• églantine

Mammor som är föräldralediga, har ni roligt?

Jag har inga barn än men planerar att försöka få barn om ett tag. Jag vill absolut ha barn och ser verkligen framemot att bli förälder MEN.. och här är ett stort men, jag tycker att det verkar så urbota trist att vara hemma med barnen när de är små. Så min fråga till er är: vad gör ni på dagarna och har ni roligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-05 15:51
    Jag hittade en massa trådar om ämnet ska kolla i dem, det verkade som många hade tråkigt och blev deppiga när de var hemma. Lite skönt att se att jag inte var ute och cyklade med min tanke.

• Svar på tråden Mammor som är föräldralediga, har ni roligt?
  • Oliwa

Hmm.. Ja, det är tråkigt som fan i bland. I bland känns det så meningslöst att bara mata, söva, leka, tvätta, mata, söva, leka, tvätta osv. Jag älskar vår son och han är faktiskt världens roligaste och charmigaste bebis men han är jävligt fåordig och gillar mest när man kör en leksakshund framför honom i typ 40 min åt gången.

Som tur är så är det inte sååå ofta jag får såna här tristessbryt. En gång i veckan kanske. Man motverkar det bäst genom aktiviteter och att jobba deltid!

• mayamimaya

Min första mamma ledighets period kunde ibland vara lite långtråkig, för då hade jag inte så många vänner som hade barn. Det var lite ensamt ibland.
    När jag kom tillbaka till jobbet, tyckte jag det var roligt i två veckor. Roligt sedan också men jag kände att jag hellre väljer hemma livet med barn.
    Personligen tycker jag det är roligare när man kommer igenom det där första månaderna och man får lite mer kontakt med sitt barn och kan kommunicera.
    Nu har jag blivit två barns mamma och hittills har jag inte haft en tråkig dag, det är fullt upp hela tiden.
    Och nu är det baby boom i min bekantskaps krets så jag blir inte ensam heller.
    Jag håller med en ovanstående att det är lite jobbigt att få barn i Rs tiden för då blir man nästan tvingad att isolera sig en aning, men det är bara att härda ut några veckor till.

• Linmin

Är hemma med vår son på två månader, jättemysigt verkligen! Jag trodde aldrig att dagarna skulle gå så här fort men de verkligen rinner iväg, den mesta tiden går åt sonen. Jättemysigt och ser hur han utvecklas hela tiden....

• junibarn76

Både och skulle jag säga!

Den första tiden (0-3 månader) är ju speciell på sitt sätt då man lär känna sitt barn. Samtidigt så är man så in i helvete trött och världen är upp och ner.

När bebisen börjar bli 4-5 månader tycker iaf jag att det är ett väldigt mycket mer roligt barn. Nu hander det massor och plötsligt klarar dom av att göra en massa saker. samtidigt börjar man (jag) längta lite efter ett "normalt liv" eller iaf så längtar jag lite efter mitt jobb och jobbarkompisar. Det blir ganska inrutat och monotont när man går hemma.

Min sambo tar över föräldraledigheten när Elvira är 8-9 månader och det känns superbra! Jag tror samtidigt att han kommer ha en roligare ledighet än vad jag fått då han har hand om henne från hon är 9 månader tills hon är 16 månader...

Mamma till världens vackraste Elvira
  • alvaereva

det kan vara sjukt tråkigt. innan jag riktigt hade fått in rutiner och allt bara var kaosartat fortfarande så hade jag inte direkt jättekul. men sen vi har bestämda sov och mattider kan man ju planera upp dagen och se till att ha tid för aktiviteter och sånt. jag promenerar två timmar per dag - helst själv så jag får tid att höra mina egna tankar. sen är det bebiscafé, föräldragrupp och fika med andra mammor och vänner (som iofs inte tycker att jag är så kul längre sen jag fick barn)
    numera ser jag till att inte hinna ha tråkigt. mitt i allt planerar jag bröllop och ska flytta till ny lägenhet också. så det är fullt upp!

• bananglass

Jag tyckte det var sjukt tråkigt, det första året var en enda lång plåga kändes det som. Sen, när han började gå och prata, kändes det lättare och roligare. Det är nog väldigt olika vad man är för person och hur mkt man är van vid att göra. Idag är han 20 månader och det blir bara roligare och roligare.

