimakteriet och graviditeten.Då säger läkaren att "nej du kan inte vara i klimakteriet du är så ung. Har jobbat med det här i 18 år"Sen sa han att jag hade massor av ägg vilken även jag såg.Sa att det beror ju på att jag isf fortfarande har hormoner i kroppen.Helt vansinnigt
    Hur är det för läkarna, måste de uppdatera sina kunskaper eller är vidareutbildning frivillig?
    Hoppas du hittar någon att lita på som du kan vända dig till för det verkar arbetsamt att behöva utbilda varje ny läkare du träffar.
    För snart två år sedan sökte faktiskt även jag för en treveckorsblödning mitt i semestern (jättekul). Fördomsfull som jag är tror jag ju att de kvinnliga är mer insatta i de här typen av problematik och blev därför glad att det var en hon, och i övre medelåldern som därmed varit med några varv.
    Slidkatarr, blev hennes diagnos.
    Men tjenare. Myom och endometrios hittade min ordinarie gyn efter semestertiderna.
  • miss maple

Man tycker ju att dom borde vara lite uppdaterade iaf ang nya rön inom området.
    En del vet inte ens att äd är lagligt i sverige.
    Fertilitetsavdelningen på HS är dom enda jag har kunnat lita på, men nu är jag ju inte aktuell där längre.
    Så det lär bli samma visa fler gånger kan jag tro.

Kul att få fel svar-inte.
    Det kan inte ha varit en särskilt grundlig undersökning hon gjorde.

• Squirl

miss maple skrev 2008-03-12 14:23:22 följande:

Man tycker ju att dom borde vara lite uppdaterade iaf ang nya rön inom området.En del vet inte ens att äd är lagligt i sverige.Fertilitetsavdelningen på HS är dom enda jag har kunnat lita på, men nu är jag ju inte aktuell där längre.Så det lär bli samma visa fler gånger kan jag tro.Kul att få fel svar-inte.Det kan inte ha varit en särskilt grundlig undersökning hon gjorde.
    Jo, när man blev utkickad från privat-IVF var man rotlös. gudilov kunde jag återvända till den IVF-gyn vi hade på den kära gamla landstingsbetalda tiden för han jobbar med alla möjliga patienter, är inkörd på fertilitetsproblematiken och har kollegor att utbyta erfarenheter med har jag förstått.
    Tycker du ska fråga runt bland vännerna var de går. till slut hittar du säkert någon att lita på.
Svar på tråden Denna okunskap ang ÄD inom vården