Vad ÄR ett prematurbarn?
Ja som rubriken lyder, skulle någon vilja ge mig en förklaring på vad prematurbarn är för något?
Vore kul att lära mig något nytt idag!
Ja som rubriken lyder, skulle någon vilja ge mig en förklaring på vad prematurbarn är för något?
Vore kul att lära mig något nytt idag!
Ja, som jag sa...verkar vara olika bud. Beror väl på vem man pratar med då
nicke nyfiken76 skrev 2008-03-04 20:21:23 följande:
Barn födda före v 37+0 eller barn med en födelsevikt på under 2500g
Min äldste son är född i v.36+3, vägde 2760 gram, han klassades som prematur.
Hans kusin föddes i v.39+?, vägde 2440 gram, men klassades inte som prematur utan som tillväxthämmad.
Det är konstigt att det kan variera så mellan sjukhusen.
Ett barn räknas som fullgånget från v. 36+0 och framåt. Då känns det som det borde innebära att prematur är barnet innan v. 36+0, eller?
vart oxå intresserad av denna fråga, men massa olika svar tycker jag...=/
Har oxå fönderat lite på det där med när dom igentligen är prematurer....men, man vart ju inte klokare av det här:)
Det ända jag vet är att min son inte är någon prematur, han är född vecka 37+3...fast i hans journal står det 37+0...och han vägde 3150g
min dotter som föddes i v 36 räknas som prematur sa de
På Helsingborgs sjukhus går dom efter födslovikten och temperaturen. Om dom väger mindre än 2200 och har en temp lägre än 36,5 så räknas dom som prematurbarn. Min gosse som föddes i vecka 32+2 och vägde 1712 var ju helt klart ett prem barn men lillan som vägde 2225 gram och hade en temp på 36,5 hon var på gränsen. Hon föddes i vecka 36+2.
I min journal står det faktiskt att prematurbarn är barn födda innan 36+6 ;) för att komma med lite fler bud
Linda med 5, det låre ju jättekonstigt?
Min son vägde över 2200 (det gjorde ifs båda) och tempen var okej, dock var hans lungor underutvecklade så han kunde inte andas själv pga att han föddes för tidigt...så, han ska enligt ditt sjukhus inte vara prematur? Vad skulle han klassas som då?
Ingen kritik mot dig alltså!
min son föddes i v33 och för mig är ett prematur barn ett barn som inte har utvecklats färdigt och måste ligga i kuvös värmesäng. ser kuvösen som en extra mage där barnet får vila en stund till.
nu finns det ju även barn som måste ligga i kuvös av andra skäl.
men just barn som inte är riktigt klara ser jag som prematur barn.
Japp, 36+6 är prematur och 37+0 är fullgången.
Men, vad räknas som en liten bebis då?
fast, det är klart! det beror ju såklart på när dom är födda:)