• Smurfanna

Någon här som valt att INTE ta PKU-test?

Jag funderar lite på det här med Pku-provet som tas..
    Finns det någon som valt att inte ta det på sitt barn?

• Svar på tråden Någon här som valt att INTE ta PKU-test?
  • pajas01

dns=dna fel skrivet ialla fall för mig s ligger nära a..skammligt eller hur

• pajas01

så om din dotter mördas så vill inte du ha så stor möjlighet som bara går att få för att få fast din dotters mördare????

Andrea skrev 2008-03-02 23:16:05 följande:
     Nej men alla är ju inte lika heller. Och eftersom man blir tillfrågad som vårdnadshavare är det ju bra om man kanske har tänkt lite innan. Det gjorde vi och kom fram till att vi inte ville spara hennes DNA eftersom vi inte gillar den typen av övervakning som finns idag. Fan snart kan man väl knappt ta en cigg utan att bli registrerad någonstans.Visste ni förresten att en vännina till Unni Drougge födde barn utan att registera det någonstans. Hon gick ej på MVC och födde hemma, allt för att barnet ska slippa vara en del i ekorrhjulet som vi andra är dresserad att springa runt i. Rätt coolt om du frågar mig.
  • Andrea
    pajas01 skrev 2008-03-02 23:22:14 följande:
    så om din dotter mördas så vill inte du ha så stor möjlighet som bara går att få för att få fast din dotters mördare????
    Jo det är klart jag skulle vilja det. Vad är det för fråga egentligen?

Livet är inte svart eller vitt, jag är mot den typ av övervakningssamhälle vi lever i.
  • AnneSophie
    Visste ni förresten att en vännina till Unni Drougge födde barn utan att registera det någonstans. Hon gick ej på MVC och födde hemma, allt för att barnet ska slippa vara en del i ekorrhjulet som vi andra är dresserad att springa runt i. Rätt coolt om du frågar mig.
    Rätt vrickat om du frågar mig. Snacka om paranoid.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Andrea
    AnneSophie skrev 2008-03-02 23:27:34 följande:
    Hehe ja lite kanske. Tycker mest att det är häftigt att våga gå så mycket mot strömmen.

Fast det underlättar väl om barnet i fråga har ett personnummer. Vet inte riktigt hur man gör annars med dagis och skola odyl. Det framgick inte riktigt heller i intervjun.
  • Fluffguf
    AnneSophie skrev 2008-03-02 23:27:34 följande:
    Jag håller med!Barnet får ju inte själv bestämma, hur kul kan det vara att stå utanför samhället sådär. Som att vara illegal invandrare ungefär!
  • Teskedsmamman
     Nej men alla är ju inte lika heller. Och eftersom man blir tillfrågad som vårdnadshavare är det ju bra om man kanske har tänkt lite innan. Det gjorde vi och kom fram till att vi inte ville spara hennes DNA eftersom vi inte gillar den typen av övervakning som finns idag. Fan snart kan man väl knappt ta en cigg utan att bli registrerad någonstans.Visste ni förresten att en vännina till Unni Drougge födde barn utan att registera det någonstans. Hon gick ej på MVC och födde hemma, allt för att barnet ska slippa vara en del i ekorrhjulet som vi andra är dresserad att springa runt i. Rätt coolt om du frågar mig.
    Korkat om du frågar mig... men som du skrev, alla är vi olika
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Andrea
    Teskedsmamman skrev 2008-03-02 23:32:54 följande:
    Korkat om du frågar mig... men som du skrev, alla är vi olika
    Vad exakt är det som är korkat? På vilket sätt tror du att min dotter kommer lida av att hennes DNA inte finns registrerad någonstans? Hon finns med i alla andra register man "ska" stå med i.

Tycker det är lustigt att ni blir så upprörda över något man faktiskt har rätt som vårdnadshavare att bestämma över.
  • Fluffguf
    Andrea skrev 2008-03-02 23:35:56 följande:
    Vad exakt är det som är korkat? På vilket sätt tror du att min dotter kommer lida av att hennes DNA inte finns registrerad någonstans? Hon finns med i alla andra register man "ska" stå med i.Tycker det är lustigt att ni blir så upprörda över något man faktiskt har rätt som vårdnadshavare att bestämma över.
    Det handlade väl om hon som valde att inte ha barnet i något register alls?
  • AnneSophie
    Vad exakt är det som är korkat? På vilket sätt tror du att min dotter kommer lida av att hennes DNA inte finns registrerad någonstans? Hon finns med i alla andra register man "ska" stå med i.Tycker det är lustigt att ni blir så upprörda över något man faktiskt har rätt som vårdnadshavare att bestämma över.

Kanske missförstod du Andrea nu?
    Kommentaren om "korkat" var väl, om jag förstod det rätt, riktad mot Unni Drougges väninna som ville hålla sitt barn helt utanför "systemet".

Det är ju inte samma sak som att inte spara genetiskt material.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • MammaHela

men om mamman inte registrerade barnet nånstans så fick det inget personnummer, och då  kan inte mamman fått nån fp eller barnbidrag.

Barnent har inte rätt till sjukvård eller nånting..

inte coolt alls, utan rent jävla idiotiskt om man frågar mig..

det barnet existerar juh inte i samhälletss ögon...

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • AnneSophie

"Kanske missförstod du Andrea Teskedsgumman nu?"

• pajas01

fast världen är jutyvärr svart och vit även om man kanske inte vill det.. men sen att inte testa sitt barn för sjukdomar för att den itne ska finnas med i dna register tycker jag e helt befängt faktiskt.. jag tycker absolut du å pappan till barnet ska betämma själva hur ni vill ha de men min åsikt är att de är befängt att inte göra det för att de finns några register

Andrea skrev 2008-03-02 23:24:14 följande:
    Jo det är klart jag skulle vilja det. Vad är det för fråga egentligen?Livet är inte svart eller vitt, jag är mot den typ av övervakningssamhälle vi lever i.
  • Teskedsmamman
    Jag svarade på det där om Unni Drougges kompis... inte om ditt beslut att inte ha dottern med i pku-registret.

Visst är det upp till varje vårdnadshavare att bestämma (och jag är inte det minsta upprörd) men att som förälder förvägra sitt barn något som kan ha av betydande vikt för barnets häsla och utveckling - där kan du aldrig få mig att tycka annorlunda än att en sådan förälder är mindre beskaffad med intelligens.
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Springsteen

informera ditt barn om vad PKUregistret innebär och förklara hur de går ur de om de vill det när barnet fyllt 18år så är väl problemet löst enligt mig!!!!

• fia jimmy

Men då gör det inte mig ngt att de sparat mina barns DNA. Är bara glad att det forskas om sjukdomar ect..

• skrutthumlan2

har du tänkt på vilka konsekvenser det kan få om du inte tar ett PKU test och ditt barn har PKU?

• Sept
    Springsteen skrev 2008-03-02 23:52:21 följande:

informera ditt barn om vad PKUregistret innebär och förklara hur de går ur de om de vill det när barnet fyllt 18år så är väl problemet löst enligt mig!!!!

Det är omöjligt att gå ur. De ska anonymisera - ta bort namn, men det fortfarande blir lätt att identifiera person för att de sparar födelsetid och ort i alla fall.
  • Trooi

Hur orkar man vara så paranoid, TS? Testet görs i gott syfte. Lägg din energi någon annanstans där det verkligen behövs.

Svar på tråden Någon här som valt att INTE ta PKU-test?