• Blåblå75

Betala för pojkvännens barn?

Hej!

Jag undrar om det finns någon där ute som har några tips?!
    Jag kommer att flytta ihop med min pojkvän. Han har tre barn.
    Hur gör vi med ekonomin enklast? Ska vi dela allt? Betalar jag för barnen? Delar vi på ekonomin?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Betala för pojkvännens barn?
  • Cheera

Hmmm. Jag betalar nog lika mycket som min sambo gör. Vi har gemensam ekonomi, typ. Men jag skulle vilja se min sambo springa på stan och köpa kläder åt barnen! Vette gudarna vad han skulle komma hem med för storlekar
    Nu har han iofs bara ett barn sedan tidigare så att köpa ett plagg hit och ett plagg dit kostar ju inte så mycket. Skillnad om man ska köpa tre plagg hit och tre plagg dit.

Jag får igen pengar av honom ändå. Handlar jag kläder åt barnen (alla barnen, 3st) och handlar för typ 2000:- då får jag 1000:- av honom....fast de brukar gå till barnen de också

• lillloppan

Vi delar inte på allt, på gott och ont. Han betalar mer av hyran pga av extrarummet och lite mer på de räkningar som blir högre då man är fler.

Han tjänar mer än mig också. Hade känts konstigt om jag som tjänar mindre skulle vara med o betala bonusets semester t.ex.

Knepigt med ekonomi...

• Fru hemlig

Hej
    Jag har inte läst hela tråden men jag skulle lägga alla pengar i en pott och betala allt som ska betalas sen skulle jag dela på det som ev blir över till egna fickpengar för de vuxna.

• godisälskaren
    Fru hemlig skrev 2008-04-14 12:05:12 följande:
    HejJag har inte läst hela tråden men jag skulle lägga alla pengar i en pott och betala allt som ska betalas sen skulle jag dela på det som ev blir över till egna fickpengar för de vuxna.
    Precis så gör vi och det fungeraar jättebra. Vill man ha pojkvännen får man tahans barn  på köpet vare sig man vill eller inte, annars fungerar det inte så bra.
    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • JECJ

vi delar på gemensamma utgifter . sen får var och en använda "sina" pengar som blir över till egna "skulder", kläder, hobbies och sambon till sitt bar

• skruttgumma

Vi betalar alla räkningar från vårt gemensamma konto, sen storhandlar vi och sen delar vi upp pengarna som blir kvar.

Min sambo har aldrig sagt nånting om att han även köper blöjor när han handlar t.ex.
    Vi handlar kläder till barnen båda två, för att vi båda tycker att det är kul.

T.ex dagiskostnaden blir ju högre eftersom hans lön räknas in oxå..

• skruttgumma

Han har högre utgifter än mig, men han tjänar mer å andra sidan.. Men är man en familj så är man, pengar är ju ändå bara pengar...

• Angel30

Jag och min sambo har ett varsit barn sen tidigare förhållanden och jag betalar en del saker för hans dotter och han betalar en del saker till min son.Och vi har fått ett gemensamt barn som blir 6 mån..Vi har ekonomin ihop eftersom vi bor under samma tak..

• Ylle

klart du inte ska betala för hans barn. tre stycken liksom... det blir MYCKET pengar.

• HegeOlsen

Barnen har två föräldrar som ska betala för dem, du ska inte betala till föräldrarna om du inte känner för det.
    Dela upp gemensamma fasta utgifter där ni lägger hälften var, sen gör ni upp en matbudget där du lägger din del, resten av era egna inkomster är ert eget ekonomiska utrymme.

Blåblå75 skrev 2008-03-28 15:02:13 följande:
    Hej!Jag undrar om det finns någon där ute som har några tips?!Jag kommer att flytta ihop med min pojkvän. Han har tre barn.Hur gör vi med ekonomin enklast? Ska vi dela allt? Betalar jag för barnen? Delar vi på ekonomin? Tack på förhand!
  • tea1982
    HegeOlsen skrev 2008-06-21 06:55:58 följande:
    Barnen har två föräldrar som ska betala för dem, du ska inte betala till föräldrarna om du inte känner för det.Dela upp gemensamma fasta utgifter där ni lägger hälften var, sen gör ni upp en matbudget där du lägger din del, resten av era egna inkomster är ert eget ekonomiska utrymme.
    Fast där har du lite fel, exempelvis betalar man ju oftast mer i dagisavgift om man är sambo (med någon annan än barnets andra förälder) just för att bägge inkomsterna taxeras. Är man sambo så är man familj, även med barnen. Man behöver kanske inte stå för alla barnens kläder men mat och boende delar man på, om man har ekonomi för det. Kan ju hända att den ene står med 0:- i inkomst men då kommer man överens om något. Det bäddar ju inte lite för bråk om man ska stå och dela antalet potatisar i kassan och säga saker som "vi åt faktiskt bara tre, sen åt ditt barn tre också så då får du betala 50% mer".
  • FrökenHoppsan

Hos oss betalar vi allt gemensamt, fast vi betalar olika saker. Jag handlar i princip sånt som hör till barnen, kläder o grejjer, för att jag känner till storlekar o sånt som inte sambon gör, trots att det ju e hans barn! Detta funkar jättebra för oss, sisto slutligen går ju alla pengarna till oss som familj. Börjar man skilja för mycket på mitt o ditt tror jag inte det blir bra.. Tillexempel semester med barnen går från bådas ekonomi..

• HegeOlsen

Nej det är nog du som tänker fel om du tror att en person ska bibehålla bidraget som singelförsörjare när den får lägre levnadsomkostnader som sambo.

Även om sambon inte betalar för personens barn så får den personen ändå lägre levnadsomkostnader då resterande del kan delas mellan parterna. Därför bör den personen rimligtvis kunna betala rätt taxa för sina barn.

Det är allas våra betalade skattepengar som finansierar dessa bidrag och jag tycker inte att det är mer än rätt att skattebetalande medborgare inte ska behöva betala för andras barn när de föräldrarna kan försörja dem själva.

tea1982 skrev 2008-06-25 09:56:39 följande:
    Fast där har du lite fel, exempelvis betalar man ju oftast mer i dagisavgift om man är sambo (med någon annan än barnets andra förälder) just för att bägge inkomsterna taxeras. Är man sambo så är man familj, även med barnen. Man behöver kanske inte stå för alla barnens kläder men mat och boende delar man på, om man har ekonomi för det. Kan ju hända att den ene står med 0:- i inkomst men då kommer man överens om något. Det bäddar ju inte lite för bråk om man ska stå och dela antalet potatisar i kassan och säga saker som "vi åt faktiskt bara tre, sen åt ditt barn tre också så då får du betala 50% mer".
Svar på tråden Betala för pojkvännens barn?