• LillaLinan

Ni som stannar hemma läääänge med era små....

Jag å min mamma hade en diskussion ang detta igår så jag tänkte helt enkelt ploppa frågan på välbesökta FL. Ni som väljer att vara hemma med era barn länge (mer än 2.5 år) Va gör ni när ni inte är hemma med barn?? har ni jobb?? arbetslösa...trivs ni...

Själv ska jag va hemma tills hösten då dottern är 1,5 år lite drygt. Har ett jätteroligt jobb som jag verkligen älskar att komma tillbaka till och skulle inte klara mig utan det längre nu!

OBS! Detta är inte en fråga ang vad som är rätt eller fel eller bäst för barnen...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som stannar hemma läääänge med era små....
  • Asereht

Jag har varit hemma med tre barn på raken (födda 02, 04 och 05) i sammanlagt nästan 6 år. Minstingen var nu 2 år och 2 mån när han började skolas in på dagis.

I början var jag tjänstledig/färldraledig från mitt gamla jobb men sedan flyttade vi till en annan stad så från 05 blev jag arbetslös då jag var tvungen att lämna mitt gamla jobb bakom mig pga avståndet.

Nu har jag precis fått nytt jobb så från och med måndag börjar jag jobba heltid igen.

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • sappe

Jag brukar vara hemm till de år 4år.vi tycker att det funkar bra.Det är jobbigt ekonomiskt,men det är det värt..
    Har en som är 4,5år hon går på dagis 15tim i veckan och så har jag en på 2,5år som är hemma med mig och stora killen går i skolan..Det funkar bra för oss..

• hotten

hade mitt drömjobb, med ok betalt, ansvar å frihet trivdes otroligt bra.
    Men insåg att det finns viktigare saker i livet å sa upp mig å blev hemmafru, ett val jag aldrig ångrat en sekund! Jag vill ge de bästa för mitt barn.
    har varit hemma nu 8 år å blir hemma 1-2 år till sedan får jag försöka hitta mig nått arbete kanske inte drömjobbet men å andra sidan är det många som aldrig fått sina drömjobb så jag tar de jag får när den dagen kommer.

• MARIA99

Hade inget jobb innan nej

• LillaLinan

hjälp, hur känns det att börja jobba efter 6 år hemma??? nervöst kan jag tänka...jag är ju lite spänd inför hösten redan fast jag bara vart hemma i 1,5 år...känns länge det oxå:-P

Asereht skrev 2008-02-29 10:36:44 följande:
    Jag har varit hemma med tre barn på raken (födda 02, 04 och 05) i sammanlagt nästan 6 år. Minstingen var nu 2 år och 2 mån när han började skolas in på dagis.I början var jag tjänstledig/färldraledig från mitt gamla jobb men sedan flyttade vi till en annan stad så från 05 blev jag arbetslös då jag var tvungen att lämna mitt gamla jobb bakom mig pga avståndet.Nu har jag precis fått nytt jobb så från och med måndag börjar jag jobba heltid igen.
  • Puffis

Jag hade ett vikariat som tog slut lagom till jag skulle få mitt första barn. Jag har dock kontakt med jobbet och jobbade när min man hade semester i somras, tex. Jobbar timmar på helgerna ibland också. Tror inte att jag har några problem med att få jobb när jag kommer ut ur bebisbubblan igen, men jag är inte helt säker på att jag kommer vara nöjd nu, när jag vet hur mycket man missar. Jag får nästan panik när jag tänker på det. Tänk om de har lärt sig något nytt när jag kommer hem från jobbet, något som jag inte fattar?? Nåja, den tanken får man väl vänja sig vid hehe

• Ganto

Är utbildad lärare men har inget jobb och vill inget ha. Är hemmamamma eller sk hemmafru av eget val. Har alltså ingen inkomst utan lever på min man

• idisb

jag valde annat för är tim anställd och brukar gå på vick hade haft fast om ja velat men men dumma jag :) men ska stanna hemma tills mina barn är 3-4 iallafall och då är den äldsta 6 år

• Elolinon

Ni som är hemma så många år med era barn, tjänar era män bra då? Jag skulle mer än gärna vara hemma 4 år med min dotter men trots att min sambo har ett fast jobb med hyftsad lön så skulle vi inte klara det ekonomiskt tyvärr...

Förlåt LillaLinan att jag lånar din tråd lite!! :)

• idisb

sambon tjänar väl inte superbra men vi klarar oss. det jag får är ju 2 barnbidrag och det är min russel om man kan kalla det så

• MARIA99

Nej min man tjänar inte bra snarare dåligt ! 11 tusen i månaden lär ju inte räknas som bra.. Vi bor billigt på landet däremot.Får 3 barnbidrag

• Lekmamman

jag har varit hemma nästan 4år..och har fast jobb..men nu har jag börjat jobba 15-20timi veckan..mer vill jag inte jobba..:)skönt att komma ut och bytamiljö lite..men är fortfarande hemma mycket med barnen!

• Ganto

Min man tjänar MYCKET pengar så därför har jag valt att vara hemmamamma och innan vi fick barn var jag hemmafru:)

• Elolinon

Maria99

Får han ut 11000 i månaden alltså? För vi bor också jättebilligt och jag tar bara ut 4 dagar i veckan för att jag ska kunna vara hemma så länge som möjligt! Men tar du fortfarande ut föräldradagar eller?

• MARIA99

ja han får ut det i månaden. Jag tar inga dagar alls just nu & har inte många kvar. Men har ju varit hemma i 6 1/2 år nu med lägsta fp & utan alls i perioder så det funkar för oss.

• Elolinon

Okej, tack MARIA99 för svar på mina nyfikna frågor:)

Skönt att höra att det finns de som faktiskt får det att funka. Hoppas vi kan lösa det också!

• mayamimaya

Jag har enligt mig ett toppen jobb, även om det inte är särskilt välbetalt!
    Jobbar som florist, där jag verkligen får vara kreativ.
    Men det tog många år innan vi fick våra två små flickor och under den tiden hade jag hunnit tagit mig en funderare på hur vi ska ha det i familjen och hur vi ska prioritera. FÖr mig är det självklart att så länge det är ekonomiskt möjligt vara hemma under småbarns åren.
    KOmmer nog tillbaka till jobbet hösten 2009 då äldsta flickan är 3 1/2 och yngsta 1 1/2...då ska min man vara pappaledig två dagar i veckan när jag jobbar under ett halvår. Sedan blir det barnomsorg då dem är 4 resp. 2 år.

• hotten

elolinon: nej ni kommer inte att få det att funka med den inställningen, det gäller att planera å prioritera inte bara hoppas på de bästa typ.. alltinget vet du att det funkar eller att ni prioriterar annat före, väldigt enkelt!

• Elolinon

Om det skulle vara att jag prioriterar annat så skulle det enbart vara att ha pengar till maten och boende. Det är inte så att jag är hemma kortare bara för att vi ska ha råd att köpa nya kläder eller en ny bil, eller köpa hus. Men man måste liksom ha råd att leva!

Svar på tråden Ni som stannar hemma läääänge med era små....