• Svärdlilja

Vad gör ni med era 1,5 åringar hela dagarna??

Är hemma med min 16 månaders dotter och skall snart ha barn igen.
    Vill ha lite tips om vad ni aktiverar era barn med i den här åldern!!

• Svar på tråden Vad gör ni med era 1,5 åringar hela dagarna??
  • Pysselgalningen

Jag har en sån underbar dotter som tultar runt för sig själv och leker med leksaker. VI har även tvn igång hela dagen så när hon har tråkigt eller när nått av hennes favoriter går så tittar hon på den en stund. Annars ritar vi lite, bygger med burkar, städar lite osv.

• Aurora

vi är för det mesta ute,min 18månaders trivs bäst då...*ler*...min äldsta tjej var 20månader när lillen kom,då var det till att läsa sagor när man ammade,försöka leka så mkt som möjligt när lillen sov.

• månälva

Efter ha lämnat storebröderna i sina skolor åker vi hem och äter frukost,jag sitter en stund vid datorn och hon leker lite själv. Sedan går vi ut och kastar stenar i vattenpölar (favvosysslan just nu!)och busar med katterna.Leker i trädgården och hämtar sedan killarna. Sedan sover hon middag i två timmar och efter det hjälper hon mej att laga mat eller "diskar" medan jag lagar mat.Efter det bus med storebröderna och pappa. Tv är hon inte speciellt intresserad av än.Ibland "leker" hon med jämnåriga men tycker inte att det är jättekul än.

• Pysselgalningen

Ett tips är att ha leksaker som aktiverar motorik och språk.
    Vi har massor med "ljud" leksaker här hemma som dottern gillar.
    En djur orgel (står från 3år men hon kan väl plinka på ett piano likaväl som en 3åring!!)
    En djurfarm som har djurläten och musik.
    Sen, favoriten, en larv med olika melodier, ABC, djur och saker.

• Puffis

Min tjej älskar att hjälpa till med tvätten. Tex ta ut tvätten ur maskinen. Man får ju visa hur man gör första gångerna och ibland får man "ta i" tillsammans om det är tungt. Då känner hon sig behövd och nyttig. En annan sak som var himla bra när jag var gravid, var när vi hängde tvätten så ställde jag baljan på golvet och så fick hon räcka mig ett plagg i taget, för jag "kunde" ju inte böja mig. Så STOLT hon var då, att hon hjälpte mamma!

På med ordentliga kläder och gå ut i skogen eller nåt. Finns alltid spännande kottar, pinnar, stenar. Min tjej älskar att trampa på trädrötter. Hon ramlar ofta, men med ett leende: "Ojsan" säger hon och kämpar sig upp igen. Väldigt nöjd med sig själv att hon klarade det själv!

Några tips från mig

• Pysselgalningen
    Puffis skrev 2008-03-03 12:05:29 följande:
    Min tjej älskar att hjälpa till med tvätten. Tex ta ut tvätten ur maskinen. Man får ju visa hur man gör första gångerna och ibland får man "ta i" tillsammans om det är tungt. Då känner hon sig behövd och nyttig. En annan sak som var himla bra när jag var gravid, var när vi hängde tvätten så ställde jag baljan på golvet och så fick hon räcka mig ett plagg i taget, för jag "kunde" ju inte böja mig. Så STOLT hon var då, att hon hjälpte mamma!På med ordentliga kläder och gå ut i skogen eller nåt. Finns alltid spännande kottar, pinnar, stenar. Min tjej älskar att trampa på trädrötter. Hon ramlar ofta, men med ett leende: "Ojsan" säger hon och kämpar sig upp igen. Väldigt nöjd med sig själv att hon klarade det själv!Några tips från mig
    samma sak med tvätten här!
    hon ska även va den som slår på maskinen så den börjar låta
  • UnderbaraSöner

Jag har 2 söner på drygt 18 mån. På vardagarna blir d inte mkt mer än att vara ute i sandlådan. på helgen försöker vi göra ngt större. Jag tycker inte att man ska behöva aktivera sina barn hela tiden..har själv två söner som kräver full stimulans dag ut och dag in..d väldigt sällan de leker själva eller med varann. Har läst en del på bla www.netdoktor.se hur vi föräldrar påverkar våra barn genom att hela tiden vara där för de vid lek eller springa iväg på massa aktiveter varje dag. Man gör så gott man kan helt enkelt..Sen märker man väldigt tydligt iaf på mina barn om de är under stimulerade, då blir d massa gnäll och gapande.. När jag ska på ÖF så är d ju inte bara för deras skull heller utan även för min då man behöver träffa andra föräldrar och vuxna..

