• LillaMy28

    Mannens bästa kompis som gudfar, men gudmor då?

    hade tänkt min bästa kompis men hon hör aldrig av sig, ringer upp, eller messar tillbaka så det känns inte som jag vill ha henne längre. Hon hörde inte av sig en endaste gång under min grav och fråga hur det var med mig. Jag messa/ringde men inget svar, så henne struntar jag i nu, tyvärr efter 18års vänskap   men det går ju inte om den andre inte vill.

    Min mans syrra frågade jag men hon verkade inte ett dugg intresserad, så då tänker jag på min syrra. Men om jag tar min syrra kanske mannens syrra ändå blir sur eller deras mamma då hon är väldigt speciell. Men jag vill inte ta ngn som inte vill eller att hon ska känna sig tvingad, så jag vet inte hur man ska göra.

  • Svar på tråden Mannens bästa kompis som gudfar, men gudmor då?
  • Fruochmamma

    Ni ska välja den som känns bäst för Er! Det kommer alltid att finnas risk att såra någon i släkten / bekantskapskretsen men så är det tyvärr och det får de leva med.


    Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant
  • Mysluvan

    Ni ska välja de ni vill ha inte bry er om vad andra tycker.
    Vi tog en från min sida och en från pappans, våra småsyskon är det. Och det tycker jag känns bra.


    Om man är sugen på något och ändrar sej, är man avsugen då??
  • tettintott

    ta den du vill, gudmodern ska ju vara med resten av livet och då ska man inte ta någon av samvetskval.

    Det enda är väl att den som blir gudmor/gudfar måste vara döpt och medlem i svenska kyrkan har jag för mig

  • LillaMy28

    båda är döpa eller aa alla tre är det.

    Min mans bästa kompis känns rätt de har ändå kontakt, och min man har kännt honom sen de va små.

    Det känns som min syrra bryr sig mer om våran dotter än vad mannens syrra gör. min syrra köper presenter hela tiden(inte för att det är det viktigaste) hon vill hålla henne hela tiden när vi ses. Medan mannens syrra köpt en nalle och inte visar sånt stort intresse på att hålla henne eller så när vi ses. Hon bryr sig mer om mannens brors son än om våran tjej, den uppfattningen får jag och känsla.

  • imsel

    Men det är ju du som behöver välja någon.
    Din man har ju redan valt den han tycker passar bäst.

    Du kan ju inte välja någon av hans syskon/mamma.
    Du ska ju välja den DU har en bra relation med.

    Synd att din kompis inte verkar bry sig.
    Ta din syster om du tycker det!

    Skit i vad de andra kan säga!
    Det är ditt beslut, och inte något man ska basera på om nån blir sur eller inte.
    Hans familj borde förstå om DU inte väljer dem.

  • Gable

    Man måste inte ha både ock, vi har bara en gudmor till vår dotter och det fungerar alldeles utmärkt! Jag har själv bara en gudmor och jag har aldrig saknat en gudfar.

    Det bör vara en person som är engagerad i barnet, att bara ha nån för att ha nån är rätt meningslöst.

  • vist

    Vi har en gudmor åt dottern och en gudfar åt sonen. Det ska ju verkligen kännas rätt.
    Min bästa kompis (som är gudmor åt min dotter) hade tidigt utsett mig som gudmor till sina barn, men så fick hennes svägerska missfall och då blev det helt plötsligt att dom aldrig skulle kunna få barn, så då fick svägerskan bli gudmor istället. Hon ångrar sig djupt än idag att hon inte följde sitt hjärta, svägerskan fick naturligtvis barn sen oxå och skett fullständigt i sina guddöttrar.

  • kmh

    Man kan välja 2 gudmödrar också om Du är rädd för det skall bli avundsjuka, men annars är väl detta något som verkligen är ett hedersuppdrag och något man skall bli stolt och glad över när man blir tillfrågad.

    Vi har valt min syster och min mans systers man till barn nr 1 och mannens syster och min systers man till barn nr 2. Det kändes rätt för oss. Min syster och hennes familj är de som idag står barnen närmast, men det beror på att vi bor så nära varandra.

  • Vitvå

    När vi valde Gudmor och Gudfar valde vi männsikor som vi tycke om men som samtidigt har något att ge vår dotter. En av dem kan väldigt mycket om djur, natur och såna saker och den andra är religiös och har lovat att ta den biten (förklaraom jul och påsk osv).
    Så välj de som kommer att vara bra för ert barn istället för att tänka på andras känslor, det är mitt tips.
    Svärföräldrarna blev skitsura för att vi inte valde dem (makens farmor och farfar var faddrar på hans dop nämligen)

  • 242

    vi tycker att det viktigaste är att det är personer som faktist kommer finnas i omgivningen/som man träffar regelbundet å har nära kontakt med...min syster hade sin bästa vän å hennes mans bästa vän till första barnet,sedan till andra barnet hade hon mig och vår bror...

    jag och min sambo kommer fråga hans lillebror å min lillasyster.

    känner dessutom att lite vikt ska läggas på att tillfråga personer som man kan färväntas finnas i livet under större delen av barnets uppväxt...

    ja tycker du ska fråga din syster:) det ska kännas rätt för dig och om intresset inte verkade så stort hos de andra så ska du ju inte fullfälja det!

  • AnkiC

    Det heter ju inte gudmor/gudfar längre utan det heter fadder och man kan ha hur många man vill. Klokast är väl att ta den som man har bäst kontakt med och kommer att finnas i barnets liv.

  • AnkiC
    isabellan5 skrev 2015-10-10 09:07:06 följande:

    Min make är gudfar till ett barn. Är jag då gudmor?


    Nej
  • AnkiC

    Och vad jag ville ha sagt var också att det inte behövs två st eller av varje kön. Huvudsaken är att personen vill och bryr sig om barnet.

Svar på tråden Mannens bästa kompis som gudfar, men gudmor då?