• MrsFreckles

Tråd for svenskar i London (England) som har barn del 2

Vi fortsatter har!

Hej - vet att det finns valdigt manga svenska natverk mm speciellt har i London men tankte anda se om det fanns plats for en snacktrad dar man kan vara lite anonym och utbyta tips och rad om barn, tva/tresprakighet, barnomsorg mm och andra erfarenheter av att bo med barn i London (England).

Sjalv har jag bott i London i snart 7 ar och fick forsta barnet den 4 oktober i ar. Ar lite nyfiken pa hur ni har lost det har med barnomsorg tex samt tvasprakigheten (i min familj blir det dock tre sprak!).

Ser fram emot lite tips och diskussioner!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-07 16:40:55:
    Menade London OCH England! Och vill inte utesluta er som bor i ovriga UK med det finns redan tex ett forum for Skottlandsforaldrar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-23 01:40
    Gamla traden: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m27590579.html

• Svar på tråden Tråd for svenskar i London (England) som har barn del 2
  • Apple Pie

Hej Olimpia! Jo det e bara bra, har haft annat att tänka på än London, vi kanske ska flytta till Schweiz och så har jag ju snart BF, så det e mest där jag huserar på BF. Hur e det med dig?

• MrsFreckles

Ja just det - du ska ju snart fa en till liten!!! Nar ar det dags? Nar kommer ni bestamma er om flytten?

Allt bra har, kan inte fatta att M ar 7 manader snart, vad tiden gar! Vi aker till Portugal pa mandag och doper tjejen dar med, hoppas pa lite varme!

• M adams

Till Teda om barnomsorg.

Prova att ansöka om "Family tax credits", man behöver inte vara brittisk medborgare, bara jobba i uk.

I och med att du inte kommer tjäna så mycket så är det möjligt att få hjälp med childcare. Jag fick hela summan betald för mina barn och jobbade 16 timmar. Men om din man tjänar mycket kan det bli en mindre summa.

googla på tax-credists gov uk och du hittar sidan, där kan du beräkna om du kan få hjälp.

Lycka till.

• Seu angel

Hej. Jag ar ganska ny har pa FL, och bor i Manchester. Har inte gjort en presentation, men fixar en nar jag har tid. Kul att veta att man ar fler i England hur som helst! :)

• MrsFreckles
    Seu angel skrev 2008-05-01 19:26:26 följande:
    Hej. Jag ar ganska ny har pa FL, och bor i Manchester. Har inte gjort en presentation, men fixar en nar jag har tid. Kul att veta att man ar fler i England hur som helst! :)

Valkommen! Har inte varit i Manchester nagon gang, men skulle vara kul att aka dit.

Hur lange har du bott dar?

Vaniljkex - hur har det gatt med passansokningen (om jag inte minns fel)?

Mrs Hearn - hur har det gatt med dagisletandet mm? Vi star nu i ko pa 3 dagis som ligger nara dar vi bor. Bara att hoppas pa det finns plats i augusti...

Nu aker vi ivag pa semester ett par veckor, ska bli lite skont att lamna ett regnigt London (fast idag var det ju fint!) ett tag.

• FOA
    MrsFreckles skrev 2008-05-04 00:28:56 följande:
    Valkommen! Har inte varit i Manchester nagon gang, men skulle vara kul att aka dit. Hur lange har du bott dar?
    Vaniljkex - hur har det gatt med passansokningen (om jag inte minns fel)?
    Mrs Hearn - hur har det gatt med dagisletandet mm? Vi star nu i ko pa 3 dagis som ligger nara dar vi bor. Bara att hoppas pa det finns plats i augusti...
    Nu aker vi ivag pa semester ett par veckor, ska bli lite skont att lamna ett regnigt London (fast idag var det ju fint!) ett tag.
    Inge vidare, har varit busy med att planera dop (F doptes idag i Svenska kyrkan i London ). Funderar pa childminder istallet da jag bara hor hur dyra dagis ar (£75 dagen etc). Ska traffa personal chefen pa torsdag for att prata om nar jag ska tillbaka till jobbet och darefter gora en kraftanstranging.

Later skont med semester...
  • MrsFreckles

Mrs Hearn - £75 later mycket! Da ska jag inte klaga, det dagis vi helst vill ha kostar £36/dag! De andra runt £48 per dag. Men billigt ar det ju inte! 

Ser inte heller fram emot att borja jobba, ar sa mysigt att vara mammaledig just nu.

Hoppas allt blev fint idag pa dopet! Vi ska dopa M nasta helg, i min mans hemland!

• Vaniljkex

Olimpia,

Passfragan kanns som den ar under kontroll nu iaf, jag har forberett allt som gar att forbereda, sa att vi kan aka forbi ambassaden direkt nar vi lamnar sjukhuset. Men annu sa lange har inget hant pa den fronten, BF ar forst 17 maj, och det finns inga tecken pa att det ar pa G redan nu, aven om jag langtar som sjutton efter att bli av med kulan...

• Apple Pie

Vaniljkex: Ja ni måste iallafall inom och registrera födseln först, innan ni åker inom ambasaden iallafall, har nå bråttom att fixa pass?

• Vaniljkex

Apple Pie,

Det kanner jag till. Var plan ar att min man registrerar fodseln innan bebisen och jag lamnar sjukhuset (jag litar pa att han uppger de namnen vi har kommit overens om ), da jag tror att vi blir kvar ett par natter. Pa sa satt kan vi aka direkt till ambassaden, for da har vi ju fatt birth certificate. Eftersom pass tar 5-6 veckor att fa vill jag starta processen sa tidigt som mojligt, sa att vi kan komma ivag till vart hus i Skane efter sexveckorskollen. Jag vet att man kan fa ett provisoriskt pass oxa, men som jag har forstatt det kravs det att samordningsnumret ar klart da, och det tar 3-4 veckor enligt ambassaden. Jag har aven hort fran bekanta att det kan ga snabbare an sa, men det vagar jag inte lita pa. Battre for tidigt an for sent, det ar min filosofi!

