• vouffen

Hur mkt ska "mina" barn tåla ang styvförälder?!

Hej!
    Är mamma till 3 barn, varav de 2 äldsta med en annan pappa. Har varit tillsammans med min nuvarande ca 5 år, de sensaste 1½ åren har relationen mellan honom och "mina" barn blivit allt sämre... speciellt mitt äldsta barn. Det har blivit jättejobbig stämning hemma, om jag ska bort vill inte mina barn vara "ensamma hemma" med honom, spec inte den äldste. Han saknar sin pappa mkt just nu oxå, det kanske gör det hela värre, vet inte riktigt.
    När nu barnen, eller ffa ett av barnen, inte trivs hemma pga styvföräldern, hur ska man egentligen göra då?! Har fått förslaget om min son skulle flytta till sin pappa en period, men då tycker jag det känns som jag sviker honom, då läggs ju all skuld på honom på nåt vis, det vill jag ju inte! Ni andra som har "egna" barn och sen träffat en ny kille, hur skulle ni göra om "era/ert eget" barn verkligen inte gillar den ni träffat?! Allt detta påverka ju vår relation oxå, har många ggr fått ta barnen i försvar när han betett sig dumt, vilket tyvärr inträffat lite för många ggr... vad göra?!

• Svar på tråden Hur mkt ska "mina" barn tåla ang styvförälder?!
  • Lilla trynet

Har inte varit i situationen själv, men tar mig friheten att skriva ändå.
    Om det är så att styvpappan beter sig dumt lite för ofta enligt dig så tycker jag att du ska börja att tackla problemet med honom. Vad är det som du tycker han gör för dumt, är det samma sak barnen blir ledsna på? Har ni olika värderingar om något väsentligt som gör att det blir kollisionskurs mellan er alla? Vad tycker han själv om situationen? Märker han att det inte är som tidigare? När började det? Ligger det något gammalt outrätat i bakgrunden?
    Jag tycker som sagt att du ska ta en diskussion med din sambo och reda i vad det är som ligger bakom det här och hur ni tillsammans ska komma vidare framåt. Lycka till!

• Teskedsmamman

Jag skrev just om det i en liknande tråd...

Ditt barn ska alltid gå först! Jag och min mamma bodde ihop med en kille på 80-talet, som jag verkligen avskydde och hon valde alltid honom framför mig, jag mådde dåligt med honom där men hon valde att vi skulle stanna kvar ändå... så när jag var 16 år flyttade jag hemifrån!

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Ellekan

Jag tar mig friheten att tycka fritt nu...

Du är i första hand mamma till dina barn, i andra hand sambo. Om dina två äldsta barn bor hos dig så är ju det deras enda hem. Jag tycker inte att man ska "skicka bort" sina barn det kan nog lätt uppfattas som ett svek och ett val från din sida. Att du väljer din sambo framför din äldste. Barn går före vuxna i min värld.

Jag tror inte att man ska försöka reda ut något mellan din pojke och sambon dvs inte lägga något ansvar på sonen. Du och din sambo skulle kunna ta hjälp av familjerådgivningen för att prata igenom problematiken. Särskilt som du själv tycker att din sambo beter sig dumt. Det är de vuxna som ska ta fullt ansvar för den uppkomna situationen och skaffa sig andra strategier och förhållningssätt istället för att underhålla situationen med beteenden som inte funkar.

• SaramedM

Jag har varit det barnet och fick det förödande svaret att "sina barn har man alltid kvar,X måste jag vara rädd om"

Pojken ska bo kvar hos dig, inget att ens diskutera
    Ansvaret ligger på dig och din sambo

Min ena förälder var inte med på mitt bröllop, det var för många svek och jag var bortvadl för många gånger

Kanske kan familjerådgivningen hjälpa er med detta`?

men pojken ska inte flytta!

Du är i första hand mamma

• annasahlup

Det är inte så att ni kan ta hjälp av någon utifrån för att få relationen bättre? Om det är så att din sambo helt enkelt inte är en bra styvförälder, då är det dags att välja barnen först. Han har ju valt dig med barnen så då får han fixa det eller gå.

• teak
    Svar på #5
    Hejsan! Vet precis vad du menar! Jag och sambon har varit tilsammans i 8 år och bott i hop i 6. Allt har gått jättebra med honom och mina två äldsta barn fram tills ca två år tillbaka. Då började problemen. Nu är det såpass jobbigt så jag funderar allvarligt på att flytta. Sambon är jämt sur och klagar ständigt på dom äldsta barnen, ofta för struntsaker i mina ögon. Vi har pratat om det men inget hjälper. Nu ska vi prova den sista möjligheten som är fam rådgivning. Så får vi se om det går att lösa. Annars är jag tvungen att flytta.Vilket inte känns särskilt kul. I o med att jag har två yngre barn som jag inte skulle stå ut med att se varannan vecka. Dom är för små än tycker jag! Barnen är det bästa jag har och dom går verkligen före allt!! Men nu känns det som jag sitter mellan två stolar och vet varken ut eller in.. När jag jobbar kvällar och helger har jag ständig ångest för att det blir bråk här hemma, något som händer ofta! Men vi provar familjerådivningen tycker jag, så får vi hoppas att våra och era problem kan redas ut! Ska ringa i morgon! Gör det du oxå! Kram och lycka till!!
Svar på tråden Hur mkt ska "mina" barn tåla ang styvförälder?!