• mysan66

Förlossningsrädsla ( ! ) kan man bli igångsatt istället för snitt??

hej.
    födde min son vaginalt med bara lustgas som jag inte tyckte hjälpte och väntar nu mitt andra barn den 4september.. denna gång funderar jag ordentligt på kejsarsnitt..
    Jag undrar om jag, istället för planerat snitt, kan få bli igångsatt??
    Skulle känans bättre om jag fick vara inne på förlossningen när det startar så man har kunnigt folk omkring sig hela tiden. Och kanske en chans till epidural. (Hade så oregelbundna värkar med sonen så jag fick aldrig det!)

tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-09 13:56
    taclk för alla ärliga svar! det är bra att få reda på både för och nackdelar! Jag är inne på att det måste va bättre att bli igångsatt än att bli snittad.. att det är värre långt efteråt att bli snittad jämfört med att bli igångsatt.
    smärtan kommer man ju inte riktigt ifrån oavsett...

så till min nya fråga...
    får man välja själv hur man vill bli igång satt?? Med drop eller ta hål så vattnet går? finns det flera sätt?
    tacksam för svar igen =)

• Svar på tråden Förlossningsrädsla ( ! ) kan man bli igångsatt istället för snitt??
  • Nea85

jag blev igångsatt pga snabbtidigare förlossning och att det skulle gå snabbare gjorde mig panikslagen..så det är inte omöjligt men fick visa mina förlossningsjournaler som "bevis"

• beadis

japp, det kan du!
    min läkare har precis föreslagit det till mig istället för planerat snitt, som jag egentligen vill ha..

• Flickan och kråkan

Inte för att skrämmas, men gör det ofta inte ondare när man blir igångsatt än när det startar av sig själv? Jag har själv bara varit med om att det startat av sig själv, men var rädd för att gå över tiden och bli igångsatt...det verkar ha varit så jobbigt för många.

• beadis
    Flickan och kråkan skrev 2008-03-08 08:37:02 följande:
    Inte för att skrämmas, men gör det ofta inte ondare när man blir igångsatt än när det startar av sig själv? Jag har själv bara varit med om att det startat av sig själv, men var rädd för att gå över tiden och bli igångsatt...det verkar ha varit så jobbigt för många.
    håller helt med dig!
    min överläkare vill att min förlossning ska igångsättas i v38 för att jag egentligen vill ha snitt...pga att förra förlossningen var så hemsk med ett barn som vägde 5300g o fick lösas med sugklocka, jag vill verkligen inte ha igångsättning o är livrädd för att de ska tvinga mig till det...
  • MammaHela

jag blev igångsatt med tredje barnet för att de tidigare gått så fort. Var riktigt rädd och nervös inför det, var mest rädd för att det skulle göra ondare.

Men jag fick EDA innan de satte droppet så jag hade inte ont alls Skrattande

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Stora Gosan

jag funderar oxå mycket på det. Känns som att man inte kan lita på att få EDA...har sagt det till min KLARA-bm, men hon säger att igångsättning ofta gör ondare att sättas igång...men däremot kan man få EDA förberett när FL startar och man kommer in...hoppas bara att det finns narkosläkare på plats då..och att man inte blir hemskickad igen...

jag som förstföderska blir ju säkert behandlad som om min förlossning kommer att ta lång tid, men i min släkt har man supersnabba förlossningar. Mamma födde första på 4 h från första värken...

detta har vi nu skrivit i min journal...

