• HoppetKärleken

Eftersamlagstest? hur många har gjort det?

Hej alla!
    Tänkte se hur många vi är här inne på forumet som gjort eftersamlagstest???

Själv har jag inte gjort det men tror att jag borde.

Gjort tre pergo behandlingar-ingen tog
    Sex hormonstimuleringar-ingen tog
    Fyra IVF:er och två FET-två blev pluss men slutade i mf/ma

Dessutom har vi själv försökt under tre års tid inte en enda månad har det tagit sig...

Kanske är det mitt sekret som dödar spermierna? Va har ni andra oförklarligt barnlösa för tankar och ideer i mitt huvud cirkulerar dagligen olika orsaker till varför det blivt såhär.

Kram hoppas på många svar!

• Svar på tråden Eftersamlagstest? hur många har gjort det?
  • Bliglin

Vi har också gjort det, PCT alltså.

• Amazina

Jag med. För några dagar sedan.

• Snice

Hoppetkärleken- eftersom ni genomgått så många olika behandlingar, så borde PCT ha varit en del av er utredning? Hör efter med er behandlande läkare!

• HoppetKärleken

Du har så rätt snice, dessvärre har jag fått börja om från början då den första läkaren som utredde mig inte gjorde det han skulle...
    Kram

• Snice

Nej är det sant? Vad gör at ni måste börja om från början? Allt finns väl i journaler?

• Amazina

det som jag behövde göra var att gå till gynekologen efter att ha haft sex kvällen innan eller samma morgon. Sedan tog hon sekret på några topsar, värmde det till 37 grader igen och kollade i mikroskop hur många spermier som fortfarande levde och mådde väl. Gick på ett kick.

• HoppetKärleken

Amazonas det verkar ju inte alls svårt att göra, nu måste jag bara hitta någon som kan utföra testet! Hur gick ert test?

Undrar fortfarande hur vanligt det är att man genomgår detta test, är det bara min läkare som missat testet eller är det valigt att man inte utför det?

• Piastowska

Hej!

Ett post voital test är - vad jag förstår - att undersöka hur spermierna klarar kvinnans sekret.
    Att göra insemination och IVF är att gå förbi sekretet.
    Då borde man få till det även om man har en "dålig" miljö för spermierna.
    Så har jag förstått det.

Jag har gjort 2 inseminationer och ville att de skulle göra ett sådant test, men de sa då att det var inte nödvändigt just för att man "gick förbi" sekretet.

• timri

Det borde ha gjort rätt tidigt i utredningen. När jag gick på utredningen för barnlösheten så gjordes eftersamlagstest rätt tidigt, samtidigt som dåvarande maken spermaprov och det visade sig att han hade för få spermier, så det blev IVF/ICSI för vår del.

• Mamma Emma

Man gör inte alltid pct (eftersamlagstest) eftersom resultatet inte alltid är så pålitligt. Det är svårt att beräkna den exakta dagen för ÄL och om inte testet utförs på rätt dag så är det inte rätt sekret.

Man kan ha bra sekret men ta testet på fel dag och då visar den ju att spermierna inte kan simma igenom.
    Vet inte heller vad som kan göras om det visar att det är sekretet man har fel på. Hörde att behandlingen för att påverka dåligt sekret kunde ta över ett år.

Nån som vet nåt annat??

• HoppetKärleken

oskarstjej skrev: "Man gör inte alltid pct (eftersamlagstest) eftersom resultatet inte alltid är så pålitligt. Det är svårt att beräkna den exakta dagen för ÄL och om inte testet utförs på rätt dag så är det inte rätt sekret.

Man kan ha bra sekret men ta testet på fel dag och då visar den ju att spermierna inte kan simma igenom.
    Vet inte heller vad som kan göras om det visar att det är sekretet man har fel på. Hörde att behandlingen för att påverka dåligt sekret kunde ta över ett år."

Misstänkte att det inte var så enkelt att göra testet...jag har nog aldrig eller i alla fall sällan egen ägglossning, hur gör man då? Nån som vet?

• Bliglin

Citat: "Misstänkte att det inte var så enkelt att göra testet...jag har nog aldrig eller i alla fall sällan egen ägglossning, hur gör man då? Nån som vet?"

Ser ingen mening med att göra ett PCT i ditt fall. För då vet du ju redan den troliga orsaken till utebliven graviditet i ditt fall. Då gäller det ju att få igång ägglossningen och att sedan pricka den med sex eller IUI. Finns ingen anledning att göra sekrettest "bara för att".

• HoppetKärleken

Bliglin: Du har helt rätt det är bara det att det är bara jag själv som tror att jag inte har ägglossning sällan eller aldrig. Inget som min utredning visat, som i och för sig inte visat så jätte mycket...därför vill jag göra testet för om jag har ägglossning så vill jag veta om det är någon mening att försöka hemma i sänghalmen eller inte känner att jag vill kolla allt innan man ger upp hela denna fruktansvärt pressande barnlöshetskris...

• Lycklig med Grodd

Jag var pa en klinik för barnlösa och det var ett av de första testen de gjorde.
    Allt var ok dock. Skönt att veta iallafall, att ännu en möjlighet till varför det inte klaffar blir undanröjd liksom.

• Lycklig med Grodd

De gjorde det pa mig när under/innan ÄL iallafall.

Svar på tråden Eftersamlagstest? hur många har gjort det?