• 402an

cykla till jobbet (1 mil)

funderar på att börja cykla till jobbet. det är dock 1 mil dit
    någon som cyklar så långt varje dag och tycker att de funkar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-29 11:53
    NI SOM CYKLAR SÅ LÅNGT:
    HUR MÅNGA VÄXLAR HAR ER CYKEL?

• Svar på tråden cykla till jobbet (1 mil)
  • dålli

tack! fast jag har nu sålt den... :(....men köpt en annan röd sittvagn från 70 talet som oxå är fin!
    ja växlar underlättar ju måste jag erkänna. jag envisades länge att behålla min gamla oväxlade cykel och trodde inte riktigt på min sambo som hävdade att en ny cykel med växlar kommer vara mycket skönare och lättare att använda eftersom jag hade en såndär mormorscykel med stora hjul. han hade ju såklart rätt...

402an skrev 2008-03-22 10:34:43 följande:
    ja jag måsta ha växlar. har värsta berget att bestiga på vägn hemkikade på dina bilder... Läcker barnvagn!!!!
  • Heisan

Jag cyklade till jobbet 2,5 mil enkel väg för några år sedan.. Cyklade igenom den skånska slätten så det gick ju bra tills höstvindarna kom... Nackdelen var att på hemvägen så avslutades turen med en nästan 4 km lång uppförsbacke.. Den gick jag uppför...

Startar på 105,8....-95,5
  • 402an
    dålli skrev 2008-03-22 10:45:47 följande:
    tack! fast jag har nu sålt den... :(....men köpt en annan röd sittvagn från 70 talet som oxå är fin!ja växlar underlättar ju måste jag erkänna. jag envisades länge att behålla min gamla oväxlade cykel och trodde inte riktigt på min sambo som hävdade att en ny cykel med växlar kommer vara mycket skönare och lättare att använda eftersom jag hade en såndär mormorscykel med stora hjul. han hade ju såklart rätt...
    jag hade en vacker orange kronancykel innan , men den blev snodd :/ så nu får det bli en sprillans helst med skrikig ful färg och en miljon växlar :D
  • homemade

Kållered,-balltorp-toltorpsdalen-sahlgrenska...

• 402an
    Heisan skrev 2008-03-22 10:48:16 följande:
    Jag cyklade till jobbet 2,5 mil enkel väg för några år sedan.. Cyklade igenom den skånska slätten så det gick ju bra tills höstvindarna kom... Nackdelen var att på hemvägen så avslutades turen med en nästan 4 km lång uppförsbacke.. Den gick jag uppför...
    :S
    de var en jäkla tur jag startade tråden. förr tyckte jag 1 mil var mycket, men nu ser jag hur mycker mer många andra cyklar
  • 402an
    homemade skrev 2008-03-22 10:52:18 följande:
    En mil tar ca 40 minuter
    jag ska från kortedala till gamlestan och sen till backa. massa nerförsbacke så det blir nog 33 för mig :D
  • Blå Flygare

hommade: Tack! Rävekärr är alltså inte bättre?

• R Franklin
    homemade skrev 2008-03-22 10:52:18 följande:
    En mil tar ca 40 minuter
    Du tror inte det kan bero bara aningens på hur fort man cyklar?

1 mil på 40 minuter är riktigt långsamt! Vilken glad amatör som helst bör kunna hålla 20km/h och då skulle 10km ta 30 minuter.
  • vicira

Hej!

Hoppar in i denna tråden. Jag cyklar under sommarhalvåret 1 mil till jobbet. Jobbar på Sahlgrenska, men kommer från Partillehållet. Det funkar bra, tar ca 35 min, beror lite på blåst och så. Det är några jobbiga backar på slutet så jag brukar känna mig tvungen att duscha när jag kommer fram, det är det enda tjatiga. Det är ett perfekt sätt att få lite vardagsmotion på.

• 402an
    vicira skrev 2008-03-22 19:28:32 följande:
    Hej!Hoppar in i denna tråden. Jag cyklar under sommarhalvåret 1 mil till jobbet. Jobbar på Sahlgrenska, men kommer från Partillehållet. Det funkar bra, tar ca 35 min, beror lite på blåst och så. Det är några jobbiga backar på slutet så jag brukar känna mig tvungen att duscha när jag kommer fram, det är det enda tjatiga. Det är ett perfekt sätt att få lite vardagsmotion på.
    kör du om kortedala hem?
  • Lenafena

Jag brukade cykla 13 km ( enkel väg ) sommarhalvåret och det funkade bra.
    Fast nu har jag flyttat längre bort, samt vägen är inte cykelvänlig hela vägen. Inte kul att cykla i vägrenen när bilarna kör 90-100 km/h...

nackdelen? är väl att man krymper i vikt

• vicira

Jag cyklar inte via Kortedala, cyklar utefter E20, på södra? sidan bor ungefär i Sävedalen.

• conand

Jag cyklar 10 km enkel väg till jobbet varje dag året runt. För mig är det så naturligt så jag har svårt att se varför det finns minsta tvivel att det skulle vara görbart. 
    2 mil om dagen, 10 mil i veckan, 40 mil i månaden, varje månad. Tänk vad det gör för hälsan.

Något bra vind/vattentätt skoöverdrag är mitt hetaste tips för kalla eller blöta dagar.

• FAVE0515

Jag har cyklat 1,5 mil till och från jobbet ganska länge och har en damcykel av märket Skanstull med tre växlar. Tycker det är super! 

• Albre

Jag cyklar till universitetet och har 1 mil dit. Har dock en el cykel och det är en riktigt lång backe i slutet som nästan alla som inte har el cykel tvingas kliva av cykeln och gå uppför. 

Svar på tråden cykla till jobbet (1 mil)