• Svärdlilja

Nej man kanske inte behöver aktivera dem så hemskt mycket, bara det att min dotter inte leker så gärna själv. Eller rättare sagt det kan hon göra om jag gör något aktivt sätter jag mig vid datorn skriker hon direkt...
    Kanske börjart bli lite trist snart då vi nästan varit inne i två veckor eftersom vi är sjuka om vartannat. Annars brukar vi också vara ute mycket. Hon gillar också att vara med då vi donar, bara att jag är i v 38 nu och orkar inte så mycket längre.
    Svårt med leksaker tycker jag, känns som att de tröttnar på det mesta fort.
    Hoppas hon får lite duplo snart, det är ju inte direkt billigt att köpa själva!

• MammatillMeja

denna tråd ger jag mej med spänning in i...

tycker med det är svårt att veta vad man kan göra...

såna "bollkritor" tycker meja är roligt, ja har slängt ut en gammal tapetrulle så kan hon kludda bäst hon vill...

låtsasdiskning är ju mkt kul,allt som är blött är kul=)

när kan barn börja leka med trolldeg och så?ja minns att man tyckte de var jättekul när man var liten,men det dröjer nog va?

• Svärdlilja

Det där med trolldeg funderade jag på häromdagen faktiskt. Men det kanske är lite tidigt.
    Vad är bollkritor??

• MammatillMeja

kritor som är som runda klumpar=) nu kan hon ju iofs hålla bra i en krita det är väl mer till mindre barn,men hon tycker fortf de är roliga=)

• flickmamman
    MammatillMeja skrev 2008-03-13 12:42:48 följande:
    kritor som är som runda klumpar=) nu kan hon ju iofs hålla bra i en krita det är väl mer till mindre barn,men hon tycker fortf de är roliga=)
    Det har jag aldrig sett, var köper du dom? finns dom överallt?
    Jag har en ettåring samt en 20 månaders.
    VI har en hund också så ibland lägger vi ut korvsök o dyligt till henne och det är SÅ roligt.
    jag har ockSså en låda (fick tipset här på FL) med leksaker som hon tycker är superroliga, som en rysk docka (man plockar isär och så kommer det en mindre docka) kritor och papper samt lite annat, som jag tar fram vid fem-tiden efter middagen då li´vet inte är lika roligt som det brukar...(läs SMÅ MONSTER)
    Igår kom hon på en lek själv som hon nog skulle kunna hålla på med hur länge som helst och det var det simpla att klättra upp på en stol och slänga sig mot mig och så "flög vi" (alltså jag släppte ju inte) genom luften (jag snurrade henne runt runt)
    Men du kanske funderar på saker som barnet kan göra själv utan dig? det är jättesvårt tycker jag också...
  • bambigirl

Vi går upp vid 8. Äter frukost. Byter blöja och kläder. Ammar lillasyster (5 månader). Klär på oss ytterkläder och går ut. Antingen stannar vi hemma, då springer Albin (20 mån) upp och nedför alla slänter som finns samt letar kottar och sparkar lite på bollarna, eller så tar vi en promenad. Låter barnen åka vagn tills jag gått så jag är nöjd, sen går vi i Albins takt tills han inte orkar mer och då går vi hem. När vi kommer in värmer vi lunch, byter blöjor och ammar lillasyster. Sen sover båda barnen tills 14. Då gör vi i ordning mellanmål och leker sen inne. Börjar laga mat vid 16, äter vid 17. Leker lite till efter maten och vid 18.30 börjar vi byta till pyjamas, borsta tänder, kanske äta nåt litet och städa lekrummet. Vid 19-19.30 är det sov gott till båda barnen.

När det blir tid över tvättar vi, viker tvätt, plockar, städar, bäddar rent i sängarna etc.

En dag i veckan åker vi till en öppen förskola och en dag handlar vi.

• bambigirl

Prova med trolldeg! Vår son äter den, så han kan inte. Men på öf finns flera barn i samma ålder som leker med det och som klarar det.

Svar på tråden Vad gör ni med era 1,5 åringar hela dagarna??