Förstorade njurar
Har en som som nu är 4,5 månad. Kort efter födseln såg barnläkaren att hans njurar var lite förstorade. Det här trodde han skulle växa bort inom kort men ännu har det inte gjort det.
Har gjort en undersökning där sonen fick kateter och så sprutade man in kontrastvätska och kollade i röntgen om urinen åkte upp tillbaka. Det gjorde den inte.
Var på nytt ultraljud med honom idag för att kolla om njurarna fortfarande är förstorade. Vår barnläkare ringer om en vecka och berättar närmare om resultatet och eventuella fortsatta åtgärder. Men när jag frågade röntgenläkaren idag om de fortfarande var förstorade sade han bara att han måste jämföra med nån tabell och att njurbäckenet är större än normalt. Så egentligen blev jag ju bara oroligare nu och måste vänta en vecka på läkarens samtal.
Antar att vi måste göra en undersökning där kontrastvätska sprutas via son "uppifrån" till njurarna för att se om det finns nån förträngning där. Är inte så insatt i alla undersökningar och termer eftersom jag hela tiden hoppats att ultraljudet ska ge positivt besked nån gång...
Nån som varit i liknande sits? Vad jag förstått har alltså sonen inte reflux eftersom den första undersökningen inte visade att urinen åker tillbaka.
Sonen har inte haft några som helst men av detta och heller varken feber eller uvi...