• lillawi

Vi som väntar tvillingar hösten 2008

Här samlas vi som väntar tvillingar i höst antingen genom IVF eller spontant och har BF i september-november.

Kanske finns det tidigare syskon, kanske är tvillingarna först.

Välkomna! Hoppas tråden fylls på!

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar hösten 2008
  • lillawi

Hanna77: Känner du dig så orolig tycker jag att du ska boka ett extra UL. Jag vet att de tar emot för ultraljud på bl a Mama Mia även om du inte är inskriven där. Kolla deras hemsida. Det kostar dock en slant, men det kan det ju vara värt för att få sin oro stillad.

Vi som gjort IVF gör ju flera tidiga VUL, så då får man sin oro stillad med jämna mellanrum. Men knappt det hjälper ju, man oroar sig ändå däremellan!

De som väljer att göra KUB gör ju ett blodprov och kombinerat ultraljud runt vecka 13-14, men jag gissar att ni valt bort det.

Men du - fanns det två tickande hjärtan i vecka 8 är det mycket positivt och det är ovanligt med en missed abortion av ett foster som allt sett tipptopp ut på i vecka 8. I de fall då tillbakabildning sker händer det ofta ännu tidigare.

Jag önskar dig stort lycka till! Jag tror att allt bara är bra med dina små! Det är okej att må bra trots att man väntar tvillingar! :)

lillawi

Hanna 77 skrev 2008-06-13 19:56:50 följande:

Jag är så orolig!För ett par veckor sedan var vi på MVC för inskrivning och fick en bok om att vänta tvillingar. Där stod det att om man gör ultraljud väldigt (vi gjorde rutin-VUL i vecka 7+5) tidigt så finns det ytterst få fall där ena tvillingen har dött och tillbakabildats. Jag är så himla orolig för att det har hänt oss. Jag har egentligen ingen anledning att tro det men jag är så orolig.Jag är också orolig för att något annat ska ha hänt och att båda fostren har dött. Jag har idag gått in i vecka 13 och jag känner ingenting. Jag mår jättebra, inget illamående, inget annat, bara bra. Jag tycker att magen har vuxit lite men det känns mer som att jag har gått upp något kilo i vikt och det har lagt sig på magen.Jag vet att jag är nojjig men jag är verkligen orolig. Vad tror ni? Ni som bor i Sotckholm, har ni gjort ytterligare UL innan standard-UL som alla får göra i v. 18-20 (och efter rutin-UL vid IVF alltså)? Var har ni gjort det? På min MVC är det hur krångligt som helst att få göra ett tidigare UL än det i v. 18-20
  • lillawi

Hanna, nu läste jag lite noggrannare: har ni också gjort IVF? I så fall kan ju ett alternativ vara att kolla om ni kan få komma på ett extra VUL på IVF-kliniken. Är det en privat klinik brukar det vara lätt fixat, de brukar ömma om sina patienter. :) Vi var där på VUL i både vecka 7, 8 och 13. Två av dessa ingick i deras "program", men ett var pga av vår oro.

lillawi

• Hanna 77

Tack Lillawi. Vi gjorde den sista IVF-behandlingen på Huddinge sjukhus och där får vi inte göra fler UL men jag har bestämt mig för att ringa till Sibyllekliniken eller MamaMia imorgon, måndag, och boka ett extra UL där. Det kostar 1000 kr på MamaMia och det är skitdyrt tycker jag men om det kan stilla min oro är det värt minst 10000 kr!

• lillawi

Precis. Såg att det kostade en tusenlapp. Mycket pengar, men är man orolig så är det ju värt det.

Ok, gjorde ni IVF på Huddinge förstår jag att ni inte kan göra fler UL där.

Ring Mama Mia eller Sibylle imorgon! Hör av dig hur det går, håller tummarna!

lillawi

Hanna 77 skrev 2008-06-15 19:52:01 följande:

Tack Lillawi. Vi gjorde den sista IVF-behandlingen på Huddinge sjukhus och där får vi inte göra fler UL men jag har bestämt mig för att ringa till Sibyllekliniken eller MamaMia imorgon, måndag, och boka ett extra UL där. Det kostar 1000 kr på MamaMia och det är skitdyrt tycker jag men om det kan stilla min oro är det värt minst 10000 kr!
  • Caroan

Hej
    Lycka till Hanna. Jag skall på ultraljud idag(V12+1). Har varit på ett ultraljud i V6+4 som jag själv fick betala(Drygt 1000kr). Hoppas att allt ser bra ut.

Jag och min man är väldigt glada för att vi skall få tvillingar men emellanåt glömmer man att vara glad och oroar sig istället för alla framtida problem. Som tex hur skall vi göra med hämtning och lämning på dagis av storebror som är snart 3år. Skall den som är föräldraledig släpa med sig tvillingarna för att hämta storebror på dagis? Vi måste ta bilen till dagis( för långt att gå för en 3-åring). Eller skall den förälder som arbetar både hämta och lämna? Är det någon av er som är i liknande situation som har funderat över hur ni skall göra?

