• Eremita

Varför inte könsbestämning på UL?

Jag ska på UL nästa vecka och fått reda på att dom inte gör könsbestämning. Varför gör dom inte det? Finns det någon bra anledning så accepterar jag det men ibland så bryr dom sig inte ens om att ge en förklaring och det tänker jag inte acceptera. Har inte lust att bli omyndigförklarad. Så jag tänker fråga när jag är där men nu vill jag fråga er om ni vet varför det är så. Det är ju inte så överallt heller.

• Svar på tråden Varför inte könsbestämning på UL?
  • Anna B

"Mitt" ul-ställe (Stockholm) berättar tydligen om de kan se, men reserverar sig om de inte är säkra. Jag tycker att man måste ändå ha i åtanke att de inte kan vara säkra. Jag har svårt att tro att jag skulle få ett nervsammanbrott om det visade sig att de hade fel. Och abort?? Vilken förolämpling!!

• Indigo

Det är ju inte för att BM tror att just ni skulle göra abort, de måste bara vara konsekventa. De kan inte berätta för vissa och inte för andra. Jag tror inte heller att någon som tänker göra abort om det t.ex. är en flicka skulle erkänna det inför BM. Tanken är vidrig men det finns trots allt de som är beredda att göra abort p.g.a. 'fel' kön och det är den förklaring jag har hört till att de inte vill berätta.

• Anna B

Tillbaka från ul. Vi sa till själva och fick då veta kön (när hon väl kunde se något, bebisen hade fötterna och benen i vägen länge). Jag är i v 17+1 enligt deras beräkningar. Är det kommun som bestämmer att inte berätta? Eller enskilda barnmorskor?

• Niquilota

Jag tycker INTE att det är ok att de inte berättar. Menar att det är kränkande. Här kommer är en intressant länk som Werner klistrade in när jag hade en tråd med samma fråga.

www.foraldrar.com/index.php

• Ithildess
    Niquilota skrev 2004-03-31 19:03:38 följande:
    Jag tycker INTE att det är ok att de inte berättar. Menar att det är kränkande. Här kommer är en intressant länk som Werner klistrade in när jag hade en tråd med samma fråga.

www.foraldrar.com/index.php

Vars?  :)
  • Lily of the Hollow
    Ithildess skrev 2011-10-10 21:06:34 följande:
    Vars?  :)
    Du får nog söka i deras arkiv då den här tråden är 7 år gammal =)
  • CrazyChristina

Här görs inte köns ul pga att sena aborter har ökat för att det är "fel" kön.

♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • Mantra

Jag är lite trött på att folk tror att RUL är en mysstund där man ska få bilder och veta kön, RUL är enbart till för att se att allt står rätt till med fostret samt bestämma BF datum. INGET ANNAT! Det är en gratis medicinsk undersökning och dom ska inte behöva böka runt och lägga tid på att leta kön. Dessutom så har aborterna ökat för att det är fel kön, BM kan inte veta att just DU inte kommer att göra detsamma, trots att du bedyrar att så inte är fallet. Gå till en privat klinik och betala pengar för det om ni så gärna vill veta!

• Olamanola

RUL är en medicinsk undersökning och som vid vilken annan medicinsk undersökning som helst har man även vid RUL rätt att ta del av all information, därmed även kön.

• Mantra

Men för att se kön måste de oftast kolla noga och få rätt vinkel osv, detta tar onödig tid och har inget med barnets friskhet att göra. I vissa fall kan det ta lång tid att se könet, och skulle de då bara säga kön ibland när man såg snabbt och tydligt så skulle det bli ramaskri om orättvisa. Alltså undviker många ställen detta.

Svar på tråden Varför inte könsbestämning på UL?