• clt78

*Jag vet inte riktigt vad vi ska

Jag vet inte riktigt vad vi ska kalla oss, det är inget fel på nån av oss, förutom att min mens är oregelbunden, 30-45 dagars cykler. Är vi oförklarligt barnlösa, eller är det ett så pass stort fel att man inte kan kalla sig det?

• Svar på tråden *Jag vet inte riktigt vad vi ska
  • Meli

Jag tror man bara säger det när vetenskapen (idag) inte kan hitta felet. Det betyder ju givetvis inte att allt är bra, bara att man idag inte kan hitta felet. Om 10 år kanske just ditt problem får en etikett....
    Inget är fel på mig heller, och vi har ett barn sen innan, men nu har vi försökt med en tvåa i två år...

• clt78

Meli: Har du 28 dagars cykler?

• Nickis

Hej!
    Har du gjort någon utredning?
    Vi har fått den fina diagnosen oförklarligt barnlösa vi med. Inga fel hittade. Regelbunden cykel (26dagar), ägglossning, inget vid kontraströntgen och sambons spermier ser bra ut. Återstå väl egentlige sekret och livmoder tappen men de testerna utför man inte idag utan då hoppar man direkt på insem eller ivf om jag förstår min läkare rätt.

• Trump

Jag har hört att nästa steg borde vara att ta en biopsy på livmoderna för att se om livmoderna kan ta emot ett befruktat ägg och så att det kan fästa. Har ni gjort det?

• Meli

clt78

Nej, jag är oregelbunden, men nu när jag tar Pergo har jag mellan 30 och 32 dagar. Annars kan det närma sig 40.

• clt78

Nickis: Vi är utredda, fri passage, har äl, dock oregelbunden, och sambon spermier är ok...

Trump: Nä, har inte gjort nån biopsi. Är det vanligt? För det har jag aldrig hört talas om. Vi står i kö till ivf.

• Peki

Vi är också oförklarligt barnlösa. Biopsi har jag inte gjort. Inte titthål för den delen heller. Min läkare tyckte inte att det var något man gjorde utan starkare misstankar.

Om inte läkaren ahr sagt att dina oregelbundna cykler gör det svårare så är ni nog oförklarligt barnlösa ni också

• pricken74

Vår dr. kallade oss oförklarligt barnlösa. Hittade inga fel på oss förutom min underfunktion i sköldkörteln. Normal menscykel, ägglossning, fina spermier. Med andra ord så hittade man inga "fel". Har ätit pergo, puregon, insm, två ivf varav gravid vid båda ivf;erna första fick jag missfall. Vi har alltså "lätt" för att bli gravida med hjälp av ivf men utan har det inte funkat..vilket man blir lite fundersam över.
    Ja nu är jag ju gravid och snart inte barnlös längre.
    Vill med detta inge lite hopp till dem som är "sk oförklarligt barnlösa" ibland önskade man att man hittat något fel så man visste varför det inte funka,,men jag är otroligt glad ändå att inga fel har hittats detta ger mig mer hopp inför framtiden att kanske lyckas på "egen" hand så att säga.

Lycka till allihopa.

• Linusida

Tack Pricken74, jag behöver lite hopp just nu. Vi är också oförklarigt barnlösa, inga som helst fel. 29 dagars cykel, fin ÄL, perfekta spermier etc. Jag har gjort 1 IVF o 2 FET som misslyckats. Ska göra ett nytt IVF om 1,5 vecka. Man måste väl bara ha tålamod antar jag och det börjar man ju få en hel del av...

• Anne69

Jag tror också att det finns gott hopp! Att bli diagnostiserad som oförklarligt barnlös innebär ju att man inte hittar något fel. Visst kan det bli svårare att välja behandling men insemination eller IVF är ju två alternativ. Mitt tips är att ni ser till att göra en riktig utredning så att ni får besked. Om ni har försökt få barn mer än ett år är ni ofrivilligt barnlösa, men det är ju inte säkert att ni är oförklarligt barnlösa. Utredning kanske låter lite otäckt men för oss har det varit bra att få veta och också underlättat valet av behandling.

• enilorac

Vill bara säga "Lycka till" till alla er som väntar och längtar. Jag hör inte till gruppen oförklarligt barnlös (ännu) men har en del vänner som blivit gravida trots problem och väldigt oregelbundna menscyklar. Håll hoppet vid liv.

Kram C

Svar på tråden *Jag vet inte riktigt vad vi ska