• whatelseisnew

Lagligt att sätta ut katt fällor i bostads område?

Kompisens hyresvärd ska sätta ut katt fällor för att fånga in lösa katter....Dom vill ej ha lösa katter oavsett lösdrivna katter eller någon som äger dom...Får dom göra det?

Dom har sagt mer eller mindre att fastnar din katt i fällan får du hämta den på djur sjukhuset död eller levande...Ärligt får man göra såhä?

• Svar på tråden Lagligt att sätta ut katt fällor i bostads område?
  • Barbabok
    wero73 skrev 2008-03-25 22:02:58 följande:
    Nej det får man inte om den kan antas ha ägare. Och dessutom ligger beslutet hos polis, inte hos person.
    Förtydligar lite.

Lag om tillsyn över hundar och katter (SFS

2007:1150):

§ 1, Hundar och katter skall hållas under sådan

tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med

hänsyn till deras natur och övriga

omständigheter behövs för att förebygga att de

orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

§ 21, En katt som med skäl kan antas vara

övergiven eller förvildad, får avlivas av

jakträttshavaren eller av någon som företräder

denne. Inom tätbebyggt område krävs dock

tillstånd av polismyndigheten.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • FruSundahl

Precis en sådan som nämns i § 21 var det.

Dock hade vår katt ett klarrött halsband och det syntes på långt håll, definitivt genom ett sikte. Inte särskilt pricksäker för katten överlevde och hade hagel i hela huvudet

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • Barbabok
    FruSundahl skrev 2008-03-25 22:15:04 följande:
    Precis en sådan som nämns i § 21 var det.Dock hade vår katt ett klarrött halsband och det syntes på långt håll, definitivt genom ett sikte. Inte särskilt pricksäker för katten överlevde och hade hagel i hela huvudet
    Stackars katt, vilken idiot till skytt
    Det är i motvind som drakarna flyger
  • Love4cats

Det finns verkligen grymma människor .

• FruSundahl

Ja det kan man lungt säga. Vet. kunde plocka ut det mesta så hon fick iaf 1 år extra =)

wero73 skrev 2008-03-25 22:22:29 följande:
    Stackars katt, vilken idiot till skytt
  • Viskans

Våran hyresvärd (ett riktigt stort företag) har satt ut fällor ett par gånger, helt lagligt vad jag förstår.
    Man har kunnat komma och hämta ut sin katt hos dem, mot en summa har jag för mig. Katter som inte hämtades räknades som vildkatter och avlivades om jag nu inte minns helt fel.

Jag måste säga att jag faktiskt tycker detta är bra! Man har samma ansvar för sin katt som för sin hund, men hur många tar det ansvaret? Katter går omkring och kissar/bajsar i barnens sandlådor, smiter in hos grannar (hos en allergisk person kan det ju faktiskt vara dödligt) och har diverse andra hyss för sig.
    För att inte tala om hur hemskt det skulle vara att köra på en katt, kanske att man har bilar bakom sig och inte kan (/får) bromsa, jag är så glad att jag *peppar peppar* inte råkat ut för det än så länge.

Nej, för min del gäller antingen innekatt, katt under uppsikt ute, eller utekatt på landet en bit ifrån trafikerade vägar.

Hos vår hyresvärd så står det tydligt i pappren som man får när man flyttar in att man inte får ha lösa katter utan uppsikt på området, ändå kryllar här av katter överallt, inte helt ovanligt att man blir vittne till/hör kattslagsmål om kvällarna.

• Julias mamma

Men om ägarna hade tagit hand om och sett över sina katter kanske inte människorna skulle vara så grymma!!

• Love4cats

Men ska de nu prompt skjuta en katt kan de iaf skicka ut en som kan sin sak och inte en vindögd skjutgalen människa. Visst tusan ska man ha djuren under uppsikt. Vet inte hur många hundar jag blivit förbannad på, ok hundägarna. Men jag skulle inte komma på tanken att skjuta om jag inte vet vad jag gör för det är knappast djurets fel eller? . Men många anser tyvärr att katter är mindre värda än hundar.

• whatelseisnew

men gud va finns det för grymma människor...När jag var liten hade vi en stisse som var med överallt någon slog ihjäl honom för skojs skull...fattar inte vad det är för fel på folk...*hrmf* han hade oxå halsband och var känd i området...Kanske var någon utifrån men endå....

• Love4cats

Kan väl tillägga att jag fattar öht inte hur man kan vara elak mot djur. Skulle aldrig klara av att hålla i bössan. Hemskt att en del kör över de också "för det dunkar så härligt under bilen" *ryser*

• lillatuss74

har en fråga till er som vet mycket om katter.
    jag har problem med att grannens katt kommer o ligger på våra bilar o vågar inte längre hänga ut kläder för vädrig på vår bro.
    finns det något bra tips hur jag ska göra så katten håller sig borta från våra bilar??

• FruSundahl

Jag har testat det mesta, med flera katter, sprutat vatten, kastat singel nedanför  bilen så det rasslar till, skrikit till, jagat bort osv men ingenting har fungerat. Detta var våra egna katter så jag har inte sprutat vatten på någon annans

Endast en katt som låtit bli att ligga eller gå i närheten av bilen. Han låg i hjulhuset och sov och vi visste inte om det, körde 100 m, hörde hur det small till och såg något svart försvinna in i skogen med väldans fart. Klarade sig men var ordenligt skrämd.

Och i och med att det var det enda som fick en av alla 10-15 katter att låta bli bilen så struntar vi i det nu. Har gett upp. Lyfter och schasar när vi ser det.

lillatuss74 skrev 2008-03-28 10:19:37 följande:
    har en fråga till er som vet mycket om katter.jag har problem med att grannens katt kommer o ligger på våra bilar o vågar inte längre hänga ut kläder för vädrig på vår bro.finns det något bra tips hur jag ska göra så katten håller sig borta från våra bilar??
  • BoRIH

Hur skall man gå till väga när det springer en del katter och gör sina behov i grannarnas trädgårdar ?

• Dexter dot com

Lägg nät över nysådder och var glad att grannkatterna hjälper till att hålla rent från möss,sork och råttor.

Svar på tråden Lagligt att sätta ut katt fällor i bostads område?