• Göteborg

Hur får jag bort svettlukt från tröjan?

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Jag har en skitsnygg munkjacka som luktar svett, oavsett om den precis kommer ur tvättmaskinen eller ej. Har tvättat den i både 40 och 60 grader, men den stiner ändå

Vad ska jag göra? Finns det något hopp för min fina tröja? (Den är i 100 % polyester).

Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • Svar på tråden Hur får jag bort svettlukt från tröjan?
  • Göteborg
    Kalle17 skrev 2008-03-25 09:55:50 följande:
     Har du provat att tvätta den för hand?
    Nej den tanken har inte heller slagit mig! Nu har jag "schemat":

1. Gnugga för hand

2. Kör en förtvätt med ättika

3. Kör den som vanligt i maskinen

Tar inte det kål på lukten, då kastar jag tröjan!
  • Göteborg

Tack för alla tips!

• k girl

Göteborg: Ättika är the shit. Tar bort lukt ur kylskåpet om man ställer in lite i en skål till exempel. Det brukar räcka med knappt en halv dl.

• Nellies matte

Testa att dränka in armhålorna på tröjan i vanish innan du tvättar den. Testa också att försöka och inte svettas mer i tröjan för det är väl så att den luktar inte svett direkt efter tvätt men väl när du blir varm i tröjan igen? Min sambo har samm problem med en av sina tröjor och ser alltid  till att använda apotekets absolut torr för att inte bli varm och svettig under armarna eftersom det förvärrar problemet! :)
    Lycka till!

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • Wilowa
    Göteborg skrev 2008-03-25 10:00:09 följande:
    Tack för alla tips!
    Tala gärna om hur resutatet blev!
  • Göteborg
    k girl skrev 2008-03-25 10:00:59 följande:
    Göteborg: Ättika är the shit. Tar bort lukt ur kylskåpet om man ställer in lite i en skål till exempel. Det brukar räcka med knappt en halv dl.
    Låter skumt som sagt, men jag ska testa!
    Nellies matte skrev 2008-03-25 10:01:34 följande:
    Testa att dränka in armhålorna på tröjan i vanish innan du tvättar den. Testa också att försöka och inte svettas mer i tröjan för det är väl så att den luktar inte svett direkt efter tvätt men väl när du blir varm i tröjan igen? Min sambo har samm problem med en av sina tröjor och ser alltid  till att använda apotekets absolut torr för att inte bli varm och svettig under armarna eftersom det förvärrar problemet! :) Lycka till!
    Jo den luktar svett direkt ur maskinen, fattar inte hur, men så är det :/
    Einstein skrev 2008-03-25 10:02:17 följande:
    Tala gärna om hur resutatet blev!
    Absolut, ikväll kommer resultatet upp i denna tråd
  • Wilowa

"Jo den luktar svett direkt ur maskinen, fattar inte hur, men så är det"

Du har kanske fått bakterier i den och när jag fick det i mina kläder så fick jag rådet att tvätta i ättika. Eftersom mina kläder var slitna, så valde jag istället att slänga dem och köpa nytt istället!

• uniMog

...och ett sista tips: frys den! en del bakterier som ger äcklig lukt dör i minusgrader. (funkar fantastiskt på läskiga sportkläder tex)

annars är ättika, som tidigare sagts, det absolut bästa.

Why are vampires always so stupid?
  • Flutterby

Som flera redan sagt: ättika(ättikssprit alltså)! Jag brukar köra en tom maskin, 90 grader, när tvätten börjar lukta surt, maskinen blir ren o fin och tvätten luktar gott igen! Hoppas det blir bra, trist när man måste kassera favoritplagg!

Lite OT, men ättika fungerar även om man har kläder som fäller färg! Jag hade ett par jeans som färgade av sig på allt, då fick jag tipset att ha i ättika i sköljningen och det hjälpte!

• Göteborg

Tack för alla tips jag fått! Det funkade, tröjan luktar inte svett längre Skrattande Körde en 60-maskin och hade i 2 korkar ättiksprit i en tvättboll, och nu luktar den nytvättat och rent igen

Stort tack!

• Wilowa
    Göteborg skrev 2008-03-25 18:50:18 följande:
    Tack för alla tips jag fått! Det funkade, tröjan luktar inte svett längre  Körde en 60-maskin och hade i 2 korkar ättiksprit i en tvättboll, och nu luktar den nytvättat och rent igen Stort tack!
    Vad bra!
  • Lor

Lite (2 skedar eller mer) bikarbonat när du tvättar. Lukten försvinner garanterat.

Svar på tråden Hur får jag bort svettlukt från tröjan?