• mysmys75

    hjälp gravsten...

    vi förlorade våran Albin i tisdags den 11 mars... o nu är det massor m frågor.. hjälp.. gravsten.. pga att jag e sjukpensionär o min man e arbetslös så har vi inte så mkt pengar...kan någon någon bra sida m billiga gravstenar...hjälp!!!!!!!!!!!!

  • Svar på tråden hjälp gravsten...
  • Froggis76

    Vi kikade runt lite innan vi hamnade på ett stenhuggeri i närheten och träffade en äldre man där, vi berättade vår historia och då visade han oss den underbaraste stenen jag sett! Det var ett tjockt hjärta i blank röd granit, helslipat på en klack. Denna sten hade haft en liten repa högst upp som de hade lagat, och hade jag inte fått höra det hade jag aldrig kunnat se den. Vi fick den billigt, med montering och ingravering. Sökte upp honom igen när min mor gick bort, och även då hjälpte han oss att få en jättefin sten till ett billigt pris.
    Ofta har stenhuggerierna utställningsex, och dessa kan man köpa för mer än halva priset!

  • Mono

    Vi begravde vår lille kille i en asklund. Totala kostnaden var 2500 för sten, gravvård etc, i 25 år.

  • Mijjo

    ett tips är att åka till närmaste stenhuggeri, hos alla finns en sk stenskrot där kan man hitta jättefina för bara nån hundring, som kanske har en kantflisa som knappt syns eller så har den ett skönhetsfel.. gravering brukar kosta ett par hundra.

    Var bor ni nånstans? om ni bor i skåne så har vi kontakter och kan ordna en fin skrotsten....

    i mitt galleri kan ni se en ovanlig nallesten som vi lät göra till vår dotter ,, den är inte från stenskroten så den kostade lite mer....(ca10 tusen)

  • mysmys75
    Mijjo skrev 2008-03-15 20:23:15 följande:
    ett tips är att åka till närmaste stenhuggeri, hos alla finns en sk stenskrot där kan man hitta jättefina för bara nån hundring, som kanske har en kantflisa som knappt syns eller så har den ett skönhetsfel.. gravering brukar kosta ett par hundra.Var bor ni nånstans? om ni bor i skåne så har vi kontakter och kan ordna en fin skrotsten....i mitt galleri kan ni se en ovanlig nallesten som vi lät göra till vår dotter ,, den är inte från stenskroten så den kostade lite mer....(ca10 tusen)
    hej... tack för dina råd... vi bor inte i skåne tyvärr utan i östergötland.. kram
  • Mijjo
    mysmys75 skrev 2008-03-15 21:26:29 följande:
    hej... tack för dina råd... vi bor inte i skåne tyvärr utan i östergötland.. kram
    ska ni ha en stående sten eller en liggande?
  • mysmys75
    Mijjo skrev 2008-03-15 22:28:00 följande:
    ska ni ha en stående sten eller en liggande?
    vi har bestämt oss för en liggande sten eller en skulptur
  • Ann Lee
    Bzanna skrev 2008-03-16 13:26:17 följande:
    Kan rekommendera www.eaststoone.se/east_index.htmlFinns på två ställen i landet, Enskede och Vadstena.Brukar framförallt ha "generösa" priser då man beställer gravstenar till barn...
    Bra att du skrev om det där om generösa priser på barnstenar! Vi beställde nämligen en sten som egentligen skulle kosta drygt 18 tusen men eftersom stenen var till vår dotter så fick vi 8 tusen rabatt på den. Väldigt generöst! Vi beställde via Huddinge Stenhuggeri.
  • Wilma00

    vi hittade en i naturen. Så kostade stenen bara 3500 du får kolla i mitt album om du vill. Ett stentag utanför Aneby hittade vi Robins sten. kramar om.

  • månen

    Hej!!!

    Svenska kyrkan säljer ivissa städer beganade gravstenar som görs om till nya..
    Dom kostar ej så mycket.
    Vi köpte själva vår sten där.

  • lamagirl

    hejsan gumman.

    om ni inte har råd.
    så sök upp soc.
    Dom hjälper er.
    med en viss del.
    jag tror även att det
    finns någon sorts fond
    på us,(fråga eran kurator).
    vi fick från en fond där.
    men det är ju 10år sedan.ja har
    för mej att det var från jerring fonden,,
    tror de stavas så.Annars så ut i skogen
    och leta efter en sten.där finns så många
    fina..eller om ni känner någon som har ett
    landställe som ev har sten på tomten..fråga dom.

    Kramar om er.
    Stolt mamma
    till Ängel Michaela
    och 3 Jordbarn

  • emmy123

    Jag kanske är lite sent ute men det finns kanske andra som behöver hjälp med gravsten och läser tråden...
     Jag kan rekommendera www.gravstenarodekor.se som finns i Malmö.
     
    Man bemöts av fantastisk service, de tom gjorde hembesök när det blev för tufft och jag inte kunde komma förbi  och skriva på papper.
    Och priserna i  förhållande till stensort skall vi inte tala om...

    Varma rekommendationer !!!  

    MVH Emmy   

  • Micke30

    Ja,det kan vara knepigt att få tag i en billig nuförtiden.

    Där kan jag rekommendera att man går runt till olika stenhuggerier eller kollar på nätet.
    Nu har blivit lättare att beställa via nätet den sten man är intresseserad av och därmed få lite bättre priser än när man beställer i butik eller hos begravningsbyrån. Begravningsbyråerna vill ju ofta lägga på en slant för att de fömedlat kontakten osv.

    Om det gäller gravstenar till barn så är det ju fint med en lite mindre gravsten eller ett liggande hjärta.
    De typerna av gravstenar brukar ofta vara lite billigare.

    Sedan kan ju materialvalet spela stor roll för slutpriset. Så titta på det när ni ska välja gravstensmodell.
    Jag menar... Priset kan ju skilja flera tusenlappar beroende på om ni väljer svensk svart granit eller om ni väljer kinesisk svart granit, trots färgen är nästan identisk.

    Så mitt tips är att inte ha för bråttom utan att tänka noga igenom de olika alternativen innan bestämmer er.

    När jag köpte en gravsten valde jag att köpa den från ML Natursten. De var jätte trevliga och hade långt tålamod med mig i en tung tid.

    Här kan ni se deras gravstenar, om ni nu är intresserade.
    www.gravsten-stockholm.se

    Micke

Svar på tråden hjälp gravsten...