• challis77

Är det nån som fått sitt BF ändrat efter UL? (efter ivf)

Min läkare sa på stora UL att man inte ändrar BF för ivf:are. (Jag går i Umeå). Men min lilla kille (jo, inga tvivel där, det är en liten kille i magen!) var enligt mätningarna 2 dagar större än beräknat, så läkaren sa att om jag inte hade haft gjort ivf hade hon flyttat bak BF 2 dagar, men nu gjorde hon inte det eftersom jag gjort ivf.

Hur har det varit för er andra, har ni fått BF flyttat nån dag eller görs det aldrig för oss ivfare?

Äntligen gravid!
  • Svar på tråden Är det nån som fått sitt BF ändrat efter UL? (efter ivf)
  • lindalita

Enligt min BM gör man inte det eftersom man med säkerhet vet när barnet "blev till".

• challis77

Ja, det låter ju mest logiskt så klart, men jag tycker mig ha hört att nån skrev nån gång att hon fått sitt BF ändrat efter IVF... Men jag vet inte, nej jag fåt nog sikta in mig på BF 4/8!

Äntligen gravid!
  • Anne69

Man ska inte flytta bf-datum för oss ivf:are, vi vet ju exakt när våra barn blev till. Sen har bf sällan något exakt med förlossningsdatum att göra.....men det vet du nog redan

• challis77

Nu har jag pratat med en ivf tjej som fått sitt bf flyttat, hennes läkare hade sagt att det beror på när ägget fäste, och det kan ju vara lite olika trots att man vet precis tid för äl. Men jag har mailat min klinik och får höra vad de tycker. Varför jag känner att det är viktigt för mig är för att jag har diabetes och min läkare och min bm vill inte att jag går en enda dag över tiden pga det, så då är ju 2 dagar ganska mycket. Eller kanske inte? Tack för svaren!

Äntligen gravid!
  • dallas
    challis77 skrev 2008-03-13 19:19:15 följande:
    Nu har jag pratat med en ivf tjej som fått sitt bf flyttat, hennes läkare hade sagt att det beror på när ägget fäste, och det kan ju vara lite olika trots att man vet precis tid för äl. Men jag har mailat min klinik och får höra vad de tycker. Varför jag känner att det är viktigt för mig är för att jag har diabetes och min läkare och min bm vill inte att jag går en enda dag över tiden pga det, så då är ju 2 dagar ganska mycket. Eller kanske inte? Tack för svaren!
    Jamen det låter ju logisk, när embryot fäste...
    Inväntar V.15...
  • challis77

Nu har två tjejer till sagt att de blivit flyttade en av tjejerna en dag och en två dagar. Konstigt att de ska göra olika på olika ställen bara!

Äntligen gravid!
  • MimmiPig

Jag har gjort ivf, och mig flyttade de fram 3 dagar baserat på ett nupp-test jag gjorde i v. 13. Sedan har det BF legat kvar i journalerna. Jag ligger lite över i symfus (heter det så?) kurvan och anar lite att jag egentligen kanske inte skulle bli framflyttad. Några dagar hit eller dit spelar kanske inte så stor roll, men det är konstigt att man inte har någon gemensam riktlinje på detta?

• Tis

Jag blev framflyttad 3 dagar med Freja. Denna graviditet så är jag bakåtflyttad 1 dag enl UL så det är jag mer skeptisk mot då jag vet när befruktningen skedde. I journalen så finns UL datumet men själv räknar jag med klinikens.

• challis77
    Tis skrev 2008-03-14 09:29:28 följande:
    Jag blev framflyttad 3 dagar med Freja. Denna graviditet så är jag bakåtflyttad 1 dag enl UL så det är jag mer skeptisk mot då jag vet när befruktningen skedde. I journalen så finns UL datumet men själv räknar jag med klinikens.
    Vad stämde bättre med Freja då? Det första bf datumet, eller det framflyttade?
    Äntligen gravid!
  • Lovebug

Tror att man kan flytta bf även om man gjort IVF. Min BM har jobbat som sköterska på en IVF-klinik och hon sa att bf kan bli justerat trots att det är IVF..antar att det har med när ägget fäster att göra.

• Maja1975

så här sa vår de till mig, att de nya riktlinjerna är att man ej flyttar ivf-patienters bf. det spelar ingen roll när ägget fäste, det har ju redan börjat sin utveckling när det befruktats, alltså det "växer" ju även i "provröret" likväl som det skulle "simma" runt i livmodern som vid en naturlig befruktning. ägget börjar utvecklas när spermien befruktar det. inte när det fäster i livmodern.

jag har tex gjort långtidsodling så mitt ägg var 6 dar när jag fick det tillbaka, men det har samma bf som andra ivf-are som gjorde äp samma dag, som har tvådagarsodling för äggen blev befruktade samtidigt.

hoppas ni förstår vad jag menar, blev lite virrigt.

tex såg de vid mitt rutin-ul att jag skulle haft bf 6 dar före mitt ivf-bf, men det blev ivf-bf som de gick efter! blev faktiskt lite orolig att nått va fel när det skiljde så mycket.

• Jessica1

Maja1975: Var på UL idag 19+5 innan jag lagt mig på britsen sa hon att +/- en vecka storleksmässigt för IVF var "helt ok". Så du ska nog inte vara orolig för det. Sedan beror det ju på hur liten ligger och hur BM mäter...

• vill bli mamma i år

JAg blev flyttad två dagar vid UL. Hade fått 8 juli av ivf-kliniken vid VUL och nu fick jag 10 juli som bf.

Svar på tråden Är det nån som fått sitt BF ändrat efter UL? (efter ivf)