• mamma65

Tonåringar och hygien

Hej!

Har en tjej i familjen, som fyller 18 i år. Jag får jämt påminna henne om att duscha, hon tar aldrig ett eget initiativ när det gäller den biten. Hon har ett mönster som hon följer i vardagen, men vid helger eller längre ledigheter klarar hon inte det, utan måste alltid bli påmind om att det är dax nu. Jag vill att hon ska duscha varannan dag.
    Hur gör ni? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Tonåringar och hygien
  • jmmm

oj, i tonåren var de väl den mest hygieniska perioden i mitt liv
    duschade i skolan efter gympan nån dag i veckan o var kväll efter stallet, ibland en gång på dagen på helgen eller nån morgon extra för håret stod åt alla håll

• Nyfiken gul

hmm.. ursäkta frågan men har hon nån form av funktionshinder som gör det hela svårt för henne??

Jag själv har Asberger och just i tonåren var det extremt viktigt att ha mina egna rutiner och regler för hur min vardag skulle fungera och just skolloven och långa lediga helger och även sjukveckor blev hemska för mig då inget annat fungerade heller..

Jag fick nöta och gnata in i skallen på mig att jag skulle tex duscha varannan dag oavsett aktivitet eller oavsett veckodag.

Nu när jag passerat 30 är detta inget bekymmer för mig alls även om jag mår bäst av att ha ett dagligt schema.

• roflmao

OJ, min 18 och 19 åring behöver man inte säga till två gånger..
    Tjejjer.

• Lundby87

kanske ha som rutin att alltid duscha innan man lägger sig eller på dagen när man gått upp och ätit?

• Bevabus

DU VILL att hon ska duscha varannan dag...men vad vill HON da?
    Själv duschar jag inte ALLTID varannan dag. På loven kan jag bli rejält lat med det där...
    Men när jag känner att jag verkligen är ofräsch så tar jag en dusch.
    Det kanske är just att du tjatar om detta som gör att hon inte har lust o duscha? Jag har aldrig hört mina föräldrar säga nåt om att duscha till mig, hur ofräsch jag än är.
    Allt handlar för mig om lathet.
    Jag gör samma sak som hon, har ett fast schema för att duscha och sådant på vardagarna. Men när helgen kommer och när man inte ska ut någonstans så tänker jag bara "Äh skitsamma, ingen kommer ändå att se mig så om mitt hår ser ut som en rishög så får det väl vara så det. Jag är trött efter en vecka med full kontroll"

ORK! Helt enkelt...som vi ungdomar brukar säga
    Jag tror verkligen att om du slutar tjata så kommer hon till slut att ta intiativ själv. Allt blir roligare att göra när föräldrar sluta tjata om saker. Hon kommer själv upptäcka att hon vill duscha. Sen om hon inte gör det, då är det väl hennes problem? Du har sagt vad du tycker om saken..nu är det upp till henne.

• Bevabus

ORKA! skulle det ju vara då..

Bevabus skrev 2008-03-02 09:00:10 följande:
    DU VILL att hon ska duscha varannan dag...men vad vill HON da?Själv duschar jag inte ALLTID varannan dag. På loven kan jag bli rejält lat med det där...Men när jag känner att jag verkligen är ofräsch så tar jag en dusch. Det kanske är just att du tjatar om detta som gör att hon inte har lust o duscha? Jag har aldrig hört mina föräldrar säga nåt om att duscha till mig, hur ofräsch jag än är.Allt handlar för mig om lathet.Jag gör samma sak som hon, har ett fast schema för att duscha och sådant på vardagarna. Men när helgen kommer och när man inte ska ut någonstans så tänker jag bara "Äh skitsamma, ingen kommer ändå att se mig så om mitt hår ser ut som en rishög så får det väl vara så det. Jag är trött efter en vecka med full kontroll"ORK! Helt enkelt...som vi ungdomar brukar säga Jag tror verkligen att om du slutar tjata så kommer hon till slut att ta intiativ själv. Allt blir roligare att göra när föräldrar sluta tjata om saker. Hon kommer själv upptäcka att hon vill duscha. Sen om hon inte gör det, då är det väl hennes problem? Du har sagt vad du tycker om saken..nu är det upp till henne.
  • Nyfiken gul
    Bevabus skrev 2008-03-02 09:01:35 följande:
    ORKA! skulle det ju vara då..
    Ork gillade jag även om det var felskrivet.... Det ordet ska jag lägga på minnet - det var fullt användbart!
  • Bevabus

haha
    Nyfiken gul skrev 2008-03-02 11:19:13 följande:

Ork gillade jag även om det var felskrivet.... Det ordet ska jag lägga på minnet - det var fullt användbart!
  • Arnika

Jag har litegrann samma problem med min 17-åriga son. Mycket utav tonårsproblematiken känner man igen från sin egen tonårsperiod, men jag bodde i duschen. Han skjuter det framför sig för det finns annat som är viktigare såsom dataspelandet och en glömmer han det. När jag är trött duschar jag gärna eller tar ett bad, men det är inget han värdesätter.

Jag fattar det inte. Han har tjej, kompisar m.m. så jag förstår inte att han inte tänker på att det är viktigt att inte lukta svett och att ha rena kläder.

• MrJ

Det där är ett vanligt problem på mitt jobb. Jag jobbar med unga vuxna som har asperger

• Singeel

jag duschar minst en gång om dagen. men det kan också bli 2-3 ggr =)

• Bevabus

SÅ ofta!?!? :O varför?..

Singeel skrev 2008-03-16 14:37:44 följande:
    jag duschar minst en gång om dagen. men det kan också bli 2-3 ggr =)
  • Singeel
    Bevabus skrev 2008-03-16 14:44:48 följande:
    SÅ ofta!?!? :O varför?..
    jag vet inte. jag tycker det är skönt att vara ren och man känner sig så fräsch efteråt. jag kan inte gå och lägga mej utan att ha duschat eller badat.
    jag är livrädd att va med kompisar och man lucktar illa..
  • Bevabus

hehe tro mig, om du duschar en gång per dag (eller till och med en gång varannan dag) och använder deo och parfym så kan du va helt lugn det är verkligen inte alls bra för din hy att duscha så ofta. det kan du få problem med i framtiden.

Singeel skrev 2008-03-16 15:09:49 följande:
    jag vet inte. jag tycker det är skönt att vara ren och man känner sig så fräsch efteråt. jag kan inte gå och lägga mej utan att ha duschat eller badat. jag är livrädd att va med kompisar och man lucktar illa..
  • Nyfiken gul
    Singeel skrev 2008-03-16 15:09:49 följande:
    jag vet inte. jag tycker det är skönt att vara ren och man känner sig så fräsch efteråt. jag kan inte gå och lägga mej utan att ha duschat eller badat. jag är livrädd att va med kompisar och man lucktar illa..
    Bara en undran.. hur ofta duschar dina kompisar tror du?

Inte tycker DU att DOM luktar illa eller hur??
  • nilla 1972

Gör ett dusch schemma typ en väggalmenacka kryssa i duchdag och tid?Men om det blir ex. var tredje dag så visa hur hon ska tvätta underlivet o armhålorna, ansiktet. Köp hem bra tvättlappar o rollon ,parfym om det känns ok. börja med en mild roll on.
    Jag gjorde misstaget när jag gick i mellanstadiet , jag använde roll on men hade inte duschat el tvättat mig på länge. Så en dag i skolan började det lukta jätte illa blää.sen dess kom jag underfund med hygienen . det var så pinsamt.

Svar på tråden Tonåringar och hygien