Ska en adopterad person få rätt att söka upp sina biologiska föräldrar?
Om en gravid kvinna väljer att avsäga sig som förälder och adopterar bort sin bebis, anser ni att hon måste acceptera att barnet någon gång i framtiden letar upp henne?
Många hävdar att alla barn har rätt att hitta sina biologiska föräldrar, men jag förstår inte varför. De har sina adoptivföräldrar som är ett fullgott alternativ till de biologiska. Och om man väljer att ge bort sitt barn så tycker jag att det ska accepteras. Om man inte uttryckligen skriver under nåt papper där det står att man tycker det är okej att barnet letar reda på en i framtiden.
Jag vet inte vad lagen säger om detta, men jag har bara reagerat på alla historier man hört om hur en person letar upp sin biologiska mamma. Ibland med positiv utföljd, ibland med negativ.
Vad tycker ni? Har barnet alltid rätt att hitta sina biologiska föräldrar, eller ska deras önskan om att inte behöva veta av barnet accepteras? (med "veta av barnet" menar jag inte att de skulle vara kalla och inte bry sig, men det skulle kunna försvåra mycket i deras liv och riva upp gamla sår, och det kanske man inte vill).