• Hondan

Fira 9-åring som tycker barnkalas är barnsliga... Ge mig tips!

Ja, hon fyller 9, våran stora lilla tjej. Hennes/vårat problem är att hon tycker sig ha vuxit förbi traditionella barnkalas. Jag kan förstå det, men vad gör man i stället? Vi har ingen jättelägenhet där det få plats värsta discot, och har inte råd att bjuda alla på bowling eller äventyrsbadet ( som hon önskar... ).
    Tipsa loss, snälla!

• Svar på tråden Fira 9-åring som tycker barnkalas är barnsliga... Ge mig tips!
  • lenka

Kan ni inte göra något ute? Vi hade kalas där vi skrev kläder efter väder på inbjudan. Vi grillade korv och tipspromenad och div lekar. Avlutade med skattjakt. Planera både för regn och sol. Lycka till

• FridaE

Man kan väl ha kalas på bowling och sådant, bara att alla får betala för sej. Man kan ju alltid fråga, det är ju inte så stora sumor det rör sej om då.

• zmulizjanzon

Min mellanflicka ville ha "tjejmiddag". Hon fick bjuda mellan 6-8 tjejer och det var verklligen jättelyckat. Alla flickorna var uppklädda till tänderna när de kom. Vi hade dukat fint med en massa tända ljus, fina servetter.
    Vi bjböd på fördrink (barnskumpa - röd) mycket uppskattat. De skålade med varandra och minglade ett tag. Olivia passade på att öppna sina paket under tiden.
    Därefter var det dax för middag. Hon hade önskat bakad potatis med olika röror, ganska billigt om man gör rörorna själv, och sallad till. De flesta tyckte detta var gott.
    De fick en chokladtårta till efterrätt med grädde till.

Efter maten fanns det godis och annat tilltugg och de dansade limbo och hela havet stormar och dansstopp.

Festen höll på i 2½ timme och alla var nöjda och glada. Olivia tyckte att det var jättelyckat och kommer nog aldrig mer ha traditionellt kalas

• Ina 67

Vi gör så att den som fyller år får bestämma vilken mat vi ska ha den dagen, om vi ska äta på resturang eller dyl.
    Sedan brukar vi göra något speciellt tillsammans familjen bara, som barnet önskar, gå på bio, åka och bada eller något annat som passar.
    På så sätt slipper man hela kalas/disco mm.
    Tror i och försig att min son var något år äldre kanske när vi började införa detta.
    Prata med henne om det kan vara något.

En liten ängel till oss kom, gladde oss, men vände om
  • Hannah76

Har ni ingen kvarterslokal ni kan hyra billigt att ha disco i? Eller känner någon som bor där de har en lokal som tillhör området/föreningen? Annars kan hon ju bjuda hem ett par kompisar på pyjamasparty, bjuda på på pizza och se på film.

• Pingur

Tjejmiddag är ett mycket bra tips. Det har min systerdotter haft och det var mycket uppskattat.

Biokväll hemma med några vänner kan också funka.

Några få vänner som sover över kanske?

Kombinera några av dessa tre. Alla alternativ är billiga och kräver ingen stor plats.
    Lycka till!

• Dodisens mamma

Min son blev 8 iår han har totalt ratat barnkalas sen han blev 6 Vi brukar numer ha en heldag endast med honom. Vi bestämmer en dag sen får han välja en aktivitet som tex bowling om iår, sen en restaurang där vi äter, vi samlar ihop dom närmsta så som hans mor/farföräldrar mostrar fastrar och allt väd det är. Sen får han en peng som han får köpa vad han vill för (brukar bli i en större leksaksbutik) Dagen avslutas här hemma med tårtfika. Han har varit supernöjd och säger varje gång att han vill göra likadant nästa år.

Såg att Ina 67 brukar göra liknande

• cirkus svensson

Hej! Har precis firat min 9-åriga tjej som oxå ratar barn-kalas, hon valde att ha tjejkväll istället. Hon bjöd hem tio tjejkompisar en fredagskväll mellan 19-21, de åt tacos, sjöng karaoke, dansade lite och lekte paket-leken. Inga godispåsar med hem utan gotter på festen istället. Det blev succe och kommer att bli repris nästa år! Ha det bra och lycka till!

• malmötjej76

var bor ni?här i malmö är det väldigt poppis med bowling,bad eller laser dome...om man nu inte vill ha det hemma.....anars är ju film kväll mysigt...lycka till!

• Hondan

Gud va härligt med alla tips, TACK ska ni ha! Ska genast lägga fram lite olika förslag för dottern, och se om nåt kan ta sig igenom nålsögat ( Hon måste analysera allt fram och tillbaka fjorton varv innan hon bestämmer sig....)

• ThatLilUnicorn

Under mitt 9-årskalas hade jag en liten en sleepover med mina närmaste kompisar med aktiviteter som sanning eller konka, surfplattspel, film+snacks, finmiddag och tårta. Som jag mindes det var gillade både jag och mina kompisar det :D

• Frympety
    ThatLilUnicorn skrev 2018-01-16 21:14:35 följande:

Haha, såg nu att detta var år 2008 xD

Bättre sent än aldrig. Dottern behöver kanske tips inför tjugoårsdagen!
  • Badfantasten

Jag har haft lite olika pyssel. Köpte massa sugarpasta så fick de göra olika figurer. Satt länge och gjorde massa fint som de gick ta med hem! Godis sushi spett! Sen film mys

• Pudan

Min dotter fyllde 10 för ett par veckor sedan. Hon valde att ha de närmaste vännerna (4 stycken) på övernattningskalas. De kom vid 17-tiden. Fick 3-rättersmiddag enl dotterns önskemål och sen hittade de på saker de ville och hade jättekul. Runt midnatt lade de sig och vid 10-tiden nästa morgon kom de i samlad tropp ner för att avnjuta frukost och leka ngn timme till innan det var dags att gå hem. Dottern har ett stort rum så vi fick plats med alla sängar/madrasser där inne. Tjejerna sa att de hade haft det toppen och en av dem ska nu ha övernattningskalas när hon fyller 9 om ngn vecka  

Svar på tråden Fira 9-åring som tycker barnkalas är barnsliga... Ge mig tips!