• Englala

Dagis for 12 veckors bebis

Varan son borjade pa dagis nar han var 12 veckor, aldrig mer an 2 tim per dag och inte alla dagar i veckan. Dagis finns pa gymmet dar vi tranar, och om han skulle vara ledsen sa kan dom komma och hamta oss. Skulle bara vilja veta varfor dessa anses skadligt i sverige. Jag menar, ar det for att sa sma barn kan bli otrygga, sjuka oftare eller ngot annat.

• Svar på tråden Dagis for 12 veckors bebis
  • Koffie

Sedan kan jag ju bara tillägga att man i Holland har en väldigt stark kultur av att mamman är den viktiga föräldern och man har en mycket hög andel hemmafruar. De två hänger ihop och förstärks ytterligare av kostnaderna för barntillsyn. Det ska ha blivit lite bättre, men när vi bodde där kostade en dagisdag i veckan för ett barn ca 240 euro, heltidsdagis 1200 euro (och vårt dagis sågs som "billigt"!!) Ingen rabatt för fler barn. För två barn på dagis heltid pratar vi alltså om 2400 euro (ca 23000 kr i månaden). Det gör att de flesta kvinnor automatiskt slutar jobba när barnen kommer.

Sedan finns en massa stenåldersvärderingar kvar - på mitt jobb började en gammal dinosaurus fråga mig och en annan ung mamma vid lunchen om inte vi fattade att det var vårt fel att det fanns så många arbetslösa (vi snodde ju jobben ifrån männen som behövde jobben för att försörja sin familj) och kriminella (eftersom alla som inte har mamma hemma hela tiden blir kriminella). Och det har han dessutom mage att säga dagen efter ett avdelningsmöte om hur sjutton vi ska kunna rekrytera tillräckligt med kvalificerat folk till organisationen - det var/är hur svårt som helst under pågående högkonjunktur och nu fortfarande.

Jag och min man har samma utbildning och jag tjänar aningen mer, men han var väldigt noga med att jag inte skulle sluta jobba (och det är jag glad för idag, även om det var kämpigt ibland.) För det var rätt motigt att pussla med dagarna. Vi hade hellre haft barnen på dagis hela veckan (helst vill man vara miljonär och vara hemma hela familjen och bara jobba ibland när man känner för det, förstås), för det hade blivit tryggare och tydligare för dem. Nu blev det så otroligt hattigt. När vi sen flyttade till Sverige så var det nästan heltidsdagiset som var största lättnaden och lyckan! För övrigt hade vi, båda med hög utbilding och bra jobb, inte klarat oss på bara en av inkomsterna. Nej, vi bodde inte dyrt, vi unnade oss inga lyxiga semestrar, vi skulle aldrig komma på idén att köpa annat än en gammal och billig bil - vi hade så vi klarade oss, nätt och jämnt - om vi båda jobbade 80%.

• Canberra

Moster Ia,
    Oj! 23 000 i manaden for dagis! Vi betalar 6000 kr/manaden for heltid = 5 dagar i veckan, och det tycker jag ar mycket... ibland kanns det som hela min lon gar at till dagis - faktum ar att nar jag gick ner till 80% och darmed 4 dagar/v pa dagis blev det knappt nagon skillnad i vad vi fick ut varje manad i lon. Da ar det svart att motivera sig till att jobba ibland, men samtidigt *ar* det ju viktigt av andra orsaker - pensionssparande och att stanna kvar pa arbetsmarknaden, for att namna bara 2 (nu forfasar sig sakert manga och tycker att sana ytliga argument inte ar tillrackliga for att satta barnen pa dagis och det ar ju upp till var och en om de tycker att det ar vart det).

Kanner ocksa igen det dar med hattiga dagar. Nar sonen borjade pa dagis var han dar 2 dagar/v, jag var hemma en dag, maken en dag och sa delade vi pa en dag och jobbade en halvdag var. Aven om vi tyckte det var skont att fa vara hemma med honom blev rutinerna at fanders, jag gjorde pa ett satt och maken pa ett annat och dagis pa ett tredje, fast att vi verkligen forsokte att vara konsekventa med tex mat- och sovtider. Sa pa det sattet fungerade det battre - for sonen - nar vi borjade ga pa dagis fler dagar per vecka, fast kortare dagar.

