• Zmilla

16-åring med flickvän på Finlandskryssning

Hur många här skulle släppa iväg sin 16-årige son med 14-årig flickvän på en Finlandskryssning (nattfärjan) en tisdag till onsdag?

Jag och min sambo har delade meningar här och det skulle vara intressant att se hur andra tonårsföräldrar resonerar. Alla anser ju att just MIN tonåring är ovanligt mogen för sin ålder... men var ska man dra gränsen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-12 16:48
    Tack för all bra input! Min gut feeling säger en grej och då känns det skönt att få det bekräftat

Så hur gick det? Jo det gick bra - returresan blev problem så pappan ingrep och fakade att han skulle med... det hade inte varit min strategi men vad gör man Alltså jag litar på kidsen och att de klarar sig jag oroade mig mer för alla andra miffon på den där jävla gonorre-expressen... Men ok det funkade nu, jag tror dock man ska vara lite vaksam liksom... men jag är völ bara nojjig eller?!

kram

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 16-åring med flickvän på Finlandskryssning
  • astalacasta

Som förälder skulle jag hålla på åldersgränsen som finns.

När jag själv var sexton så åkte jag på en sk partyfärja med artonårsgräns, och det gick ju bra även om det söps, knullades och slogs precis överallt på båten. Jag hade inte frågat mina föräldrar om att göra detta, utan bestämde det på en impuls hemma hos en kompis som jag skulle sova över hos.

• Silverkatten06

Nej, jag skulle inte släppa iväg dem och för kännedom så är det INTE ok att ljuga lite när man köper biljetterna. Det handlar inte bara om åldersgränsen utan om att passagerarlistan är lagstadgad. Dvs du bryter mot lagen om du lämnar felaktiga uppgifter vid bokning.

• mogreta

Tänk om något skulle hända! Inte ett försäkringsbolag som skulle betals ut något då, när ni hjälpt till att ljuga om åldern!

• SaramedM

Hur skulle det gå till rätt praktiskt? De kollar väl leg när man ska boka och hämta biljetterna?
    Är det bara jag som finns förvirringen efter Estonia när passagerarlistan inte stämde?

Sen kan en 16 vara mogen, jag var inte äldre när jag åkte över halva Sverige till min kille.

• Bevabus

Hört talas om falska leg?
    Grejen med att en 16-åring kan vara mogen är förståeligt. Men det här handlar ju ändå om att man bryter emot lagen. Om man inte får vara med på kkryssningen vid en viss ålder, så ÄR det så.

SaramedM skrev 2008-03-22 19:36:24 följande:
    Hur skulle det gå till rätt praktiskt? De kollar väl leg när man ska boka och hämta biljetterna?Är det bara jag som finns förvirringen efter Estonia när passagerarlistan inte stämde?Sen kan en 16 vara mogen, jag var inte äldre när jag åkte över halva Sverige till min kille.
  • SeTa

Jag valde att inte rösta.
    Själv åkte jag på en weekend-resa till london när jag var 16.

• Bevabus

men vad är ditt svar på frågan då?

SeTa skrev 2008-03-22 19:56:18 följande:
    Jag valde att inte rösta.Själv åkte jag på en weekend-resa till london när jag var 16.
  • SeTa

Jag tycker att det är ganska stor skillnad på en 16-årig kille och hans 14-årige tjej som vill åka på kryssning om man jämför min tripp (som 16-åring) med exsambon till london. Men det är ju för att jag förutsätter att jag var mognare än dessa två.
    Min första tanke var att "Nej, jag skulle inte skicka min 16-årige son..", men så kom jag ju på att jag själv bara var 16 när jag åkte på tripp. Å andra sidan fanns det ingen åldersgräns som jag bröt och dessutom bodde jag ihop med mannen ifråga.
    Lite svårt för mamma & pappa att neka alltså. *svammel, svammel*

• Bevabus

jo precis, men i det här fallet som TS ifrågasätter så ÄR det ju faktiskt en åldersgräns för en anledning

SeTa skrev 2008-03-22 22:08:45 följande:
    Jag tycker att det är ganska stor skillnad på en 16-årig kille och hans 14-årige tjej som vill åka på kryssning om man jämför min tripp (som 16-åring) med exsambon till london. Men det är ju för att jag förutsätter att jag var mognare än dessa två. Min första tanke var att "Nej, jag skulle inte skicka min 16-årige son..", men så kom jag ju på att jag själv bara var 16 när jag åkte på tripp. Å andra sidan fanns det ingen åldersgräns som jag bröt och dessutom bodde jag ihop med mannen ifråga.Lite svårt för mamma & pappa att neka alltså. *svammel, svammel*
  • CCA

Det får väl ine ens åka då+??. Lillbrorsan hade med sin 17åriga tjej på nyår. Då krävdes det ett intyg från hennes föäldrar för att hon överhivudtaget skulle få åka trots att vår mamma och pappa var med.

• Lequisha

Det är ju 20 års åldersgräns så jag tvivlar på att de ens kommer på båten.

• Lequisha

För att även svara TS så nej, jag skulle aldrig i livet släppa iväg dem.

Jag har jobbat på ett av rederierna och så mycket som mörkas och aldrig kommer ut i tidningen gör att man även som vuxen tvekar. Det är slagsmål, trakasserier och våldtäkter, och inte ens en tredjedel kommer ut i tidningarna. Så Nej aldrig.

• SaramedM
    CCA skrev 2008-03-23 10:02:19 följande:
    Det får väl ine ens åka då+??. Lillbrorsan hade med sin 17åriga tjej på nyår. Då krävdes det ett intyg från hennes föäldrar för att hon överhivudtaget skulle få åka trots att vår mamma och pappa var med.
    Nej precis, jag fick inte åka med min pojkvän när jag var 17 och han 23.
  • Csve

tycker åldersgränsen ska respekteras, för vem vill ha "småttingar" drällandes där?

?♥ För evigt ♥?
  • SeTa
    Bevabus skrev 2008-03-22 23:56:57 följande:
    jo precis, men i det här fallet som TS ifrågasätter så ÄR det ju faktiskt en åldersgräns för en anledning
    Ja, är det en åldersgräns så ska den ju följas. Men rent principiellt tror jag inte att en finlandskryss är värre än en londontur. Man kan parta rätt mycket även på englandsbåten.
    Men jag hade inte släppt iväg min son.
Svar på tråden 16-åring med flickvän på Finlandskryssning