• junibarn76
    bananglass skrev 2008-03-17 11:41:23 följande:
    Jag tyckte det var sjukt tråkigt, det första året var en enda lång plåga kändes det som. Sen, när han började gå och prata, kändes det lättare och roligare. Det är nog väldigt olika vad man är för person och hur mkt man är van vid att göra. Idag är han 20 månader och det blir bara roligare och roligare.
    Sjysst att du säger det! Det känns som att det är så vansinnigt förbjudet att tycka att det är tråkigt att gå hemma och uggla i flera år. Jag hade aldrig vela ha hela föräldraledigheten. Det betyder inte att jag inte tycker om mitt barn, bara att jag inte tycker att hemmasysslor är jätteroligt.
    Mamma till världens vackraste Elvira
  • Mamma igen 07

Älskar att vara hemma med mina två barn, en tjej på 4,5 månad och en kille på 5,5 år som då är på dagis 15 tim/ vecka men är hemma annars. Älskar att pyssla om dom och ge dom all min kärlek! Tråkigt har jag däremot aldrig, det finns ju saker att göra hela tiden!

Pierre & Saga forever!
  • bananglass
    junibarn76 skrev 2008-03-17 11:50:05 följande:
    Sjysst att du säger det! Det känns som att det är så vansinnigt förbjudet att tycka att det är tråkigt att gå hemma och uggla i flera år. Jag hade aldrig vela ha hela föräldraledigheten. Det betyder inte att jag inte tycker om mitt barn, bara att jag inte tycker att hemmasysslor är jätteroligt.
    Samma sak här, jag älskar min lilla unge, men att byta blöjor, leka med skallror, gå till Öppna förskolan och städa är inte min definition av roligt helt enkelt. Jag tycker att det är jätteviktigt att man som gravid får veta att man kan reagera så olika på att vara föräldraledigheten, en del tycker att det är det roligaste och mest stimulerande de gjort i hela sitt liv, andra gäspar sig igenom hela föräldraledigheten.
  • lilla piraja

Föräldraledig, för mig är det det underbaraste som finns! Jag vill gärna vara hemma några år till!
    Vi umgås med andra föräldrar med barn, tar promenader, fikar, ÖF, målar, undersöker och upptäcker världen tillsammans. Tycker jag lär mig saker varje dag av att vara med min dotter, och man får leva så i nuet, och tråkigt har vi sällan, då hittar vi på nåt skoj! Min dotter är ett år.

• inkka

Nää, inte har jag tråkigt! Har inte någongång kännt mig uttråkad. Jag har varit hemma sen sommaren -05 (undantaget tre månader -06 som jag jobbade). Tänker vara hemma ett tag till. Finns massor att göra hela dagarna. Speciellt med stora tjejen som är 2½. Lilltjejen får hänga med på det vi gör. När första barnet var mindre och inte så "pyssel-villig" så handarbetade jag mycket medans hon lekte runt på golvet. Har inte gått mycket på stan, eller hängt på café. Väldigt mycket promenerande har det dock blivit.

Brist på tid för mig själv, och på tu man hand med maken, känns mer jobbigt. Vi har 20 mil till släkten och ingen avlastning alls där vi bor. Nu ska vi snart flytta närmre och ser fram emot någon kväll med barnvakt

• Tessa76

Jag har nog aldrig haft så mycket att göra som nu när jag är mammaledig

Två dagar i veckan så brukar jag fika/promenera med folk jag lärt känna här på familjeliv. En dag träffar jag en kompis som har en dotter i ungefär min dotters ålder, och en dag träffar jag mammorna i min BVC-grupp. Den 5:e dagen blir det oftast några ärenden på stan eller bvc-besök eller dyligt.
    Det är hektiskt att vara mammaledig

• Puffis

Visst har man tråkiga dagar, men inte värre än när man jobbar. Förstår dock inte varför man funderar på att skaffa barn om man inte tycker det verkar roligt...?

• Angel73

Jag fullkomligt älskar att vara hemma med mina barn och njuter till fullo av sista bebisen,MEN med första barnet kände jag att dagarna ibland var alldeles för långa och hade långtråkigt emellanåt. Går att ordna....skaffa många barn så har du fullt upp och hinner inte ha tråkigt

Svar på tråden Mammor som är föräldralediga, har ni roligt?