• Anonym (orolig)

Vad är detta!?..hjälp mej någon!

Har mått dåligt sen slutet av okt. Fick värk och blev totalt slut i armar och händer+ fick spridda muskelryckningar som fortfarande inte gått över!!. Har ett ganska tungt och stressigt jobb men har aldrig känt så här tidgare. Nacke och axlar har jag ofta haft ont i förut men det har gått över ganska snabbt efter vila .
    Den otäckaste muskelryckingen jag fick var när jag hade slutat jobbet och jag dan efter skulle gå till VC för andra gången. Det ryckte i hö pekfinger konstant i ca 2 tim, mycket obehagligt!!. Läkaren tog en massa prover kommer inte ihåg allt ?levervärde, r-faktorn (reumatism, har haft ont i händerna tidigare från och till , jobbar mycket i kyla men har det även i släkten reumatism alltså) B12, långtidssänka mm. Allt var ok.
    Hade från tidigare gång rekommenderats att ta en iprenkur (aldrig ätit tidigare), mådde skitdåligt blev yr ,fick dålig aptit och musklerna kändes inte bättre. Denna gång fick jag recept på diklofynak kombinerat med novalukol eftersom jag har dålig mage. Detta var nog det VÄRSTA jag varit med om. Jag fick jätte konstiga biverkningar. Vaknade mitt i natten utav att alla muskler i kroppen var totalspända och hjärtat slog nått ofantligt, jag var alldeles kallsvettig ??.Jag trodde jag skulle dö!!
    Muskelryckningarna blev änn värre. Det gjorde ju inte saken bättre att jag hade varit ute och googlat på muskelryckningar och det enda man stöter på hela tiden är ALS. Så vid den här tidpunkten trodde jag helt klart att jag skulle dö!!. Jag trodde inte jag skulle få se mina barn växa upp. Jag mådde riktigt, riktigt dåligt då innan jul. Jag var sjukskriven helt från okt fram till mitten av dec. Jobbade halvtid till årsskiftet då jag gick på m-ledighet igen. Har vait hos arbetsterapeut och fått skena. Konstaterade tennisarmbåge på hö alt vä också men fick bara skena till hö+ träningsprogram. Besöker sjukgymnast också , får akupunktur just nu. Sen jag slutade och googla på Als-sidorna har det blivit bättre (inte lika mycket muskelryckningar) men det finns fortfarande kvar där i bakhuvudet. Musklerna har blivit lite bättre nu. Visserligen jobbar jag ju inte nu men lilltjejen klättrar hög och lågt och håller mig sysselsatt, blir mycket lyfta ner från olika saker. Jag började träna simning fr att jag blev sjukskriven och tar långa promenader. Det som kvarstår är, att från det att jag blev dålig har jag en tjockhetskänsla i halsen som känns mer eller mindre, jag känner mig väldigt orkeslös emellanåt och har ont i musklerna Just nu har jag haft mer muskelryckningar. ???..ojdå vad långt det blev, hoppas ni orkar läsa och att någon orkar skriva.
    Jag har varit inne här på FL och läst tidigare men orkade inte göra nått inlägg då men jag känner verkligen med er andra muskelryckare också. En fråga till?..hur startade det för er?

• Svar på tråden Vad är detta!?..hjälp mej någon!
  • Anonym

Har för mig att muskelryckningarna vid ALS känns inte utan man bara ser att musklerna rycker. Så känner du dem är det troligtvis inte ALS. Du borde ju kunna tjata dig till en remiss på en neurografi och ett EMG av din läkare för att vara säker.

• Anonym (orolig)

Tack för svar! Jo jag har bett om en remiss och fått det men det är lång väntetid. Har väntat i drygt 3 mån nu, läkaren sa att det var lång kö men ska det verkligen behöva ta så här lång tid??

• Anonym

Har själv jobbat på neurofys. lab och vet att det var jättelång kö till emg vissa "lågprioriterade" kunde få vänta i alla fall ett år. det är läkarna själva som gör den undersökningen och de har mycket att göra. Neurografi har inte så lång kö eftersom det är biomedicinsk analytiker som gör dem. Det är bara läkarna som tolkar resultatet.

• Anonym (orolig)

Snällt att du tar dig tid och svarar. Efter som du jobbat på neurofys. lab själv känner du möjligen till om det är vanligt att ha muskelryckningar?...............hör det ihop med oro stresspåverkan?
    Ett tag tyckte jag det var väldigt lite(som mest 1g om dan)då jag lyckats släppa orostankarna och blivit lite lugnare. Jag kände tex. inte efter så mycket. Nu i helgen var jag så trött och orklös.........och då blev det mer igen Ca 10 om dan. Men samtidigt kan jag ju inte påstå att jag är något svagare i musklerna (styrkan finns ju där) snarare är orken och uthålligheten som är sämre.

• Anonym (orolig)

Vill tillägga en sak..........första gången jag sökte till VC
    var förra våre. Hade värk i tummuskeln som leder ut på armen...........vanlig åkomma vid förmycket bärande på barn, tösen hade ju blivit större oxå. Någon månad efter det åkte vi på sem.en helg lånade husvagn. Lågt lite interesanta böcker där bla Ulla-Carin Lindquists bok som jag läste "lite dumt va". kan det var det som satt griller i huvudet på mig?

• Anonym (hrmm...)

Det kan ju vara psykologiskst i och med att det blev bättre då du slutade besöka dem sidorna. Tänker på värken i tummen, är du säker på att det är musklerna och inte lederna som värker? Jag tänker främst på reumatiskfeber, du har inte haft någon obehandlad halsinfektion?

• Anonym (orolig)

Någon mer?

• Anonym (M)

Hej, hur gick det för dig? Jag är i samma situation och väldigt otrolig

Svar på tråden Vad är detta!?..hjälp mej någon!