• Lovica

Bonusbarn och fritids??

Det är mycket funderingar kring bonusbarn/föräldrar och förskolor, men hur är det när det gäller fritids? Är nybliven sambo så jag har lite funderingar.

Min bonusdotter går i skolan ca 1 mil från vårt hem. På morgonen åker hon med sin pappa till fritids och så åker han vidare till jobbet (fritids/skolan ligger på väg till jobbet). Klockan är då 6.30 när hon lämnas ca. Jag börjar lite senare, men skulle jag köra henne till fritids på morgonen så skulle jag behöva lämna henne kl 7 för att sedan åka samma väg tillbaka och ytterliggare några mil åt motsatt håll.

Är det då ok att hon åker med sin pappa på morgonen ist för att jag ska köra henne ca 30 min senare? Någon som vet?

• Svar på tråden Bonusbarn och fritids??
  • Mysluvan

Jag är inte hundra på att jag förstår din fråga rätt.
    Men du har ju inga sådana skyldigheter att ni måste räkna in dina möjligheter att hämta lämna.
    Min son fick tex gå på fritis när hans pappa fick barn med sin nya, under tiden som mamman var hemma då.

Om man är sugen på något och ändrar sej, är man avsugen då??
  • Lovica

Ok jag kanske var lite otydlig =) Men jag menade om hennes fritidstider ska styras efter hennes pappas arbetstider eller om man tar hänsyn till även mina.

• 68an

Tror inte att det ska vara några problem. Förstår det som att fritids skulle klaga om dom visste att du skulle kunna lämna henne 30 min senare.
    Jag minns inte men har inget minne av att mina styvbarn inte fick vara på fritids då jag var hemma. Du är ju inte hennes vårdnadshavare och sedan behöver dom väl inte veta att du kan köra henne dit 30 min senare vare sig det är ok el. inte, det blir ju så omständigt och kostsamt då.

• Mysluvan
    Lovica skrev 2008-03-26 00:40:30 följande:
    Ok jag kanske var lite otydlig =) Men jag menade om hennes fritidstider ska styras efter hennes pappas arbetstider eller om man tar hänsyn till även mina.
    Haha men då var du inte så otydlig det var jag som börja fundera på andra saker.

Men jag är näst intill hundra på att ni inte behöver ta hänsyn till dina möjligheter.
    Om man är sugen på något och ändrar sej, är man avsugen då??
  • Erkki

Fritidstiderna beräknas efter vårdnadshavarens arbetstider. Dvs inte efter dina. Så ni behöver inte ha dåligt samvete över det.

• pimsan

Mitt x lämnar barnen jättetidigt o hämtar jättesent samtidigt som hans nya fru är hemma (sjuksriven o allt vad det är) och har 200 m till skolan! Men gå ut med hunden flera km ....det går tydligen bra! Barnen är helt färdiga när de kommer hem:(

• Lovica
    Svar på #6
    Ja det va ju mindre kul!! Det är absolut inte så jag har tänkt och inte därför jag ställer frågan. Det är mest av praktiska och ekonomiska skäl på morgonen.
  • Solrosen77

Lovica!!
    Tycker det är bättre att pappa lämnar..
    Så gör vi..!
    Han passerar skolan hennes och ska jag kämna henne måste jag göra som du åka tillbka och sedan nån mil till!
    Så det är smidigast att han lämnar. Det skiljer ju endast 30 min så fortsätt göra så..

Jag hämtar dock henne om jag slutar tidigare än hennes pappa gör! :)

• Des

Här där vi bor så går dom efter mina tider oxå.

Tex nu när jag e mammaledig så får inte hans barn vara på fritids alls. Och på loven måste jag ha dom hemma..

Ring och kolla det med kommunen

• ullies

Des - Om kommunen går efter dina tider så bryter din kommun mot lagen. Kolla med Skolverket.

• Las

Des - ullies har rätt din kommun får inte lägga över ansvaret på dig som bonusförälder.

Det är alltid - oavsett kommun- VÅRDNADSHAVARENS behov av förskola, fritids som styr. Hänvisa dem till prejudikat från Regeringsrätten gällande om sambo får jämställas med vårdnadhavaren eller inte Målnummer: 4484-97 Avdelning: 2 Referat: RÅ 1998 ref. 22.

Om kommunen skulle vägra så JO-anmäl och gå till media, både DN och Aftonbladet var intresserade av att skriva om detta tills jag skickade min kommun prejudikatet och de gav med sig.

Stå på dig och lycka till!

Vill man ta hand om sin bonus får man givetvis det men man ska inte tvingas och på det viset riskera relationen till dem!

• rismalt

det spelar ingen roll när du hade kunnat lämna eftersom du inte är en av vårdnadshavarna. du kan till och med vara föräldraledig och ändå ha bonusen på fritids, det är helt upp till dig hur du gör eftersom ingen kan kräva något av en människa som inte är vårdnadshavare. däremot, den enda situationen där du så att säga "räknas" in i fritidssituationen är om barnet är skrivet hos er. då beräknas dagis eller i ert fall fritidskostnaden på hushållets ekonomi, allså pappans OCH din inkomst.

• JuliusOchJag

Jag och min man har inte hans son skriven hos oss, men han bor hos oss varannan vecka.
    Vad jag vet så beaktas även min inkomst i fritaavgiften, är det fel då?
    Jag tjänar betydligt mer än min man så det får en viss påverkan.
    Blev bara fundersam...

rismalt skrev 2008-04-13 08:32:08 följande:
    det spelar ingen roll när du hade kunnat lämna eftersom du inte är en av vårdnadshavarna. du kan till och med vara föräldraledig och ändå ha bonusen på fritids, det är helt upp till dig hur du gör eftersom ingen kan kräva något av en människa som inte är vårdnadshavare. däremot, den enda situationen där du så att säga "räknas" in i fritidssituationen är om barnet är skrivet hos er. då beräknas dagis eller i ert fall fritidskostnaden på hushållets ekonomi, allså pappans OCH din inkomst.
    Är det verkligen på riktigt....??
Svar på tråden Bonusbarn och fritids??