• mirre72

Igångsättning på grund av rädsla

Undrar om det finns någon som fått igångsättning pga rädsla att föda hemma?
    Ska ta kontakt med en Aurora för att prata. Har en fruktansvärd rädsla inför förlossningen. Haft mardrömmar om att inte hinna in och framför allt att inte kunna hantera smärtan denna gången. Ska berätta att detta är min 4e graviditet.Förlossningssmärtan har varit värre för varje gång.Dessutom har alla börjat helt utan förvarning med regelbundna värkar.
    Alla mina tre tidigare förlossningar har visserligen gått jätte bra utan komplikationer och väldigt snabbt.´Det som också oroar mig är om vattnet går hemma...För när vattnet gått med alla andra så har det tagit knappt en timma tills de kommit ut.
    Är det någon här som fått igångsättning pga denna rädsla??

• Svar på tråden Igångsättning på grund av rädsla
  • marika o Oliver

hej. jag har inte hört att man kan bli igångsatt pga rädsla...däremot förstår jag dig jag e också rädd denna gången för att föda i hallen...men att bli igångsatt är en större risk och gör ondare så jag tror inte det är någon bra ide...

Oliver ska bli storebror till en lillasyster 2008
  • Loopii

Det är inte alls säkert att det tar en timme efter att vattnet gått så kommer bebisen.För mig gick vattnet på eftermiddan utan värkar.Värkarna kom efter ca 7 timmar.Bebisen kom nästan ett dygn efter vattnet.. Det tog lång tid men det gick jätte bra!!

• jenny99

Igångsättning gör mycket ondare enligt mångas erfarenheter.

Jag var livrädd bägg gångerna jag skulle födas,hade mardrömmar och fick panik..fick panik under värkarna på första barnet.
    Men man får möta sin rädsla,för ofta gör det inte lika ont som en igångsättning gör.

Jag har aldrig hört att man blir igångsatt pga rädsla.

• KG76

man kan visst bli igångsatt pga av förlossningsrädsla. Det ses idag som ett alternativ till snitt. Har också läst på vardguiden och på karolinskas hemsida att det inte alls behöver göra ondare än om förlossningen startar av sig själv. det beror tydligen på vilken medtod man använder sig av för att sätta igång. Dessutom måste livmodertappen vara mogen om man ska bli igångsatt.
    Jag hade en hemsk första förlossning och den överläkare som jag träffat på auroasamtal har sagt att ingångsättning kan vara ett alternativ till snitt om man är väldigt rädd men ändå känner att man vill föda vagnialt.

• Annicapannika

Om man startar förlossning på konstgjord väg genom att till exempel spränga hinnorna så får man en helt vanlig naturlig förlossning. Alla startade förlossningar måste inte vara hemska.

• roxxbury

Blev erbjuden tid för igångsättning till mitt tredje barn när jag krävde kejsarsnitt. Har blivit igångsattt två gånger tidigare av olika anledningar och under olika förutsättningar och båda var hemska och jag hade lite komplikationer efteråt. Avfärdade ett så kallat kontrakt, sade även nej till att vänta till v 42 och då snittas om bebisen inte tittat ut än men jag ville ha ett planerat snitt i v 38 och fick det också. Mina igångsättningar har varit långa och sega och framförallt smärtsamma, har inte mycket minne från nån av dom tyvärr. Men har även bekanta som fött bara efter nån timme efter igångsättning! Men visst kan man få det som alternativ till snitt!

Svar på tråden Igångsättning på grund av rädsla