Prevenar till prematur
Hej, är det någon som gett sin bebis Prevenar? Hur har det funkat, har de reagerat på vaccinet, etc..
Jag ska hämta ut recept och gå till vårdcentralen på måndag, hoppas på det bästa givetvis :)
Hej, är det någon som gett sin bebis Prevenar? Hur har det funkat, har de reagerat på vaccinet, etc..
Jag ska hämta ut recept och gå till vårdcentralen på måndag, hoppas på det bästa givetvis :)
Vi gav vaccinet till våra tjejer födda v 29+1 och det är jag glad för. De reagerade lite mer på detta vaccin än vad de gjorde på det vanliga bvc-vaccinet, feber, trötta och gnälliga ett par dygn efteråt. Nu är de 17 mån och fick sin sista (3e) spruta för något halvår sedan. De har endast varit förkylda en gång (efter neo-tiden) och det var när de var 15 mån. Det vet man ju självklart inte om det beror på vaccinet eller det att vi varit väldigt försiktiga när det gäller dagisbarn, stora folksamlingar etc. Man gör ju vad man kan för att hålla de små liven friska och om ett vaccin kan hindra många åkommer som tex öroninflammationer, hjärnhinneinfl osv så är det ju värt det, tusen gånger om . Nästa bebis som är beräknad till 12/8 ska oxå få det även om h*n inte blir prematur. I vårt landsting får man bekosta själv även för prematurer.
Lycka till!!
Min son föddes i vecka 29+6 och han har fått Prevenar. Han fick lite feber i ca 1 dygn, men annars var allt bra!
Superbra vaccin
Tack för era svar! :) Här får man också bekosta det själv, men det kan det vara värt!
Kan glädja er som får barn i år att det Ska börja ingå i det vanliga programmet för vaccinering.
Vi skulle ge våra men efrer vi pratat med ansvarig läkare på neo så har vi ändrat oss. Där vi bor ska de vara födda före v 32 för att få det och vi skulle få betala 590 per spruta våra födda v 33. Vi hade ändå tänkt bekosta det själva men han menade att det ej var nödvändigt. Sa att varför det ska ingå i programmet är sammhälssekonomiskt för de vill få ner vab dagar - Staten alltså!! Sen att är de födda efter v 32 har de ett såpass bra immunförsvar och att vaccin heller ej är helt riskfritt.. ändå hade en av våra behandlats för pneumthorax men vi får lita på läkarna och som ovanstående skrev hålla dem från dagisbarn etc.
LYcka till hoppas det ej blir några direkta biverkningar!! ville absolut ej avråda bara sägavad vi fått höra tycker det är svårt att det är olika överallt i Sthlm är det visst redan att alla får det!!
Min kille har fått sin första prevenar-spruta och ska få sin andra nästa vecka. Han reagerade inte vidare mycket alls, förutom att han sov lite mer än vanligt (och det vägrar jag kalla för en dålig biverkning... )
Han fick den första gratis, eftersom vi bodde i Sthlm då, nu bor vi i Norrköping och då kostar det 650 pix per spruta.
Vår son är född i v27 han fick de vaccinet o regerade inte alls..
Jag tror de e ett bra vaccin jag.. även om man får bekosta de själv.. men de e ju inte hela världen.. Lycka till
Vidar är född i 28+3 och har fått Prevenar samtidigt som 3-månadersvaccinet. Han reagerade inget nämnvärt och vi betalade inget.
Ja det är sannerligen olika det där. Jag har fått recept på det, men 570 per spruta kostar det o inte ingår det i högkostnadsskyddet heller.. Jag betalar gärna för det, men det vore bättre om det var lika för alla.
BVC-tanten menade i alla fall på att det var ett bra vaccin o hon hoppades att det skulle så småningom ingå i vacc-programmet. Men region Skåne har inte tagit det beslutet ännu och jag vill ju inte vänta för länge med att vaccinera honom, då är det ju inte lönt.
Imorgon är dagen D.. då får vi första sprutan, sen är det dags för 3-månaders vaccinet veckan efter.
har en son som är född i v 24+3. han har fåt också prevenar och har inte reagerat så mycket på de. aldrig varot fökyld eller nått sånt.Vi får de vaccinet grattis eftersom han är prematur trodde alla prematura fick vaccinet gratis
Hannah 30+0 har fått prevenar men inte reagerat på det alls mer än med lite gnällighet nåt dygn eller så. Här bekostar barnkliniken P till barn födda -32 , i väntan på att det ska ingå i allmäna vaccinationsprogrammet. Superbra!
Vår son, född 32+3 fick vaccinet vid återbesök på neo och vi betalde inget! Mälardalen hör vi till! Han reagerade inte något särskilt, kanske lite tröttare än vanligt!