• Ilene
    katinka1 skrev 2008-04-02 08:40:37 följande:
    Ilene: Nu tog du det nog lite väl personligt.
    Absolut inte personligt...jag skulle tycka att det var jätteskönt att ha den avlastningshjälp som mor och farföräldrar kan hjälpa till med...
    Min poäng är att det finns jättemånga föräldrar som inte har den "lyxen"...
  • katinka1

Ilene: Ja, det har du i och för sig rätt i! Jag är mycket medveten om att det är en lyx, men utnyttjar den inte som vissa andra gör.

Vilka stenåldersmänniskor som påstår att nederländska mammor tar arbetsplatser. Jag trodde man såg det tvärtom. Båda jobbar, båda tjänar pengar, pengar går till dagis (ok, trodde inte det var såååå mycket) och resten lägger man ju mer eller mindre i statskassan genom att handla, betala skatt etc. I och med det är det ju ändå mer omsättning i landet än här, där de flesta (vanligen mammorna pga av inkomst) stannar hemma de första åren för att A. man har rätt till en plats när barnet fyllt 3 år och B. om man mot förmodan hittar ett dagis som vi tex gjorde, så förutsätter det att man tjänar mer än dagiset kostar (ca 200-250 Euro för 25 timmar)

Ser man bara på vad man ska tjäna för framtiden och pensionen så lönar det sig inte att gå och jobba under föräldraledigheten eftersom man får fulla "poäng" då. Sen är det klart att det kan vara bra att inte vara borta i sex år bara för att man har två barn. Beror givetvis på arbetsplats, men personligen tror jag inte att jag behöver komma tillbaka och tro att jag kan nåt då. Datorkunskapen har exploderat tills dess, mina språk är borta och rutinerna också.

Måste ju bara säga att det verkigen är så himla spännande att titta på vad andra länder har för syn på barn. Intressantast tycker jag nog dock att se att så dåligt som tyskarna talar om systemet är det inte. Det är bara om man jämför med Sverige som vi ligger efter. Fast för mig säger inte det att det är bättre i Sverige för tiden med familjen glöms bort och i slutänden har det ju kommit fram att barnen har det väldigt tufft i skolan eftersom inte föräldrarna är hemma och har tid för dem, deras behöv, deras läxor etc.

• Wagram

Var och en utgar naturligtvis ifran sina egna forutsattningar och det man ar van vid. Jag tror att det absolut basta ar att mamman eller pappan ar hemma i atminstone 7 manader till ett ar, men verkligeheten for mana ser inte ut sa, tyvarr. Har i USA ar det som sagt vanligt att mammorna maste ga tillbaka till jobbet efter 12 veckor, och da har man inte den lyxen att valja att stanna hemma langre om familjen inte kan leva pa en lon. Daremot tror jag inte att det ar direkt skadligt for barnet att INTE vara med foraldrarna hela tiden (troligtvis lider foraldrarna mer av det an barnet) sa lange barnet ar i en lugn och trygg miljo och dess emotionella sa val som fysiska behov mots.

• Annaïck

I ert fall är det väl knappast skadligt men vore det heldagar skulle jag helt klart välja att ha en dagmamma istället. Mycket lugnare och samma person som tar hand om barnet. Själv skulle jag inte lämna bort ett så litet barn om jag inte var absolut tvungen och hade ekonomiska svårigheter.

• Koffie

Annaîck: jag håller nog inte med om att det automatiskt är lugnare med en dagmamma.

I en babygrupp är det förhållandevis gott om personal och bra och fasta rutiner, utan större barn som springer runt och skriker och tjoar och slår leksaker i huvudet på en baby eller sliter ifrån en baby en leksak som babyn undersöker.

