• Lina86

Vill gifta mig med min sambo..men är rädd för vad folk skulle säga.

Visste inte vart jag skulle lägga detta inlägg..

Men..
    jag har aldrig tänkt så mkt på giftermål som jag gör nu..
    Jag älskar min sambo oerhört mkt och jag vet att han gör detsamma.
    Vi har en liten flicka tillsammans på 5 månader och vi har varit förlovade i snart 2 år..

Nu så är det så att jag vill gifta mig men är rädd för vad föräldrar o övrig släkt skulle säga om det..
    Och jag vill inte ta hans efternamn Olsson..
    men jag kan tänka mig att ha det tillsammans med mitt efternamn Forslund..
    tex Forslund-Olsson.
    Det går va?

Nån som känner ungefär lika?
    alltså att man inte vågar gifta sig pga rädsla för vad nära & kära skulle tycka..

• Svar på tråden Vill gifta mig med min sambo..men är rädd för vad folk skulle säga.
  • Clever LG

Klart att du ska följa ditt hjärta och önskemål om giftemål. Det är ditt liv, ditt beslut...Vem vet, de kanske bli glada? Lycka till.

• Helene m Olivia o Sigrid

Att skaffa barn ihop är ju betydligt större än att gifta sig så har de inte sagt något om barnet, varför skulle de säga något om giftemålet??

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • tuvas mamma 1

Ni lever ju faktiskt som gifta redan!
    Men vill du ha kvar ditt efternamn,
    sätter du det sist, annars räknas det
    som mellannamn och det faller många
    ggr bort i vissa sammanhang!

• MaddeJimmy

Hej!

Jag har inte läst tråden men jag kan berätta att jag och min man gifte oss när vi hade varit tillsammans i ett år och förlovade i 10 månader. Vi väntade då vårt första barn, jag hade nyss blivit 20 och han skulle bli 23. Detta var sept 2006.
    Våra vänner och släktingar har aldrig sagt något om att vi gifte oss men alla blev glada när vi berättade och vårt borgliga bröllop med våra närmsta var en underbar och oförglömlig dag. På sonens dop så blev vi välsignade av prästen och då fick resten av släkt och vänner oxå en liten del av vårt bröllop :) Kan oxå säga att jag bytte efternamn från Jönsson till Anderberg, men att byta bestämmer man ju själv :)

• mandolina

klart att ni ska gifta er! bara bra för familjen

• Lilla trynet

Personligen så tycker jag att det är "allvarligare" att skaffa barn än att gifta sig. Har ni fått en massa negativa kommentarer om att ni skaffat barn tidigt? Det är väl vettigt att vilja visa att man har för avsikt att dela livet med varandra när man redan skaffat barn? Det borde väl bara folk tycka var bra. Huvudsaken är ju att du och blivande maken vet vad ni vill.
    Mitt tips angående namn är att skippa dubbelnamn. Det är inte snyggt och bara rörigt. Hopplöst i mejllistan på jobbet -ska man söka på Olsson eller Forslund? Ett i-landsproblem visserligen men jag tycker gott att man kan komma överens om ett av namnen. Maken kan väl heta Forslund? Lycka till!

• Babylilja

jag gifte mig när jag va 19. han hade inget uppehållstillstånd och folk trodde ju då att det var därför vi gifte oss. Min mamma var jätte glad. svårare var det med pappa och farmor. dom ville inte alls..nu tycker alla att det var nog det bästa jag gjort:P blev väl lite snällare som husmor..:P haha. nej jag tror nog att det viktiga är nog vad du känner. är du redo så kör hårt! varför vänta? alla som säger att det är bättre att vänta tills man blir äldre är ju bara konstiga. varför vänta tills man är 30 helt i onödan.:P lycka till..:D

• Trolovade

varför ska ni bry er om vad andra tycker?! Gift er om ni vill för! Jag gifte mig när jag var 20, vi fick inga negativa komentarer. Jag tycker att man visar på ett annat sätt att man hör ihop, jätte glad att vi gifte oss. Lycka till!

• Marlie87

GIFT ER! :) Strunta i vad släkt och familj säger, gör det som känns rätt för er!

Ni har ju en bebis tillsammans, och det ser nog många som en större grej än giftemål..

Lycka till med bröllopsplanerna!

• Angelicat

Hej jag gifte mig när jag var 19 är fortfarande gift idag o har två underbara ungar med min man ! jag tycker absolut inte att de något fel alls o tycker absolut inte du ska va rädd för va folk ska säga kärleken har ingen ålder som de brukar säga en del..!..följ ditt hjärta att skaffa barn är större en att gifta sig tro mig ingen kommer tycka att du e för ung för giftemål !...mvh Angelica

• FrökenLarsson

Håller med alla andra.
    Skit i vad alla andra säger. Ni har ju barn ihop så det underlättar juridiskt att ni är gifta om inte annat.

Lycka till!

Carpe Diem
  • MayaPiraya

klart ni kan gifta er!

en undran bara, kan ni inte båda ta ditt efternamn då? När jag och min gubbe gifte oss så gjorde han det :)

• Dixie

Klart ni ska gifta er! Lycka till!

Ang. namn du kan ju bara ha ett efternamn och ett mellannamn, tänk på om du har ditt namn som mellannamn så kan du inte ge det vidare till ev. framtida barn. Man kan bara ge vidare sitt efternamn till barnen.
    Men du kan ju ta hans namn som mellannamn och behålla dig namn som efternamn. Eller så kan ni båda ta ditt efternamn, så gjorde vi!

• TeeLo

Men det är ju underbart att du vill gifta dig med din sambo, vem skulle inte glädjas åt sådana besked?

Ni har ju barn, liv och historia ihop, jag säger bara why not?

• pumpkinhead

vad ska dom säga?? ni har ett barn ihop. finns väl inget o säga att ni vill fira er kärlek också!! klart du kan använda båda namnen. fråga om han vill byta till ditt. vem vet han kanske också är trött på sitt son-namn. mina bästa vänner tog tjejens efternamn

• JeanneDArc

Men va? Om de accepterar att ni lever ihop och har barn ihop så är det väl inget konstigt med att gifta sig också? Snarare så brukar väl den äldre generationen tycka att det är ´det lämpliga att göra i er situation. Gör vad ni känner för!

• Ejnie

Med tanke på att ni redan har barn ihop är ni mer fästa vid varandra än någonsin ett äktenskap kan göra (i bemärkelsen att ni inte kan gå åt varsitt håll och aldrig mera ses utan att en ger upp barnet). Och det är SMART att vara gift, inte minst rättsligt om något händer.

• Tojjo

Jag vågar gifta mig. Min fästman friade på studentdagen och vi flyttar ihop nu om ca 2 veckor. Inga föräldrar eller syskon vet ännu, dom ska inte veta innen inbjudan går ut häller. Vi ska gifta oss i en kyrka nästa sommar :)

• Renoveringsobjekt

Det är tryggt att vara gift när man har barn rent juridiskt sett om det skulle hända någon av er något. Det gäller ju dock att det är en bra man så klart som vill dig och barnet det allra bästa!

• guztav06

Gifte mig när jag var 18år och har inte ångrat det hittills! Alla runtomkring blir väldigt förvånade när dom får höra att jag är gift men väldigt accepterande.

Svar på tråden Vill gifta mig med min sambo..men är rädd för vad folk skulle säga.