• Apple Pie

Ok, men hjälper det att hämta papperna innan då? E det inte lätt att fylla i där? och måste jag ha mitt personbevis från Sverige? ska båda föräldrarna ha pass med? Provisorikt pass tog bara några dagar sist fast jag vet att dem har ändrat reglerna, jag vill ju också kunna flyga ASAP, då vi eventuellt ska flytta till Schweiz, vill inte vänta 6 veckor!

Vi har iallafall bestämt namn så att vi inte behöver tjorva med det.

Var i Skåne har ni hus? Vi funderar på att köpa i eller utanför HBG, där jag kommer ifrån.

Vaniljkex skrev 2008-05-06 14:17:17 följande:
    Apple Pie,Det kanner jag till. Var plan ar att min man registrerar fodseln innan bebisen och jag lamnar sjukhuset (jag litar pa att han uppger de namnen vi har kommit overens om ), da jag tror att vi blir kvar ett par natter. Pa sa satt kan vi aka direkt till ambassaden, for da har vi ju fatt birth certificate. Eftersom pass tar 5-6 veckor att fa vill jag starta processen sa tidigt som mojligt, sa att vi kan komma ivag till vart hus i Skane efter sexveckorskollen. Jag vet att man kan fa ett provisoriskt pass oxa, men som jag har forstatt det kravs det att samordningsnumret ar klart da, och det tar 3-4 veckor enligt ambassaden. Jag har aven hort fran bekanta att det kan ga snabbare an sa, men det vagar jag inte lita pa. Battre for tidigt an for sent, det ar min filosofi!
  • Apple Pie

Vaniljkex: Jag gick in på sveriges ambassads hemsida, så jag fick svar på de flesta frågor ang pass iallafall. Att det ska ta 6 veckor!!!!! Ahhhh, det e ju en evighet! Bäst att beställa personbevis ska jag göra imorgon så att vi åtminstone har det (vigselbevis)

• Vaniljkex

Apple Pie,

Bra att du hittat infon pa ambassadens hemsida. Man kan ju alltid hoppas pa snabb behandling, men jag tror tyvarr att man far rakna med att det kan ta lang tid.

Jag har skrivit ut namnanmalanblanketten fran Skatteverkets hemsida, det ar den enda blanketten man behover fylla i, resten ar "visa-upp-papper". Den finns sakert att fa aven pa plats pa ambassaden, men jag tankte att man nog vill vara sa snabb som mojligt med en alldeles nyfodd liten bebis, sa jag har fyllt i den sa gott jag kan (bara utelamnat datum). Hmmm, kanske bast att printa en till forresten, om det mot formodan skulle bli en pojke...

Vi har hus i Torekov. Langtar dit! Helsingborg ar ju oxa trevligt!

Vart i Schweiz funderar ni pa att flytta?

• Apple Pie

Vaniljkex: Vi funderar på att flytta till Geneve, vi har printat ut 4 ex, men vi vet ju inte vad det blir och jag tänkte att man skriver säkert fel och så, men då vet ni alltså att ni ska få en flicka grattis! Hoppas nu att mina personbevis kommer snart, beställde igår över internet, har inte gjort det innan men det borde ju funka iallafall.

Min farmor bor i Båstad, så vi e ofta där vid det hållet.

• FOA
    MrsFreckles skrev 2008-05-05 00:13:13 följande:
    Mrs Hearn - £75 later mycket! Da ska jag inte klaga, det dagis vi helst vill ha kostar £36/dag! De andra runt £48 per dag. Men billigt ar det ju inte! 
    Ser inte heller fram emot att borja jobba, ar sa mysigt att vara mammaledig just nu.
    Hoppas allt blev fint idag pa dopet! Vi ska dopa M nasta helg, i min mans hemland!
    Ja, det kommer inte ens pa fraga! Namde till farmor (min mans styvmamma) att jag skulle traffa jobbet pa torsdag och hon fragade idag om hon 'fick' ha sonen 1 gang i veckan vilket vi genast sa ja till.

Hoppas du haft en skon semester.
  • cecilianen

är de någon som bor runtom queens park, notting hill som vill träffas på fika o promenader i parken.....e sååååå trött på att gå ensam med min dotter som e 4 månader.
    cc

• FOA
    cecilianen skrev 2008-05-09 17:33:58 följande:
    är de någon som bor runtom queens park, notting hill som vill träffas på fika o promenader i parken.....e sååååå trött på att gå ensam med min dotter som e 4 månader.cc
    Min syster bor vid queens park dit vi gar ett par ganger i veckan. Ska kolla med henne och aterkommer.
  • Apple Pie

Det finns ju typ 100 svenska mammor där! Inte ska du behöva gå ensam inte.

Du hittar dem på www.svenskamammor.com Jenny är kontaktmamma för ditt område, så bli medlem och e-maila henne. och vips så har du massor med vänner!

cecilianen skrev 2008-05-09 17:33:58 följande:
    är de någon som bor runtom queens park, notting hill som vill träffas på fika o promenader i parken.....e sååååå trött på att gå ensam med min dotter som e 4 månader.cc
Svar på tråden Tråd for svenskar i London (England) som har barn del 2