Annaîck: jag håller nog inte med om att det automatiskt är lugnare med en dagmamma.
I en babygrupp är det förhållandevis gott om personal och bra och fasta rutiner, utan större barn som springer runt och skriker och tjoar och slår leksaker i huvudet på en baby eller sliter ifrån en baby en leksak som babyn undersöker.
En holländsk dagmamma får ta upp till 5 barn (enl hur reglerna var i vår kommun) och har nästan alltid 2-3 barn själv. Då handlar det om barn i olika ålder, och de äldsta, som antagligen går i skolan (man börjar vid 4 års ålder) ska man lämna vid halv nio/nio, hämta hem för lunch vid halv tolv/tolv och lämna igen en timme senare, för att sedan hämta dem igen bortåt fyra. Utom på onsdagar då de har halv dag. Med så pass många barn i olika åldrar, på EN dagmamma, och ett sådant schema så är inte jag säker på att jag tycker att det är det bättre alternativet.
Dessutom är en holländsk dagmamma nästan alltid ledig på skolloven - vilket ställer till med trassel för oss andra som kanske inte kan ta ledigt i samband med dem.
Vi valde dagis pga den bra och välutbildade personalen, lugnet i babygruppen och hur de skapade en förtrolig stämning där. Vi kunde dessutom jämföra med hur det var hemma hos farfar och farmor (kaos, inte samma syn på uppfostran som vi, hysteriskt vilda träffar med de andra barnbarnen, ingen chans till lugn och ro för våra barn som faktiskt behövde det). Först lite senare skaffade vi en annan dagmamma, där det också kunde vara lite kaos, men med bara två andra jämnåriga barn och en (dag)mamma, som hade i stort sett samma syn på uppfostran som vi.