• Tre Barnsmorsan

Dotterns gula bajs - Normalt enligt vårdcentralen

Min dotter (2½ år) har haft problem med sitt bajs (det har varit kornigt, gult, löst, vattnigt, luktat surt och jäst och det har även varit lite vitt) i över ett halvår och jag har varit på vårdcentralen med henne men enligt läkaren är det normalt. Det känns inte som att dom vill lyssna på mig utan vill få ut mig ur rummet så fort jag har kommit in. Dom vill aldrig ta några prover eller något.
    Vi börjar tro att det är något hon kanske inte tål men det vill dom inte lyssna på.
    Jag fick hämta henne från dagis i fredags efter att hon hade bajsat fyra gånger rinnande på drygt 3 timmar. Det påverkar ju våran ekonomi väldigt mycke när jag måste vara hemma med henne stup i ett.

Vad ska jag göra?

Ska jag behöva ta henne till Sachsska barnsjukhus för att få henne ordentlig undersök.

• Svar på tråden Dotterns gula bajs - Normalt enligt vårdcentralen
  • Mamma S

Tre Barnsmorsan skrev 2008-03-12 10:55:37 följande:

Idag ska vi åter igen till vårdcentralen efter att jag fick bli förbannad på dem när jag ringde i måndags om en tid och sköterkan jag pratade med skrev i papprena om ev. remiss till barnläkaremottagningen. Det är bara att hoppas att läkaren gör det annars kommer jag att kontakta Patientnämnden som att jag då anser att min dotter inte får den vården jag tyckar hon ska ha. Det värsta med våran vc är att det är inhyrda läkare som inte bryr sig för 5 öre utan vill ha ut en ur rummet så fort man kommer in. Det längsta jag har varit inne är 7 minuter. Återkommer ikväll om vad som hände eller inte hände på vårdcentralen.
    Precis så är det på våran vårdcentral också, jättetrist! Hur gick det idag, fick ni remiss till barnläkare?
  • Tre Barnsmorsan

För första gången tog läkaren på vc oss på allvar. Han kunde inte skriva en remiss förrens som hade tagit några prover, dom tog bla. lactos och trombocyter (som att hon har tidigare haft för högt värde av det men som har blivit bra) och lite andra prover. Dessa prover skulle ta 10 dagar innan man får svaren på dem och då kan han skicka en remiss till barnläkaremottagningen om prover inte vissar något. Jobbigt bara att gå och vänta på svaren. Vi vägde även dottern och hon vägde 12 kg nu och när hon var 2 år vägde hon 11,53 kg så det tycker jag är litet hon har ökat med på ett ½ år.

• Mamma S

Tre Barnsmorsan skrev 2008-03-13 08:23:00 följande:

För första gången tog läkaren på vc oss på allvar. Han kunde inte skriva en remiss förrens som hade tagit några prover, dom tog bla. lactos och trombocyter (som att hon har tidigare haft för högt värde av det men som har blivit bra) och lite andra prover. Dessa prover skulle ta 10 dagar innan man får svaren på dem och då kan han skicka en remiss till barnläkaremottagningen om prover inte vissar något. Jobbigt bara att gå och vänta på svaren. Vi vägde även dottern och hon vägde 12 kg nu och när hon var 2 år vägde hon 11,53 kg så det tycker jag är litet hon har ökat med på ett ½ år.
    Vad bra, hoppas det leder någonstans nu och att ni får bra hjälp! Håller med om att hon borde ökat mer i vikt, men om hon har diaréer ofta så är det kanske inte så konstigt att viktuppgången avstannar.
  • Tre Barnsmorsan

Pratade med en läkare på vårdcentralen idag om hennes provsvar som hade kommit tillbakas. Hon var FÖRMODLIGEN inte laktosallergiker och alla andra prover var normala. Så nu har dom skickat en remiss till barnläkaremottagningen. Få se hur lång tid det tar innan hon kommer dit. Efter att vi var på vårdcentralen den 12/3 har hon haft sin diarée två gånger till. Ska kolla hennes exakta vikt om en vecka på BVC när storebrosan ska dit som även ska träffa en barnläkare som kommer från barnläkaremottagningen och då tänkte jag prata med henne om hon kan försöka se till att vi får ett tid snarast där med dottern.

• estersmor

Symtomen du beskriver känner jag igen från mina två äldsta barn som båda varit överkänsliga mot komjölksprotein (de hade även lite andra symtom som torr hud, utslag, dålig viktuppgång).
    Just laktosintolerans är väldigt ovanligt hos barn. Däremot är det vanligt med allergi mot komjölksprotein. Visar sig tyvärr inte alltid på proverna utan det man får göra är att utesluta all mjölk i kosten på prov för att se om förbättring sker.

Hoppas ni får bra hjälp på barnmottagningen, så trist när man inte kan få rätt hjälp med en gång. Lycka till!

• Tre Barnsmorsan

Oj då! Det gick tydligen fort med remissen. För idag fick vi hem en tid till barnläkaremottagningen där vi ska träffa överläkaren. Vi ska dit den 21 maj, så det är väl bara att vänta tills dess och så får vi se vad som händer.
    Jag informerar er om hur det går men vi har iallafall kommit ett steg framåt.

• MaddeMamman

komjölksprotein var också min tanke direkt när jag läste ts och jag ser att det är fler som tänkt detsamma. 
    jag har 2 döttrar som haft detta. 

Tandkräm på min spegel.
  • Maggiepuh

Gå till en annan läkare.... Vårdcentralen suger stort....

• Ladyvoice

SÅdär blir min sons mage om han får i sig komjölksprotein.

Han är komjölksproteinsallergiker.

• MaddeMamman

allergin växte bort på mina tjejer, när de fyllt 6år "friskförklarades" de, men den ena reagerar på lactos.

Tandkräm på min spegel.
  • somethiiin

vit bajs betyder oftast problem med levern eller pankreat. Men hon är 2 år så det är oftast inte något farligt.

Svar på tråden Dotterns gula bajs - Normalt enligt vårdcentralen