• roxxbury

Jag har blivit igångsatt 2 gånger och det är inget jag skulle rekommendera...vill inte skrämmas men för mig var det hemskt. Det var urusla förhållanden första gången, iofs så hade jag pinvärkar men vad hjälpte det, inget...tog flera dagar på förlossningen och jag var helt borta större delen av tiden, droppet höll dom igång så det var max 3 minuter mellan värkarna större delen av tiden. Efter 2,5 timmars krystvärkar fick dom ta ut henne m sugklocka o gå iväg med henne eftersom hon inte mådde bra. Eftersom min livmoder jobbat länge så släppte den inte så det blev manuell placentalösning på op med stor blödning, låg på uppvak och m div dropp på bb sen. Inget vidare pigg efter det. Andra gången tjatade jag mig till igångsättning och det gick ju snabbare när det väl hände nåt men gick och traskde på bb i 4 dagar innan dom kunde ta hål på hinnorna...hmmmm, livmodern hade återigen jobbat länge o lossnade inte, op och större blödning som ledde till blodtrans. o järndropp....Sista gången ville jag inte ens försöka så jag krävde kejsarsnitt o fick det oxå, det absolut bästa som jag kunde ha gjort! Var jättenervös men det gick hur bra som helst! Snabbt o smidigt o inte ont alls. Var uppe snabbare på benen då än efter mina två vaginala förlossningar...

Vill inte skrämmas som sagt, vore det alldeles hemskt skulle jag aldrig skaffat nr 2 och nr 3!!!!!! Man glömmer så fort, och jag har flera bekanta som blivit igångsatta och som fött på samma dag utan problem! Man kan aldrig veta... Lycka till!

• beadis
    roxxbury skrev 2008-03-08 21:29:00 följande:
    Jag har blivit igångsatt 2 gånger och det är inget jag skulle rekommendera...vill inte skrämmas men för mig var det hemskt. Det var urusla förhållanden första gången, iofs så hade jag pinvärkar men vad hjälpte det, inget...tog flera dagar på förlossningen och jag var helt borta större delen av tiden, droppet höll dom igång så det var max 3 minuter mellan värkarna större delen av tiden. Efter 2,5 timmars krystvärkar fick dom ta ut henne m sugklocka o gå iväg med henne eftersom hon inte mådde bra. Eftersom min livmoder jobbat länge så släppte den inte så det blev manuell placentalösning på op med stor blödning, låg på uppvak och m div dropp på bb sen. Inget vidare pigg efter det. Andra gången tjatade jag mig till igångsättning och det gick ju snabbare när det väl hände nåt men gick och traskde på bb i 4 dagar innan dom kunde ta hål på hinnorna...hmmmm, livmodern hade återigen jobbat länge o lossnade inte, op och större blödning som ledde till blodtrans. o järndropp....Sista gången ville jag inte ens försöka så jag krävde kejsarsnitt o fick det oxå, det absolut bästa som jag kunde ha gjort! Var jättenervös men det gick hur bra som helst! Snabbt o smidigt o inte ont alls. Var uppe snabbare på benen då än efter mina två vaginala förlossningar...Vill inte skrämmas som sagt, vore det alldeles hemskt skulle jag aldrig skaffat nr 2 och nr 3!!!!!! Man glömmer så fort, och jag har flera bekanta som blivit igångsatta och som fött på samma dag utan problem! Man kan aldrig veta... Lycka till!
    fy f*n!
    nu blir jag bara ännu nervösare, min läkare vill ju tvinga mig till igångsättning, medans jag vill ha planerat snitt...
  • Stora Gosan

får jag fråga: Kostar det mer för FL med igångsättning?

• mailman

Jag blev oxå igångsatt i V.37 pga förtidig vattenavgång.....allt gick fint men det tog tiiiiid och när det väl drog igång var det från noll till hundra. Blev jättesliten, fick aldrig vila mellan verkarna och så himla trist att vara kopplad till ett dropp. Rörligheten blev så begränsad. Jag fick epidural för att jag skulle orka vila lite. När jag var öppen 10cm vilade jag en timme och sen var jag klar att få fram lilla undret. Skönt för han att vila oxå. Men krystandet tog tid....på med mer dropp. Hej o hå och hjärtljud som försvann. Men till slut så gick det!

Jag har nästan bara fina minnen och allt gick bra. Men nu andra gången vill jag INTE bli igångsatt eftersom jag har hört att det är jobbigare för kroppen och det kommer kännas så annorlunda att föda "normalt". Att man växer med smärtan på ett annat sätt. Slippa va på sjukhus så länge och slippa alla läkare. Låter bra tycker jag!

• Svengelsk

Jag blev igångsatt och barnet var ute på sex timmar.

