• dossanova

Fick du en flicka eller en pojke, eller kanske både och efter IVF

Har sett lite diskussioner i olika trådar om att det skulle vara större chans att föda en pojke efter IVF behandling.

Jag tror mer att det är 50- 50, men vi kan ju bara för skojs skull se hur det varit på Familjleliv Räcka ut tungan

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du en flicka eller en pojke, eller kanske både och efter IVF
  • Wasabi

Ja fast jag tycker det låter korkat för överlevnaden att det föds fler män än kvinnor...inte för att jorden behöver fler människor direkt..eller är det kanske därför?

Fast njä..jag har hört det där i alla år också..men vette fanken om jag tror på det egentligen....

• fia sthlm
    Wasabi skrev 2008-03-31 22:34:53 följande:
    Ja fast jag tycker det låter korkat för överlevnaden att det föds fler män än kvinnor...inte för att jorden behöver fler människor direkt..eller är det kanske därför?Fast njä..jag har hört det där i alla år också..men vette fanken om jag tror på det egentligen....
    Det är faktiskt väldigt smart av naturen
    Små pojkar dör oftare både efter födseln och som små jämfört med flickor så det jämnar ut sig har jag läst, men vet inte om det stämmer.
    Men tycker det låter rimligt.
    Sen är det ju väldigt marginala skillnader.
    Har för mig att det föddes typ 50.4% pojkar i sverige och 49.6% flickor eller nått liknande?
  • Wasabi

730 miljoner människor bor i hela europa har jag nu kollat upp...inte ens 1 miljard...tänk då kina och indien som tillsammans bildar över 2 miljarder...och alla flickebarn som dödas, och dödades.

Det är bara intressant, för i djurens värld föds alltid fler honor, men inte i människans.... =)

Tänkte jag för mycket nu eller? hehe

• fia sthlm
    Wasabi skrev 2008-03-31 22:39:30 följande:
    730 miljoner människor bor i hela europa har jag nu kollat upp...inte ens 1 miljard...tänk då kina och indien som tillsammans bildar över 2 miljarder...och alla flickebarn som dödas, och dödades.Det är bara intressant, för i djurens värld föds alltid fler honor, men inte i människans.... =)Tänkte jag för mycket nu eller? hehe
    Kan det vara så att i naturen behövs det inte lika många hanar som hos människan?
    1 hane som tex en katt kan ju befruktar 10 honor till skillnad från hos människan
    Nästan alla människor i stort sett lever ju i parrelationer, medans det är mer vanligt att ett handjur befruktar flera honor?
  • Wasabi

Ja det där med att pojkar är klenare efter födsel och så..ja det är också intressant..

Man pratar ju även om det i småskaligt att pojkspermier inte är uthålliga men snabba, och flickspermier är långsammare men uthålliga..men då borde ju IVF ha fler pojkar...eftersom pojkspermierna hinner fram till äggen utan hinder...ni fattar va ja menar va?

Är flickembryon uthålligare, är det kanske där det jämar ut sig isåfall...man för missfall oftare på pojkembryon....??

Ja nä nu ska jag sluta...det är bara så intressant tanke att det inte bara är slumpen...tycker det är så lustigt bara, även om det skulle vara/varit fler flickor som föds så är det underligt...

• Wasabi

Ja fast jag tillhör ju dom där som ser människor som djur..eller snarare parasiter...monogami är ju en uppfunnen grej, det finns dom som hävdar att det inte är våran egentliga natur...

Nu lever ju jag gärna personligen ett monogamt förhållande =)

hehehe

• Wasabi

uppfunnen grej i väst glömde jag lägga till...polygami är tydligen det vanligaste i världen fortfarande...

Nu ska jag vara tyst..jag lovar =)

Återkommer när jag vet vilken sort som bor i min mage om 5 veckor..eller så..om tråden finns kvar vill säga =)

Pussa på alla små IVFflickor och pojkar... dom förgyller verkligen världen allihopa! (alla andra bebisar också förståss)

• Wasabi

Nu kan jag inte rösta längre, men vi fick reda på vad som bor i magen idag...han var ganska så säker på att det var en tjej =))))

• önskebarn

Det var väldigt vad jämt det var. Och det stämmer på mig jag fick en av varje sort. Först en son och sen en dotter.

Svar på tråden Fick du en flicka eller en pojke, eller kanske både och efter IVF