En holländsk dagmamma får ta upp till 5 barn (enl hur reglerna var i vår kommun) och har nästan alltid 2-3 barn själv. Då handlar det om barn i olika ålder, och de äldsta, som antagligen går i skolan (man börjar vid 4 års ålder) ska man lämna vid halv nio/nio, hämta hem för lunch vid halv tolv/tolv och lämna igen en timme senare, för att sedan hämta dem igen bortåt fyra. Utom på onsdagar då de har halv dag. Med så pass många barn i olika åldrar, på EN dagmamma, och ett sådant schema så är inte jag säker på att jag tycker att det är det bättre alternativet.
    Dessutom är en holländsk dagmamma nästan alltid ledig på skolloven - vilket ställer till med trassel för oss andra som kanske inte kan ta ledigt i samband med dem.

Vi valde dagis pga den bra och välutbildade personalen, lugnet i babygruppen och hur de skapade en förtrolig stämning där. Vi kunde dessutom jämföra med hur det var hemma hos farfar och farmor (kaos, inte samma syn på uppfostran som vi, hysteriskt vilda träffar med de andra barnbarnen, ingen chans till lugn och ro för våra barn som faktiskt behövde det). Först lite senare skaffade vi en annan dagmamma, där det också kunde vara lite kaos, men med bara två andra jämnåriga barn och en (dag)mamma, som hade i stort sett samma syn på uppfostran som vi.

• Helene m Olivia o Sigrid

Anknytning!!
    DET är anledningen till att så små bäbisar ska vara med sina föräldrar!!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • Anouschka

Här i Schweiz börjar många barn på dagis då de är 12-16 veckor gamla. Anledningen är att föräldraledigheten är minimal här och att det sedan gäller för kvinnorna att gå tillbaka till arbetet eller stanna hemma och bli hemmafruar (vilket måååååånga gör)

Siri började gå på gym-lekis (jag kallar det inte dagis/förskola då det inte finns någon pedagogisk tanke bakom denna grupp) då jag började träna efter förlossningen då hon var ca 3 månader. 1 1/2-2 timmar, 5 dagar i veckan, och vi har bara positiva erfarenheter av detta! Då hon började på dagis var det ett plus då hon inte alls var rädd för att vara med andra barn och fröknar när mamma behövde jobba. Men jag skulle personligen aldrig lämna en 12 veckors bebis på dagis hela dagarna!

