• Jez

Svimma under förlossning?

Är det vanligt att man svimmar under förlossning och isåfall blir det kejsarsnitt om smärtorna är så svåra att man svimmar av? Har svimmat en gång förut utav svår mensvärk! Tänker ju då att jag inte kan vara mkt smärttålig alls och har skräcktankar om att jag kommer svimma under förlossningen så att jag inte kan föda vaginalt.Vill inte ha kejsarsnitt heller...+ är livrädd för sprutor hehe

• Svar på tråden Svimma under förlossning?
  • SIN74

Förstår din oro. När det gäller mensvärk och förlossningsvärkar är ju de rätt lika. Skillnaden är att mellan värkarna under förlossningen får man en chans att andas ut - det får man ju ej under mensvärk. Plus att man får något av f-värkarna!
    Jag tycker du ska ta ett bra snack om smärtlindring med bm. Du skulle nog må bra av att vara förnberedd på att det kommer att sättas in så att du kan slappna av, så att du kan föda som du önskar.
    Det kommer att lösa sig!!

• Jez

ok tack för ditt svar:) Så förlossningsvärkar känns som mensvärk alltså, har ofta haft mkt smärtsamma mensvärkar då det känns som man vill bli knockad så man slipper ha ont, inte ens alvedon brukar hjälpa ordentligt mot dom. Men jag kan inte ens tänka mig hur ont förlossningsvärkar måste göra, eftersom dom säkerligen gör ondare än mina värsta mensvärkar! lär nog ta ett ordenligt snack ang smärtlindring med min bm när det börjar närma sig.

• Valkyriah

Jag har hört att kvinnor som lider av kraftig mensvärk ofta klarar förlossningsvärkarna väldigt bra.Men tycker absolut att du ska prata med din bm om detta och så finns det ju fantastiska smärtlindringar som du kan få för att minska smärtan så mycket som möjligt.

Jag svimmade eller tuppade av 3-4 ggr under min förlossning men det var pga att det inte riktigt var som en normal förlossning.Hade en väldigt intensiv och snabb förlossning och hade inga vilopauser mellan värkarna som vid en vanlig normal förlossning.
    Det är inte vanligt,vad jag har hört.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Jez
    Valkyriah skrev 2008-03-16 12:59:24 följande:
    Jag har hört att kvinnor som lider av kraftig mensvärk ofta klarar förlossningsvärkarna väldigt bra.Men tycker absolut att du ska prata med din bm om detta och så finns det ju fantastiska smärtlindringar som du kan få för att minska smärtan så mycket som möjligt.Jag svimmade eller tuppade av 3-4 ggr under min förlossning men det var pga att det inte riktigt var som en normal förlossning.Hade en väldigt intensiv och snabb förlossning och hade inga vilopauser mellan värkarna som vid en vanlig normal förlossning.Det är inte vanligt,vad jag har hört.
    Ojj, men vaknade du upp fort då du tuppade av och kunde fortsätta din förlossning "normalt" även om den var snabb och intensiv?
  • Valkyriah
    Jez skrev 2008-03-16 13:05:14 följande:
    Ojj, men vaknade du upp fort då du tuppade av och kunde fortsätta din förlossning "normalt" även om den var snabb och intensiv?
    Själv kommer jag faktiskt inte ihåg så mycket tyvärr,utan det var sambon och barnmorskorna som berättade det och att de var tvungna att "örfila" mig.Var "bara" borta några minuter åt gången.Men det är inte vanligt alls.
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Sofie 84

Hej!
    Det har jag också tänkt på...är rädd att jag svimmar under själva förlossningen eller precis efter. Är också rädd för sprutor (fast det har blivit bättre nu). Vet att jag kan bli svimfärdig om jag tex har gjort något hos läkaren som jag oroat mig för o därför spänt mig, sen när det är över så slappnar man av o då kommer "svimattackerna". Men jag har tänkt att jag ska berätta det för BM på förlossningen, så de vet om det.

//Sofie

• Jez

Ja, hehe känner igen mig sofie! Höll på att svimma efter blodet dom tog på inskrivningen, hade bara gjort stick i fingret blodprov förut så att ta från armen var ju rena skräckupplevelsen, kändes som hon tog hur mycket blod som helst! Trodde jag skulle svimma efteråt inne på toaletten när jag skulle ta urinprovet.

Svar på tråden Svimma under förlossning?