Mitt bästa tips är dock att förbereda dig så mycket du kan i förväg, förslagsvis med en profylaxkurs, tex Annas profylax. Bästa hjälpen tyckte jag. Oavsett hur det blir med igångsättning och annat så kan alla ha nytta av en sådan kurs. Det är helt galet att det inte erbjuds gratis genom mödravården!!!

Dessutom finns det ju en hel del mellan lustgas och snitt...

lycka till!

• roxxbury

Igångsättningar innebär ju en ökad risk för komplikationer så det kan bli dyrare med igångsättning.

Jag skulle själv vägra igångsättning igen med tanke på mina erfarenheter från det tidigare men det kan uppstå komplikationer vid snitt, även om det är mindre vanligt vid planerade snitt. Och som nån skrev här, det tog bara 6 timmar och det är ju inte lång tid! Men att sätta igång när livmodertappen är omogen kan ta lite tid, jag vankade 4 dagar på bb.... Innan jag fick mitt tredje barn nu så berättade en bekant att dom satte igång henne när hon var helt omogen och det tog inte många timmar att komma igång.
    Alla reagerar olika, tråkigt bara att inte veta hur innan.

• roxxbury

Kan ju tillägga att jag har blivit igångsatt i v 42+3 första gången och i v 40+2 andra gången...fast andra tjejen är inte född förräns i v 41 ändå...!

• beadis

Stora Gosan skrev 2008-03-08 18:42:26 följande:

jag funderar oxå mycket på det. Känns som att man inte kan lita på att få EDA...har sagt det till min KLARA-bm, men hon säger att igångsättning ofta gör ondare att sättas igång...men däremot kan man få EDA förberett när FL startar och man kommer in...hoppas bara att det finns narkosläkare på plats då..och att man inte blir hemskickad igen...jag som förstföderska blir ju säkert behandlad som om min förlossning kommer att ta lång tid, men i min släkt har man supersnabba förlossningar. Mamma födde första på 4 h från första värken...detta har vi nu skrivit i min journal...
    precis så tänker jag med...det finns inga garantier...läkarna kanske har jour just då, måste gå på ett akutfall m.m
    allt kan hända o då ligger man där helt hjälplös, det är ju inte precis så att man kan ställa sig upp o gå därifrån när det väl gäller..
  • Stora Gosan

Nej, lite av en kvinnofälla...

snart3barnsmamma skrev 2008-03-09 09:47:02 följande:
    Stora Gosan skrev 2008-03-08 18:42:26 följande:
    precis så tänker jag med...det finns inga garantier...läkarna kanske har jour just då, måste gå på ett akutfall m.mallt kan hända o då ligger man där helt hjälplös, det är ju inte precis så att man kan ställa sig upp o gå därifrån när det väl gäller..
  • enilorac

Du kan absolut bli igångsatt eller t.ex få ett "snittkontrakt" som du kan använda dig av ifall du vill avbryta den vaginala förlossningen..... Prata med din BM så kan hon skicka en remiss till läkare, psykolog, beteendevetare eller annan som kan ge dig det. Jag fick planerat snitt beviljat från en beteendevetare som dagligen träffar kvinnor i din situation.

Kram och lycka till !

C och C

• Pärlorförsvin

Om det blir jobbigt med igångsättning eller inte beror mycket på hur mogen kroppen är när man sätter igång. Jag sattes igång i v. 39 och hade en jätteenkel förlossing som bara tog 4-5 timmar. Använde dessutom bara lustgas och hade inte särskilt ont. Men i mitt fall var jag redan öppen ett par centimeter (det hade skett de sista veckorna utan att jag märkt det) när beslutet om igångsättning togs.

• MalinI

Mina igångsättningar har varit lättare än min vanliga. Men min vanliga var ett maraton på 54 timmar. Så mina 4 timmar med igångsättning var ju drömmen.

Ena gången pga havendskapsförgiftning och andra gången pga div komplikationer efter förlossning nr 2.

Mamma till Lucas, Nelly & Cim
Svar på tråden Förlossningsrädsla ( ! ) kan man bli igångsatt istället för snitt??