Hälsn Caroan

• lillawi

Hanna: Fick du nån kvick UL-tid? Håller tummarna.

Caroan: Jag har också ett barn sedan tidigare, men lite äldre, 7 år. Har också många praktiska funderingar. Under tiden man är föräldraledig tror jag vi löser det så att den som jobbar åker med stora tjejen till skolan. Men den som är föräldraledig hämtar nog på eftermiddagen, får helt enkelt stuva in tvillingarna i bilen och hämta.

Det blir joxigt till en början men lär nog funka - stressigare kan det nog bli senare när man börjar jobba, tvillingarna börjar på dagis och man har en herrans massa ungar att hämta här och där... Men för vår del hinner nog stora tjejen nästan fylla 9 innan tvillingarna börjar dagis så förmodligen går hon vid det laget själv till/från skolan eller fritids. Men då infinner sig genast nästa problem - nån måste skjutsa till alla efter-skolan-aktiviteter...

lillawi

• tant Beata

Hej Alla!

Idag har vi varit på U-ljud V.18 Allt såg bra ut och bebisarna mådde bra JAg är så glad! Vi ska få två små flickor

• lillawi

GRATTIS! Härligt att allt var bra och gratulerar till två små tjejer!

lillawi

tant Beata skrev 2008-06-18 13:40:32 följande:

Hej Alla!Idag har vi varit på U-ljud V.18 Allt såg bra ut och bebisarna mådde bra JAg är så glad! Vi ska få två små flickor
  • Finns ingen ledig signatur

hej tjejer

Tänkte bara titta in och se hur det går för er, va kul att läsa att det går så bra för er.

Hanna77 , jag hoppas att det går bra för dig med dina små.........

Själv så skall jag inte klaga, jag har en fin liten bebis i magen som växer jättefint och att jag skulle varit tvilling mamma kan ingen ta ifrån mig

• Hanna 77

Nu har jag äntligen får till för UL på en privat klinik. Ska dit på tisdag i nästa vecka. Det var inte så lätt pga semestrar. Jag läste om en annan tjej här på FL som hade sett två små embryon med tickande hjärtan i v. 8 och på ett nytt UL i vecka 11 fanns bara det ena kvar. Precis sånt jag INTE vill höra. Usch! Det känns som en evighet till tisdag...

• bebiboom08

Hej tjejer!
    Jag var på kontroll i tisdags och fick höra fina hjärtljud. Den ena hade 149 hjärtslag/minut och den andre 139. Vad har era bebisar haft för hjärtslag? Hon sa även att min livmoder var lika stor som om jag hade varit i vecka 25 med ett barn. Jag var då i vecka 20 (19+4) Någon som känner igen sig?

På tisdag ska vi träffa en läkare och få göra ett UL till.. På rutinultraljudet upptäckte de att skiljeväggen inte var så tjock som de hade trott från början men det fanns tydliga lambatecken så de är ändå säkra på att det är tvåäggs. De vill ju ändå vara säkra eftersom det kan vara mer komplicerat om det är en-äggs ju.. Vi blir lika glada vilket som fast vi är helt säkra på att det är tvåäggs. Jag har det nära på både mamma och pappas sida.

Hoppas vi får vad det är för kön på både bebisarna På Rul trodde de att Tv 1 var en lite pojke

Glad midsommar på er alla!

• Finns ingen ledig signatur

Hanna 77 skrev 2008-06-19 20:02:07 följande:

Nu har jag äntligen får till för UL på en privat klinik. Ska dit på tisdag i nästa vecka. Det var inte så lätt pga semestrar. Jag läste om en annan tjej här på FL som hade sett två små embryon med tickande hjärtan i v. 8 och på ett nytt UL i vecka 11 fanns bara det ena kvar. Precis sånt jag INTE vill höra. Usch! Det känns som en evighet till tisdag...
    Hej Hanna77, det är mkt ovanligt att det händer efter man sett hjärtat slå, så försök att inte oroa dig. Det går säkert jättebra och du får två små fina bebisar
  • Hanna 77

Var på VUL idag istället för imorgon (fick en återbudstid) och min oro var inte obefogad utan det ena fostret hade dött i vecka 10. Det andra var dock normalstort och vi fick se det sparka och hjärtat slog snabbt som attan (som det brukar vara). Jag är jätteglad över att det ena lever men samtidigt väldigt ledsen över att vår lilla ängel har dött. Vi har redan gått igenom så mycket med flera IVF, missfall och annat trassel. Varför kan det inte bara gå bra nu? Jag som hade sett fram emot tvillingar så mycket. Och nu blir jag orolig för att något ska hända med det andra också även om det såg bra ut på VUL idag.

Jag lämnar den här tråden nu för jag väntar ju inte tvillingar längre. Tack för allt stöd!

• tant Beata

Stackars dig Hanna Jag håller tummarna för er och er andra lilla bebis

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar hösten 2008