• Mamma S

Öroninflammation utan förkylning eller andra symptom??

Min fyraåriga tjej har klagat på att hon har ont i ena örat sedan i förrgår. Hon säger att det kliar i örat och det gör ont när hon kliar. Hon är inte förkyld, har ingen feber eller andra tecken på infektion. Kan hon ändå ha fått en öroninflammation? Hon har haft det två gånger förut, men då har hon inte känt något av det. Vad tror ni?

• Svar på tråden Öroninflammation utan förkylning eller andra symptom??
  • Ellekan

Kliar? Det brukar inte öroninflammation göra. Var kliar det? I hörselgången? du skriver att hon kliar sig, är det i hörselgången hon försöker klia? Kan du se något när du tittar?

• Mamma S

Ja, det är alltså i själva hörselgången det kliar. Jag ser inget när jag tittar. Jag undrar om det kan vara så att hon har mycket vax i örat som skaver och att det är det som kliar?

• Ellekan

man kan få de tsom kallas extern otit, en sorts hörselgångsinflammation. Det kan också vara eksem. Vissa barn pillar in pärlor och sånt i öronen... Det är iaf inte farligt men du kan be dem kolla på vårdcentralen när de öppnar efter helgen.

• Mamma S

Okej. Ja, jag tänkte ringa vc på tisdag om hon fortfarande har ont då, och be dom titta i örat för säkerthets skull. Tänk om hon har petat in en pärla eller något i örat, är det inte farligt då om den sitter långt in??

• delifi2

fråga henne om hon petat in något där.

Min dotter gjorde det när hon var runt 4 då åkte vi in på sjukhuset eftersom den satt vädligt långt in, tog ett braaaaaaaaaaaaa tag innan de äntligen fick ut den.

Men annars kan hon ha en öroninflammation ju

• Ellekan

Nej den kan inte ta vägen någon stans så det är inte farligt.

Om det är en pärla och de har svårt att få ut den kan du ju tipsa om att de kan använda öronsugen, inte alla som tänker på det.

• Mamma S

Öronsugen, vad är det? Ska komma ihåg att det finns sådana då...

Tack för era svar!

• Ellekan

En liten sug som finns... man kan använda den om man har ett öronmikroskop. Beror på vilken vårdcentral det är.

• neve

Som direkt svar på din fråga. Ja. Ett barn kan alltså visst ha öroninflammation utan varken feber, snor och andra förskyldningssymptom. Jag jobbar som audionom på en öronmottagning och i söndags natt vakande min 5 åriga son med kraftig öronvärk utan andra symptom (jag trodde först de kunde varit en vaxpropp som också kan ge värk). Men jag tog med honom till jobbet på måndag morgon och vi undersökte honom och det var en säker öroninflammation i vänster öra. Så nu har jag honom hemma fast han verkar frisk (han får ont bara på natten). Även om själva öroninflammationen inte smittar så kan bakterierna/viruset som orsakar inflammationen smitta. Dessutom har de gymnastik på schemat och med en infektion bör han inte träna. Mvh

• tulip79

Har hon eksem? Jag får själv eksem i hörselgången. Det kliar. Kliar jag i örat/topsar mkt kan det övergå det till akut eksem, extern otit, o måste behandlas. Då gör det väldigt ont o smärtan påminner om öroninflammation.

Svar på tråden Öroninflammation utan förkylning eller andra symptom??