• Anouschka
    rileysmom skrev 2008-04-01 19:58:51 följande:
    Koffie skrev 2008-03-31 17:03:49 följande:Word. Jag bor i USA och lämnade dottern hos dagmamma när hon var tre månader. Jag hade tur som fick vara hemma så länge och ännu mer tur att jag fick betalt 66 procent av min lön i hela sex veckor. Det är väldigt enkelt att förfasa sig över detta när man bor i Sverige. Självklart skulle jag ha velat vara hemma med ersättning i över ett år, men nu funkar det inte så här. Jag skulle aldrig sätta mitt barn på dagis när de är så små, men när min dotter var 2 bytte vi från dagmamman till förskola eftersom vi kände att hon behövde mer stimulans. Nu är hon 28 månader och är helt normal, vilket också mina vänners barn är TROTS att vi som mammor inte var hemma med dom längre än 3 månader. Det går att göra saker annorlunda än hemma i Sverige utan att barnen blir "förstörda". Så, gråt inte, kära ni, men var väldigt tacksamma för att ni bor i ett land där mammaledighet och pappaledighet ser ut som det gör.
    Ja, det stämmer absolut. Siri går på dagis två dagar i veckan och är hos farmor en dag (jag jobbar 60 %) och jag ser faktiskt bara positiva effekter av "vår" lösning - hon har en otroligt nära kontakt med farmor (vilket gör att vi aldrig behöver oroa oss om vi måste/vill lämna henne där en natt), hon har utvecklat en otrolig social kompetens och har massor med kompisar (det är för övrigt bara bullshit att barn under tre år inte har utbyte av varandra som så många hävdar, Siri är 17 månader och leker MED, inte bara brevid, andra barn), och eftersom jag inte jobbar heltid så har vi massor emd tid med varandra - alla är jättenöjda!
  • Anouschka
    Canberra skrev 2008-04-03 02:00:34 följande:
    Moster Ia,Oj! 23 000 i manaden for dagis! Vi betalar 6000 kr/manaden for heltid = 5 dagar i veckan, och det tycker jag ar mycket... ibland kanns det som hela min lon gar at till dagis -
    Vi betalar drygt 650 kr per dag = 3000-4000 i veckan om man har heltidsarbete... men kvaliteten är suverän så jag beklagar mig inte (så mycket ) och lönenivån här betydligt högre än i Sverige.
  • Helene m Olivia o Sigrid
    Anouschka skrev 2008-04-11 14:33:10 följande:
    Ja, det stämmer absolut. Siri går på dagis två dagar i veckan och är hos farmor en dag (jag jobbar 60 %) och jag ser faktiskt bara positiva effekter av "vår" lösning - hon har en otroligt nära kontakt med farmor (vilket gör att vi aldrig behöver oroa oss om vi måste/vill lämna henne där en natt), hon har utvecklat en otrolig social kompetens och har massor med kompisar (det är för övrigt bara bullshit att barn under tre år inte har utbyte av varandra som så många hävdar, Siri är 17 månader och leker MED, inte bara brevid, andra barn), och eftersom jag inte jobbar heltid så har vi massor emd tid med varandra - alla är jättenöjda!
    Klart barn har utbyte av VARANN före tre år men de har INTE nåt behov av dagis!!

Relationer och social kompetens kan de mycket väl utveckla tillsammans med föräldern.
    Olivia och Sigrid är också otroligt socialt kompetenta och har ett mycke bra förhållande till mormor och morfar och vi kan mycket väl lämna dem där en natt.
    FAST jag har varit hemma med dem hela tiden och inte lämnat dem till barnvakt innan två år.
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • Anouschka

För ett barn ska kanske tilläggas... tur att vi bara "behöver" ha SIri på dagis två dagar i veckan

• Wagram

Jag tror att man kan skapa en bra anknytning utan att vara tillsammans 24 timmar om dygnet.

• Anouschka
    Wagram skrev 2008-04-11 16:41:16 följande:
    Jag tror att man kan skapa en bra anknytning utan att vara tillsammans 24 timmar om dygnet.
    [/citat]Klart barn har utbyte av VARANN före tre år men de har INTE nåt behov av dagis!!Relationer och social kompetens kan de mycket väl utveckla tillsammans med föräldern.Olivia och Sigrid är också otroligt socialt kompetenta och har ett mycke bra förhållande till mormor och morfar och vi kan mycket väl lämna dem där en natt.FAST jag har varit hemma med dem hela tiden och inte lämnat dem till barnvakt innan två år.
    Jag har aldrig hävdat att Siri (eller andra barn heller för den delen) har behov av dagis - men hon har ett mycket stort behov av att träffa andra människor dagligen och då är dagis ETT enligt mig bra alternativ för henne - VI har behov av att ha Siri på dagis eftersom vi VILL arbeta båda två.
  • CarolineGbg

PÅ mitt gym här i Göteborg har dom barnpassning från 3 månader så när jag ska träna kommer min lilla tjej vara i barnpassningsrummet när hon blir 3 mån..

• Cinnalinna

Här i spanien är mammaledigheten fyra manader, sa manga barn börjar pa dagis i den aldern.

Tyvärr har det precis varit ett uppmärksammat fall av en knappt fyra manader gammal bebis som dött pa dagiset i spjälsängen, de hade inte märkt att den kräkts och sedan kvävts till döds.

Jag skulle aldrig lämna ett sa litet barn till nagon, möjligtvis en halvtimme till min mamma eller svärmor...

Svar på tråden Dagis for 12 veckors bebis